ta in hö sent för att "slippa" näring?

T

Tokmaja

En travtränare häromkring har en teori jag faktiskt aldrig hört förrut så jag var bara tvingad att fråga om det finns fler som gör så...
Men han vill inte ha någon direkt näring i sitt hö, utan vill bara ha det som "bukfylla" till sina hästar, han anser att balansen med näringen fixar man med kraftfoder sen.

Jag har alltid lärt mig att det bästa är tvärs om, att det bästa är ju med ett BRA grovfoder, dels blir det ju billigare och sen för att slippa en massa kraftfoder...
Säger inte att hans idé är fel, för mig låter det lite skruvat ;) men är det någon mer som gör så?? Och varför vill man använda mer kraftfoder och skippa näringen i höt, jag förstår inte riktigt.. är det för att slippa göra höanalyser och beräkna bara på "färdigfoder" vilket kanske då känns "lättare"?

Sv: ta in hö sent för att "slippa" näring?

Jag kan förstå lite av resonemanget... Det är ju alltid lättare att lägga till än att ta bort så att säga... Men har man otur så är det väldigt lågt proteinvärde men högt energivärde och då blir det genast svårare...

Ex 1 I ett stall där jag stod förut så hade vi ett hö med en kvot på under 3. Energivärdet var väldigt högt och därför kunde jag bara ge 5 kg hö till min häst (500kg) vilket ju är för lite grovfoder... löste det genom att lägga till lusern, soja, linfrö och även ett färdigfoder för unghästar med mkt protein (blev inte billigt direkt). Höet var med andra ord riktigt dåligt men det hade ändå varit lättare om även energivärdet varit lågt för då hade jag ju kunnat ge mer hö

Ex 2 Flyttade min häst hem till mina svärförädrar och köpte då in eget hö! Hittade en väldigt bra leverantör och fick nu ett bra hö med en kvot på över 8... Men fick nu ett annat problem. Proteinvärdet stack i höjden och energivärdet släpade efter... fick nu leta energirikt foder... Hon stod på nästan inget kraftfoder alls (lite havre kross och betfor samt olja för att få upp energin...) och fick 7 kg hö. Till saken hör att hon var konvalecent de första två månaderna och jag kan tala om att hon blev tjock! Så det var inte heller något guldläge som jag först trodde...

Så med de här erfarenheterna så vill jag helst ha ett hö med lite lägre värden (gärna en kvot på 5-5,5) och som ligger lite lägre i både protein och energi så att man med gott samvete kan ge tillräckligt med hö. Resten vill jag justera med kraftfoder!

Travgubbar kan ha roliga idéer...

Att medvetet försöka bärga ett näringsfattigt grovfoder är väl ändå att kasta pengarna rätt ned i sjön (eller åkern, i det här fallet). Man kan förstå att han vill ha en OK kvot, men så vida han inte blir sponsrad med kraftfoder kan jag inte se vitsen med resonemanget.

Vet en bonde som gör likadant.. :confused:

Men man kan ju knappast räkna bort höet, även om det har låga värden så är det ju inte innehållslöst. Borde ju ändå utgöra typ 50 % av foderstaten? :smirk:

förmodligen har han läst hur Åke Svanstedt gör :D
det har stått i en del reportage att Åke väljer hö med "sämre" värden för att han skall kunna ge sina hästar fri tillgång..vad som är sämre värden för åke är ett proteinvärde på ca 30 och energi på runt 6-7...skillnaden är väl att Å vet vad han gör, han fattar hur man "räknar"...innan hade han väldigt bra värden och fick då portionera ut grovfoder till hästarna och han förstår ju vikten av att ge hästarna tillgång på grovfoder dygnet runt och därför valde han "sämre hö"
Å's leverantör kan istort sett skräddarsy vallarna för olika behov då dom har enorma arealer att skörda....
..så där tror jag att du har svaret på din fråga...

En jobbarkompis till mig har ett par shettisar hemma på "tomten", åt barnbarnen typ. Hon skördar också sitt hö sent, för att få låga värden så hon kan ge dessa ickeabetande ponnysar lite mer hö. Hade hon haft vad vi anser bra värden hade de ju kanske bara kunnat få ett par kg per dag.

Att fodra på det sättet är ju idéaliskt om man ser vikten av fri tillgång på hö.

Jag hade en tråd om det uppe för evigheter sen, och det var tydligen många som använde sig av det "knepet", som i mina öron är otroligt vettigt, om man "vet vad man gör" och räknar övrig foderstat ordentligt!

Jag vill oxå ha låga hövärden. Jag ger hellre proteinet i lucern, soya, etc än i höet. Det är lättare att hålla magen i ordning då. Sen anser jag personligen att vårt odlade hö är en rätt enformig foderstat för de flesta, jag vill ge näring från många olika källor för att få i hästen en MASSA olika aminosyror etc. Jag är som vanligt kärringen mot strömmen när jag säger att den enda som blir glad av en foderstat på nästan bara på hö är ägarens plånbok.

Djurjouren skrev:
Jag vill oxå ha låga hövärden. Jag ger hellre proteinet i lucern, soya, etc än i höet. Det är lättare att hålla magen i ordning då. Sen anser jag personligen att vårt odlade hö är en rätt enformig foderstat för de flesta, jag vill ge näring från många olika källor för att få i hästen en MASSA olika aminosyror etc. Jag är som vanligt kärringen mot strömmen när jag säger att den enda som blir glad av en foderstat på nästan bara på hö är ägarens plånbok.
Håller helt med du! :)

//Alice

Djurjouren skrev:

Sådär tänkte jag när jag fodrade min fånghäst. Använde ett hö med låga värden för att kunna ge henne så mycket hö hon orkade äta. Sedan kompletterade jag med kraftfoder och lucern etc efter behov.

cassina skrev:
Använde ett hö med låga värden för att kunna ge henne så mycket hö hon orkade äta. Sedan kompletterade jag med kraftfoder och lucern etc efter behov.

Det går ju att komma väldigt billigt undan då, gräsfröhalm tycker det flesta hästar om. Finns veterinärer som rekommenderar det till hästar med magproblem (har själv ingen erfarenhet) och är bra mycket billigare än hö.

Va! Mår din häst bättre i magen av en massa olika foder? Här mår mina hästar bäst av så mycket hö resp hösilage som möjligt. Sedan kompletterar vi med något annat kraftfoder. OM det behövs. Har i år en kvot på precis 6 på mitt torra hö. Har bl a en fjording som är dålig i magen av tex hösilage och andra blandningar. Mår alltid bra i magen när hon får gå på bete och få torrt hö när hon kommer in ibland. På vintern är hon konstant lös i magen.
Pratade med Krafftfoderrådgivningen senast i dag. Han tyckte också att det vore bäst med att bara ge hö till fjordingen och ev ge något annat tillskott om hon skulle behöva det.
Hade hört i stallet att det inte går att bara fordra upp med enbart hö. Att dom inte skulle bygga muskler osv...Då sa han att det var ju bara vissa hästar som inte skulle kunna leva på enbart hö/hösilage. Fast han var rådgivare på Krafft.
Eftersom det är hästens mest naturliga mat gräs och torrt hö så mår hästen bäst av att få det. En häst som inte rids så mycket såsom promendadridning behöver ju oftast inte mer än en kvot på 6-6,5. Så jag är glad (även min plånbok) om höet ligger nära den kvoten. Så slipper jag sleva i hop en massa soya etc som inte är normalt för en häst att äta. ;)

gejsa skrev:
Eftersom det är hästens mest naturliga mat gräs och torrt hö så mår hästen bäst av att få det.

Helt rätt MEN då ska man ha i åtanke att vi begränsar hästens förmåga att själv leta reda på det den behöver. Vi tar hö på en viss vall (el köper in), hästen går i hage och betar etc. Hästar i frihet strövar över stora marker och petar i sig det den behöver...

Sedan är det skillnad på hästar som inte arbetar/ promenadrids och hästar i full träning, det går inte att komma ifrån.

Sedan kan man också fråga sig om hästar som får fullfoder (där det oftast ingår mycket olika sorters näringskällor) blir dåliga i magen... En tanke bara...

