Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Vi har gjort vinterhagar och snart är det dags för broddar på. Vi har en häst (ledaren) hon är ganska dum mot valacker i låg rang så på vintern så får de gå i egen hage. Nu finns det 2st valacker och 2st ston på gården. På sommaren ska alla gå tillsammans för då blir det mycket större hage och inga brodd på.

Nja våran ström är väl inte så bra. Höjde stängslet imorse så vi får se om han är kvar hehe. Men som sagt hoppa kan han :laugh:

Men är lite orolig att han ska bli bettuttad så man inte kan rida ut själv... Så därmed tänker jag nog inte vänta mer än 2 dagar förrens jag börjar rida honom lite lätt. För att han ska bli van att rida ut själv...

Just därför ska du inte börja med att rida hästen. Hantera mycket från marken. Håll den separerad ett tag (om det går), och försök få honom fokuserad på dig i stället.Longering, tömkörning och promenader(skälv) ut i skogen. Håll honom upptagen med att med att det händer något ofta så han blir fokuserad på dig. I början räcker det med korta promenader, kanske bara till ridbanan. När han börjar lyssna lite mer på dig så ut i skogen. Känner du att du har kontakt och att han lyssnar på dig, så börja rid lite på ridbanan . Rid inte ut i skogen skälv om han blir stressad och okontaktbar. Du får ta lite i taget.Pö om pö!(vet ej hur det stavas), och känna dig för så att det inte händer något onödigt. Lycka till! Fin häst!
PS.Låt han helst inte gå ihage skälv föör länge.Hästar är flockdjur och vill ha en eller flera kompisar. Men som sagt;han måste lita och lyssna på dig.Det är du som bestämmer. Alltid.

Det var lite därför de sålde honom, för att han var så kär i en annan häst så det gick inte att rida ut på honom själv!
Finns det några tips om hur jag kan förhindra detta... :confused:
Jag tycker du skall tänka till två gånger på om du verkligen vill ha en sådan häst.
För mig låter det lite seperationsångest över det hela, att han snart skaffar sig ett nytt oskiljaktigt objekt tar jag därför förgivet.

Jag har med en känsla av att denna häst kommer kräva massor av dig, framförallt bra kommunikation från marken som du sen överför till ridningen.
Av den anledningen hade jag ganska så tidigt krävt en del av honom. Alltså inte som jag skrev innan, ridet kravlöst i 2 veckor. Och nu snackar vi inte form, utan ridet ut mycket själv som exempel.
Jag tror att du på en månad kan reda ut om han visar dig så mycket tillit så att han kan släppa taget om sin hästvän när du hanterar han.
Skulle du bli tveksam och verkligen tycker om hästen, så försök förlänga tiden till två månader.

Nu vet inte jag hur de gamla ägarna uppfört sig då de inte klarat av att rida ut på han själv, jag anser att det inte kommer bli några hinder om ni knyter band. Viktigt är dock att du är samma klippa/trygghet både från marken som från ryggen.
En del människor är superkaxiga från marken men blir som harar på hästryggen, det är inte vad en sådan här häst behöver.

När han står på stallgången skriker han efter de andra då rycker jag i grimskaftet som sitter kvar i grimman och säger NEJ. Är det så jag ska göra eller har ni andra förslag??
Jag har på lite musik i bakgrunden + att jag pratar med honom också.

Idag har vi gått på en liten promenad. Imorgon ska vi gå på en längre.

Har absoult inte tänkt att rida ut med någon, utan kännt att det är viktigt att det bara är han o jag.

Tänkte rida (kravlöst) lite på Torsdag. Är det dumt att börja rida på torsd? Jag menar känns det bra under ridningen så fortsätter jag o rider honom varje dag, men känns det sådär så fortsätter jag att gå promenader med han ett tag till..

Hur gör man en häst mer självsäker då?? För det är väl självförtroende han saknar och måste vara med flocken.

Jag är av en helt annan mening. Rid den direkt, detta för att den inte ska få massa ideér och dumheter för sig. Du behöver ju inte rida ett jättepass men ett lösgörande pass där ni får chansen att kommunicera direkt. Vi åker ju runt med våra hästar till tävlingar och andra okända miljöer utan att hästarna får chansen att anpassa sig i flera dagar. Det du kan riskera är en häst som tar upp kampen om ledarskapet och därigenom får du mer trots än du hade fått om du ridit direkt. Känner du dig osäker så tömkör eller arbeta den från marken, det är ju er kommunikation som är den viktigaste.

Lycka till...Han ser helt gudomlig ut.:love:
Instämmer!:bow:

Kl
Är den i kondition o är så hästbunden bör den få utlopp för sin energi.
DÅ har du mkt lättare att lära känna den.
Rid på bana o skritta sen ut en sväng, som sedan blir längre.

Med rätt motion behöver man inte drilla dem från marken så mkt.
Ha lång tygel i den mån som det går.

Snygg häst.

Du har väl provridit den o fattat tycke- förmodar jag.

Senast ändrad:

När han står på stallgången skriker han efter de andra då rycker jag i grimskaftet som sitter kvar i grimman och säger NEJ. Är det så jag ska göra eller har ni andra förslag??
Nej det är absolut inte så du skall göra. Jag tror du skulle be om hjälp av nån kunnig som kan lära dig detta om ledareskap. Jag drar aldrig i mina hästar, höjer inte rösten till dom heller. Jag använder min kropp och mitt kroppspråk för att ge dom signaler som krävs.
Nästa gång han står på gången o skriker, så ge han kärlek och inget annat.
Han måste tycka om dig och vilja vara med dig för att bryta sina tankar på sin flock. Ta hjälp av någon, innan du gör saken värre.

När han är med flocken så ger den han den trygghet han behöver.
När han är med dig så måste du vara hans trygghet. Det kommer på sikt bättra på hans självförtroende. Försök ta in han i flocken så fort som möjligt.

Knapplån

Jag håller med Jester. Har haft tre hästar. Har inte ridit samma dag man hämtar hem dom men dagen efter har vi ridit och det har aldrig varit några problem. Sedan har vi ridit på varje dag. Förutsättningen är att det är en häst som är i kondition och van att bli riden så gott som varje dag.

Det kan i och för sig vara olika på olika hästar tror jag. En nervös orolig häst som inte är i kondition kanske mår bättre av att stå några dagar innan man sitter upp, det är möjligt. Samtidigt skulle jag tro att om det inte är en riktigt besvärlig problemhäst så mår de flesta hästar bra av att bli av med lite energi gm en ridtur. Det kan göra dem lugnare.

Vad gäller det flockiga beteendet så tror jag mest på att den här hästen ska gå själv nu ganska länge tills den hittar tryggheten i stallet, hagen och sin ledare i ägaren. Då kommer den att lugna sig, när den bott in sig. Om den släpps ihop med en annan häst kommer den säkerligen varken att vilja vara själv i stallet eller på uteritter. Lycka till med hästen! Ge inte upp, alla hästar har sina problem. Jag hade en som var precis som den här, en annan var uppstudsig i hanteringen och skilde på folk och den vi har nu är problematisk i ridningen, hon är så förbaskat het jämt. Men vi älskar dem allihopa ändå!:)

Ja jag har provridit honom innan jag bestämde mig.

Men det här ang när han står på stallgången o skriker. Säger jag inte till honom (Jag skriker inte!) så betyder det att han får göra så. Rycker jag en gång i grimskaftet och säger Nej eller Aaa Aaa Aaa så fattar han ju att man gör inte så. När han slutat så berömmer jag direkt.

Vi har två hagar som sagt. Ena hagen står det en valack ponny låg i rang och den andra sidan står flockledaren och den näst i rang -båda ston. Släppte honom med valacken o det gick hur bra som helst.

Så fort han kom nära mittentråden som skiljer hagarna åt så kom flockledaren på andra sidan i full karriär o visa att "kom inte nära". TROTS detta + ström hoppade han över mittentråden in till stona!

Jag har tyvärr väldigt dåligt erfarenhet av häst med separationsångest.

Hade oxå en häst på prov, som det visade sig inte ens kunde va i stallet själv. DEt va dte värsta jag vart med om:crazy:
Först va min tanke att jag kunde jobba bort det,men när situationen blev nästintill livsfarlig och jag började känna mig helt maktlös så fick hästen åka tillbaka.
Det gick inte göra ngt alls med den hästen om inte hagkompisen va med:crazy: Den gick knappt få ut från stallet,ens med andra hästar som sällskap,om hagkompisen va kvar i stallet.
Då hade jag även tagit hjälp av väldigt kunniga personer som sa att det skulle ta vääääldigt lång tid och myyyycket arbete.
Jag hade varken ork eller lust till det så ,ja som sagt,den hästen köpte jag inte....tack o lov känner jag nu i efterhand.

Nu vet jag ju inte om din häst beter sig så illa som den jag hade, men dte jag vill ha sagt är bara att du verkligen ska va uppmärksam på din hästs beteende och fundera ordentlig.

Lycka till:)

För att försöka bota/undvika separationsångest tror jag inte att du nödvändigtvis behöver rida ut ensam - många hästar känner sig säkrare när man går bredvid än när man sitter på. Så kanske bra att ta promenader tills du märker att han litar på dig och fokuserar på dig istället för hästkompisen. Beror ju naturligtvis på hur du känner dig - kanske är så att du blir säkrare uppsutten, då är det bättre att rida. Han kommer antagligen aldrig att bli en totalt självständig häst med massor självförtroende, ligger nog inte i hans personlighet. Men det är ju heller inte helt nödvändigt - om hästen är osjälvständig måste han verkligen kunna lita på dig när inte kompisen är med!

När han ropar och grejar vore det kanske bättre att försöka hitta på ngt annat som får honom att fokusera på dig istället för att rycka i grimman. Om man är ute och går/rider kan man ju hitta på en uppgift som gör att han måste koncentrera sig - lägga en volt, flytta undan osv. I stallgången kanske det är lite lurigare att komma på ngt, men försök...

Lycka till :)

Glömde skriva att om du vill ha lite omväxling kan du bygga en bana med 'farliga' grejor, typ fladdrande plastband, upphängda pet-flaskor, bro, vattengrav/-pöl, trånga passager etc och öva på. När han märker att det inte alls är farligt om du säger att det inte är det lär han sig lita på dig.

Jag red honom idag i ca 15-20min.. Det gick jätte bra. Förutom bettet då som han inte gillar.. Svårt att tränsa honom.. provade idag med ett rakt lite vågigt typ gummibett rätt så mjukt, men han gillade inte det heller..

Han har redan blivit mycket bättre på stallgången med skrikandet. Varje gång han skriker så ryter jag med rösten (jag drar inte i grimskaftet jämt). Förut när jag mockade så fick han stå på stallgången o äta hö, han skrek kanske två gånger. Så just den delen tycker jag går mycket framåt. :D

Rid/ tömkör honom nu dagligen, så du inte får en stallmodig häst.

vädret nu är oxå triggande.

Använd ett vanligt tredelat o sätt det inte för lågt. ha en lagom spänd nosgrimma på o RID hästen sysselsätt honom o få tankarna på annat.

Han kommer då att blir hemtam ganska fort.
hur gammal vara den?
Den låter ung.

Lycka till.

Rid/ tömkör honom nu dagligen, så du inte får en stallmodig häst.

vädret nu är oxå triggande.

Använd ett vanligt tredelat o sätt det inte för lågt. ha en lagom spänd nosgrimma på o RID hästen sysselsätt honom o få tankarna på annat.

Han kommer då att blir hemtam ganska fort.
hur gammal vara den?
Den låter ung.

Lycka till.

Stallmodig häst??

Ett vanligt tredelat reagerar han sämre på (tredelat apple), flaxar runt mer med huvudet än vad han gjorde med detta... Jag skrittar alltid med långa tyglar och då gör han inget med munnen. Det är när man kortar tyglarna för att trava etc som han hmm ja det ser nästan ut som han äter på bettet liksom och har huvudet högt.

Det var inga problem att rida ut på honom.

Han är 15år

Tror inte att han är så hanterad utöver själva ridningen. Han kan ju allt det enda minuset med ridningen är ju att man inte har hittat rätt bett och därmed har huvudet alldeles för högt vid korta tyglar.

Har ni kollat tänderna?
Låt en duktig vet, eller hästtandläkare undersöka honom annars.
Han kan vara väldigt vass och/eller ha hakar?

Just när de "hugger" på bettet brukar det sitta för lågt- mode just nu:crazy:.

Gjorde den så när säljaren visade hästen?
Kan det bero på din ridning?

Just när de "hugger" på bettet brukar det sitta för lågt- mode just nu:crazy:.

Gjorde den så när säljaren visade hästen?
Kan det bero på din ridning?

Ja han flaxade runt med huvudet som bara den när ägaren red och visade tänderna o "tuggade" eller hur man ska beskriva det..

Men det bettet hon använde var ett tredelat apple men det var trasigt(!!!) så det stod ut en vass bit!!!! Jag bytte bett när han kom till mig men jag märkte när jag red och kortade tyglarna att tränset böjde sig eller hur jag ska förklara, så som det gör när bettet sitter för långt ner har jag förstått..
Så jag ska ta upp det ett hack imorgon när jag rider..

Jag rider mest på långa tyglar (western) men i traven så kortar jag dem men inte för mycket.

Har ni kollat tänderna?
Låt en duktig vet, eller hästtandläkare undersöka honom annars.
Han kan vara väldigt vass och/eller ha hakar?

hakar? Om jag bestämmer mig för att ha kvar honom kommer jag vet besikta honom i slutet på månaden så då kollar hon munnen också.

Jag har tre hästar i hagen som alla har väldigt flockbundna beteenden, av olika anledningar. Två av dem för att de är mor och son som knappt varit ifrån varandra sen han föddes, och för att det mestadels bara varit de två. De har inte blivit särskilt mycket ridna eller hanterade på flera år, så det har varit grymt svårt att skilja dem åt! Den tredje är min egen, som jag bara haft en månad och som därför söker trygghet hos de andra två.

Nu är jag verkligen ingen expert på området, och hästar är ju som bekant olika, men jag har tagit till en del knep:
1. Ta in alla tre i stallet även om bara två ska ridas, och ge den tredje kraftfoder att sysselsätta sig med när de andra två rider ut så att separationen blir mindre jobbig.
2. Låta dem gå ihop i olika konstellationer. Ta in två ibland, en ibland, och variera.
3. Rida i närheten av hagen där de kan se varandra. Helt opretentiöst till en början, för att sedan öka avståndet successivt och börja kräva mer.
4. Ha tålamod, för eftersom de är vanedjur så gäller det att nöta detta tills de förstår att de kommer få gå ihop igen när vi människor haft vårt roliga.

Detta funkar allt bättre för mig. Nu vet jag ju inte om det bara är de två hästar du nämnt som kommer att gå ihop, eller om det finns fler? Jag tror att fler än två hästar är bra för gruppdynamiken om såna här tendenser finns.... Så du får väl skaffa en till i så fall ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 897
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar