Sv: Hösilage!!!
jaså jag trodde de flesta me egen gård hade grannar som de kunde hämta ifrån så är det iaf i östergötland som jag kommer ifrån.
men kan tänka mig att det inte är så i norrland men endå 5mil dvs 10mil enkel resa är väl långt? är bönderna beredda att köra lass så långt?
Bönderna beredda att köra? Nu ser du det från fel håll. Det är inte böndernas problem att du ska få hem fodret, det är liksom ditt. Om vi talar om att åka så vet jag många som åker både 10 och 15 mil för att hämta foder. Endera åker man med hästtransport ofta, eller så hyr man t ex en B-kortslastbil.
Eller så anlitar man helt enkelt ett åkeri, alt de stora foderproducenterna (foderproducenter, inte bönder som säljer överskott svart..) som har åkeritjänsten själv med.
men hela grejen med tråden var ju att jag INTE KAN betala för det även om jag skulle velat.
Jag måste ha ett billigt bra foder som passar bra till mina hästar, läs mitt första inlägg igen.
Jag är ledsen men det finns inget som heter 'billigt, bra foder som passar mina hästar' i det läget. Det är helt enkelt inte billigt. Det är baksidan med att vara hästägare, de äter pengar, sen skiter de formligen ut pengar på pengar (strö).
Du kan inte få det där perfekta fodret gratis, det fungerar tyvärr inte så.
ja exakt har man pengar och kan betala för det så hade jag med inte brytt mig om pengarna utan köpt det bästa, då hade jag analyserat allt som inte var analyserat och valt efter det.
hur gör du med ställen som inte analyserat gör du det åt dem och sen väljer?
hur långt körd de med din leverans då?
Har pengar.. Jag har inte pengar. Jag tar mig råd. Det är något man måste. Jag har lånat 14 000 kr av min pappa för att betala första halvan (och betalar av det på 5 mån sen, med start i jan), den andra (lika mkt) får jag spara ihop på 5 månader (från nu till jan). Nej jag har inte råd egentligen, men det är mitt ansvar att erbjuda mina hästar foder som passar. Jag TAR mig råd, dvs drar in på allt annat för att ha råd. Baksidan med att ha hästar igen.
Jag bor mitt emellan Gävle och Uppsala. Förra året kom fodret från Heby, i år kommer det från Enköping. Jag var nere i Skåne och kontaktade i jakten på rätt foder (då jag blev tvungen byta lev i år), och hade det varit där jag hittat det, hade det åkt från Skåne och upp hit.
Och det skulle inte bli billigare köpa oanalyserat och få chansa kors och tvärs, få proteinbrist, MJ-överskott och kraftfoderräkningar.
Nu minns jag inte, men är dina pengaproblem tillfälliga eller mer permanenta? Är de tillfälliga så kanske du kan låna av någon? Är de permanenta kanske du kan fundera på om du behöver ha så många hästar?
vad menar med kr/kg per TS? då är väl hö billigare än blött hösilage?
Per kg TS är just för att kunna jämföra pris. Oftast tas betalt per kilo foder, men det är bättre ta betalt per kilo TS, det blir ett ärligare pris då, och man betalar inte för vatten. Ja, hö är billigare än mitt silage. Jag kan köpa hö för 1 krona kilot av bonden 8 km bort. Inkl hitkörning med traktor. Men det hjälper inte mig, att ha en lättfödd ponny på hö = går inte. Och det är oanalyserat, så om analysen visar lågt protein står jag med en lättfödd ponny som får för mkt MJ men som jag måste ge ÄNNU mer MJ för att ge proteintillskott.
Det är en av anledningarna just ATT jag köper dyrt, blött silage med RÄTT värden redan från början.
ja men här säger du ju ditt svar själv, du måste troligen endå komplettera och grejen är ju att alla värden passar ju inte alla hästarna i stallet speciellt inte om man har både unghästar och fetknoppar.
Jag måste komplettera fbl då jag inte kan ge fri tillgång, eftersom de äter ihop i hagen han och ponnyn. Med 15 kg per dag måste jag komplettera med motsvarande ett kilo korn/dag. Dvs med 2 kr/kg per dag. Men nej, ett foder passar inte alla, därför man endera köper olika (vilket jag har), eller så köper man ett med MJ passande den mest lättfödda, och ett SRP passande den med högst behov (vilket jag med gör).
Men stor skillnad på att VETA att jag behöver ge fbl 1 kg korn/dag (=2 kr/dag) punkt. Än att stå och inte ha en aning och kanske behöva ge 3 kg av ett kraftfoder som kostar 10 kr/kg (=30 kr/dag). Det äter snabbt upp vinsten för det där 'billiga' fodret.
Om jag separerar ponnyn och fbl är det inga problem ge fbl fritt av silaget, och då behöver jag bara ge honom selen, allt annat täcks.
sen borde det väl gå jämnt upp om du betalar dyrta pengar för "det perfekta fodre" eller om du tar ett lite sämre nära och billigt och kompletterar med kraftfoder....
Ja, det går jämnt upp EKONOMISKT. Men för HÄSTARNA blir det mkt sämre.
men det är lite svårt att köpa rätt analyserat foder om man inte har så många att välja på och inte vet vilket som passar ens hästar.
Många att välja på har du. Däremot har du inte råd. Vad som passar dina hästar så du ska söka efter ett med lågt MJ men en hög kvot. Plättlätt.
]