Jag säger väl egentligen varken bu eller bä i den ursprungliga frågan eftersom jag inte har haft en häst i full träning på ett bra hö, när min häst arbetetades mer än bara promenadridning så hade jag genom stallet ett dåligt hö med kvot på strax över tre så därför blev det rätt mycket pytsande både för mig och de andra i stallet, men hästarna mådde kanon, hade lätt för att bygga muskler och var väldigt fina i hullet. Vad detta berodde på ska jag låta vara osagt, det var mer en reflektion...

Lite tankar bara
:)

Helt rätt MEN då ska man ha i åtanke att vi begränsar hästens förmåga att själv leta reda på det den behöver. Vi tar hö på en viss vall (el köper in), hästen går i hage och betar etc. Hästar i frihet strövar över stora marker och petar i sig det den behöver...

Visst. Men vi är ju iaf bra nära deras naturliga föda med hö resp bete än om du ger annat såsom soja etc...
Sedan är det skillnad på hästar som inte arbetar/ promenadrids och hästar i full träning, det går inte att komma ifrån.
Ja, det skrev jag i mitt förra inlägg. Att hästar som bara promenadrids behöver ju inte så hög kvot.
Nu har jag ju bl a ett halvblod/fullblod som är 21 år och står i kallstall. Så där får man lägga till över dubbelt så mycket i mj och smrp. Jag pratade om lättfödda hästar förut.
Sedan kan man också fråga sig om hästar som får fullfoder (där det oftast ingår mycket olika sorters näringskällor) blir dåliga i magen... En tanke bara...
Jo då, Jag har ju iaf 2 st som blir det. Eftersom jag bara gav hösilage en tid för att pröva och dom blev bara lite bättre i magen då. Veterinären kliar sitt hår när vi diskuterar mina hästar. OM dom inte blir bra av torrt hö heller (vilket jag ju tror och hoppas) så ska jag åka till Strömsholm för undersökning. Men Krafft foderrådgivaren sa att det är många hästar som inte tål hösilage heller. Så vi får se i vinter.

Jag säger väl egentligen varken bu eller bä i den ursprungliga frågan eftersom jag inte har haft en häst i full träning på ett bra hö, när min häst arbetetades mer än bara promenadridning så hade jag genom stallet ett dåligt hö med kvot på strax över tre så därför blev det rätt mycket pytsande både för mig och de andra i stallet, men hästarna mådde kanon, hade lätt för att bygga muskler och var väldigt fina i hullet. Vad detta berodde på ska jag låta vara osagt, det var mer en reflektion...
Det är klart att man ska fordra upp sina hästar så som man tror är bäst. Inte snack om något annat. Men jag har i alla år "sett till" alltså köpt hö resp hösilage som haft en kvot på ca 5.85 upp till 7 och det har fungerat kanon för oss i stallet.
Men då har jag inte haft någon i stallet som har tävlat mycket. Bara haft russ som tävlat iofs. Men dom behöver inte så mycket som tex fullblod ell halvblod. Men jag har haft föl och unghästar och dom ska ju ha höga värden.
Och det var ju det han menade foderrådgivaren: att dom som behöver högre värden fungerar det ju inte till att bara ge hö eftersom kvoten låg på precis 6.

Senast ändrad:

Men jag håller också med er. Min höleverantör har återigen gjort hösilage med superba värden, vilket resulterar i att jag kan ge min häst ca 5 kg hösilage/dygn vilket visserligen på pappret är tillräckligt, men i verkligheten inte uppfyller några som helst krav på sysselsättning, bukfylla osv - suck.
Pållan är känslig för proteinet och sätter lätt knutor så det är inte precis läga att sätta igång och överfodra. Lite sämre värden hade inte skadat oss det minsta...

Apo

Vad har du för häst? Har du tex ett halvblod så är det ju på tok för lite att ge 5 kg hösilage. Man ska ge minst 1.2 kg per 100 kg häst. Har du en häst som väger 500 kg så måste du ge minimigiva 6 kg torrt hö. Då kan du ju räkna ut vad hösilage är i jämförelse med torrt hö. Är det tex 63 % i ts-halt så är det jämförbart 3,1 kg torrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 656
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·
Foder & Strö Vill ha tips på fodersorter, har innan utfodrat med musli endast men ska nu troligen byta till att blanda eget foder för det är...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Robin1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?