ta in hö sent för att "slippa" näring?

Sv: ta in hö sent för att "slippa" näring?

Jag är benägen att både hålla med och säga emot Djurjouren!
Vad gäller hästens intag av protein är det en fördel att kombinera olika källor då man på så sätt har en större chans att få in fler olika aminosyror i foderstaten. Så länge vi inte analyserar fodret med avseende på enskilda aminosyror + så länge det saknas rekommendationer för intag av de enskilda aminosyrorna... tja, man ökar chansen pricka rätt!

Dock har man sett ett samband mellan en foderstat med många olika fodermedel och kolikförekomst! Har man en häst som fungerar bra med många olika fodermedel kan man naturligtvis fodra så. Andra hästar fungerar inte lika bra på en "plottrig" foderstat och då bör man vara mer försiktig.

Hö't i år var super! Jag har inte sett alla värden själv men det var tydligen mkt protein osv i höet så dom behöver inte luzern och bara lite havre.
GUD VA SKÖNT!!

Så tänkte jag oxå till en början. Efter att ha suttit och trixat med foderstaterna tycker jag värdena är lite för mkt. Får lägga ut en tråd om hjälp så jag får lite nya vyer/idéer.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 656
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·
Foder & Strö Vill ha tips på fodersorter, har innan utfodrat med musli endast men ska nu troligen byta till att blanda eget foder för det är...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Robin1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama