Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Varmblodshästar är ju en ganska stor grupp men menar du varmblodstravare så är jag inte säker, men varmblodig travhäst kanske? Eller travare varmblodig? Förhoppningsvis vet nån annan bättre..

Jag är av en helt annan mening. Rid den direkt, detta för att den inte ska få massa ideér och dumheter för sig. Du behöver ju inte rida ett jättepass men ett lösgörande pass där ni får chansen att kommunicera direkt. Vi åker ju runt med våra hästar till tävlingar och andra okända miljöer utan att hästarna får chansen att anpassa sig i flera dagar. Det du kan riskera är en häst som tar upp kampen om ledarskapet och därigenom får du mer trots än du hade fått om du ridit direkt. Känner du dig osäker så tömkör eller arbeta den från marken, det är ju er kommunikation som är den viktigaste.

Lycka till...Han ser helt gudomlig ut.:love:

Jag håller med dig. Man behöver inte vänta dagar eller veckor med att hantera och eller rida hästen. Bättre att börja direkt, och förtydliga för hästen hur det fungerar just här. Kan ju bara underlätta kommunikationen.

Norrland

*kl*

Jag säger inte att ni som är av den åsikten har fel, men varför skulle hästen "få massa dumheter för sig" bara för att man inte rider hästen direkt?! Hur gör man då om man köper en unghäst som inte är riden.. Man kommunicerar väl inte bara med hästen när man rider?

När allting är nytt för mig om jag flyttar och byter arbete så blir jag trött i huvudet och vill ta en sak i taget för att komma in i allting. Varför är det fel att låta hästen komma till ro?

man kan då istället gå ut och gå med den, hantera den mycke och få den att lyssna på dig.

travare är reggade i stc och står som varmblodig travare :)

så din är ett halvblod

Varmblod är som sagt det "riktiga" namnet på halvblod. Efter vad jag hört så betyder halvblod egentligen att hästen är ett varmblod med fullblodsförälder.

Oerhört söt häst du skaffat i alla fall! Hoppas allt går bra :)

En häst vill av naturen klättra i rang och genom att låta den "hållas" låter du den förstå att nu får den göra sina egna regler och du som människa tar ett kliv neråt. Jag menar återigen INTE att man ska flårida eller "sätta på plats" rida men att hantera hästen från marken eller från ryggen, där handlar det nog mer om vad du är trygg, från dag ett får hästen att förstå vad för regler och ordning som gäller här.
Återigen det är väl ändå din och hästens kommunikation som är det viktigaste?:laugh: De andra hästarna kommer hästen lära känna snabbare än du lär känna hästen, så varför slösa med tiden. En ledare tar ledarskapet direkt, precis som hästarna i hagen gör...

Om du kommer ny till jobbet och chefen låter dig sitta i fikarummet i flera dagar blir det jobbigt att komma i de nya rutinerna sen...Som du då många gånger förväntats fatta själv...rent telepatiskt...

Ett annat exempel i och med att många menar på att vid tävling så är hästen van vi dig och rutiner etc... Om du lämnar din häst i träning hos nån (och betalar förmodligen skitmycket pengar) så vill du nog inte att hästen står i hagen i flera dagar. Eller de hästar som tävlas av andra ryttare, de kommer dels till en ny plats med mycket störningar och sen en ryttare som inte rider den dagligdags, men de verkar ju funka ändå.

Jag tycker att man ska göra som man vill men jag hade inte låtit en ny häst stå i flera dagar för att i mitt tycke hitta på egna regler.

Oroa dig inte. Svenskt Halvblod rasen heter även Svenska Varmblodiga hästen.

Väldig söt häst föresten, jag gillar också den rosa mulen :-)

Vaddå "låta den hållas"?? Vad har man för förhållande till sen häst om enda gången man kommunicerar med den är när man motionerar den? :confused: Jag har aldrig varit med om att jag haft en häst som tagit kommandot bara för att jag inte ridit på den, och planerar inte att få det heller. Vad är det för relation? Varför skulle hästen hitta på egna regler bara för det? Då brister ju kommunikationen på marken, och då hade jag inte suttit upp över huvud taget..

Jag har inte börjat på nåt jobb där inte alla har varit medvetna om att "det tar ett par dagar att komma in i det, det är mycket i början", så de har inte slängt alla uppgifter över mig på en gång, jag har gjort vad jag ska varken mer eller mindre och det har varit mer än tillräckligt i början.

Det är ganska stor skillnad på att lämna iväög sin häst på träning och på att köpa en ny häst. Träning är under en begränsad tid, men en häst köper jag för att jag planerar att ha den ett tag så jag behöver inte nödvändigtvis rida dag ett, jag kan vänta till dag 2 eller 3, och jag har aldrig fått en kaxig häst för det?! Men mina hästar är kanske inte normala heller, vad vet jag.

Min nya häst kommer oavsett vilket komma under ner under sin viloperiod vilket gör att dte oavsett vad jag hade ansett är uteslutet att börja rida på den direkt. Därför kommer det ju att dröja längre än vad det det nånsin gjort innan jag sätter mig upp på en ny häst, troligtvis minst tre veckor och antagligen längre. Jag ser det som ett ypperligt tillfälle för mig och hästen att lära känna varandra helt utan press och för honom att få förtroende för mig. Att han skulle "sticka upp" mot mig av den anledningen ser jag som uteslutet men som sagt, en häst som jag inte kan lita på från marken skulle jag inte sätta mig upp på heller, varken för min egen eller hästens skull.

Hittills har det fungerat bra, vilket alltså uppenbarligen betyder att det finns mer än ett sätt att hantera situationen.

Jag håller med dig. Man behöver inte vänta dagar eller veckor med att hantera och eller rida hästen. Bättre att börja direkt, och förtydliga för hästen hur det fungerar just här. Kan ju bara underlätta kommunikationen.

Norrland

jag håller oxå med!

Han är så go :D

MEN det första han gjorde var att hoppa över stängslet(!!!) för att han ville in till andra hagen där min foderhäst står, Kyra.

Det var lite därför de sålde honom, för att han var så kär i en annan häst så det gick inte att rida ut på honom själv!
Finns det några tips om hur jag kan förhindra detta... :confused:

Jag kommer att gå ut o gå med han i några dagar först + ta in han i stallgången o rykta o mysa. Sen när jag tycker att han börjar känna sig något trygg med omgivningen och med mig såklart så tar vi en liten ridtur där vi har gått så att han känner igen sig :)

han kan ju hoppa iaf.
Har du el?
Varför kan dom inte gå i samma hage? Eller dom kanske ska göra det sen?
Hur högt är stängslet? :) du kanske behöver lite högre? eller 3 trådar som hingsthagar brukar ha? :)

Vad skönt att det funkar för dig på ditt sätt :) För mig har det funkat jättebra på mitt sätt :)

Alla har vi våra uppfattningar om hur man skall hantera hästar och jag är av en annan åsikt än du det är väl jättebra att det finns olika sätt när det finns så många olika hästar...:idea:

Återigen så vill jag ha en väldigt bra kommunikation med min häst när jag rider och därför ser jag ingen anledning till att fördröja detta. Jag förutsätter givetvis att hästen är igång och riden när jag tar hem den och därför finns det ytterligare en vinst med att komma igång med ridningen, det är en rutin som förhoppningsvis hästen känner igen sig i och därför snabbare kan slappna av. Samt att hästen får ut lite överskotts energi och adrenalin den vägen oxå. Att låta sin häst stå några dagar behöver inte betyda att de tar över men jag är av naturen bekväm av mig och vill därför inte ens riskera att hamna i den diskussionen.

Vid ridning eller annat arbete kommer ju även skötsel innan och efter arbetet in som ytterligare en rutin som hästen förhoppningsvis känner igen och kan slappna av till.

En fråga bara: Hur sjutton vet hästen om att den är hos tränare under en begränsad tid till skillnad mot att den byter hem?? För den är ju en omställning en omställning eller har jag missat nåt?;)

Senast ändrad av en moderator:

han kan ju hoppa iaf.
Har du el?
Varför kan dom inte gå i samma hage? Eller dom kanske ska göra det sen?
Hur högt är stängslet? :) du kanske behöver lite högre? eller 3 trådar som hingsthagar brukar ha? :)

Vi har gjort vinterhagar och snart är det dags för broddar på. Vi har en häst (ledaren) hon är ganska dum mot valacker i låg rang så på vintern så får de gå i egen hage. Nu finns det 2st valacker och 2st ston på gården. På sommaren ska alla gå tillsammans för då blir det mycket större hage och inga brodd på.

Nja våran ström är väl inte så bra. Höjde stängslet imorse så vi får se om han är kvar hehe. Men som sagt hoppa kan han :laugh:

Men är lite orolig att han ska bli bettuttad så man inte kan rida ut själv... Så därmed tänker jag nog inte vänta mer än 2 dagar förrens jag börjar rida honom lite lätt. För att han ska bli van att rida ut själv...

Oavsett om hästen är igång eller ej så har jag svårt att tro att hästen tappar sådär väldigt mycket form om den vilar ett par dagar? Har hästen åkt långt så kanske den är sliten och det är faktiskt samma sak om jag åker o tävlar, åker vi långt, kanske 50-60 mil vill jag att vi kommer helst minst en dag innan för att hästen ska hinna återhämta sig innan jag kräver prestation.

Sköter man inte om sin häst om man inte rider? Särskilt inte en ny häst?

För hästens skull är det så klart ingen skill,nad, men det trodde inte jag att jag behövde förtydliga. Men utbildaren behöver inte bygga upp nån långvarig relation med hästen för det första, och om det skulle vara en stressande miljö för hästen så vet jag att den kommer hem och får "andas ut" snart.
Jag skulle dock inte heller lämna min häst till en utbildare som gick på den dag 1 och som inte hade lite känsla för att hästen behöver känna sig för. Betalar jag väldigt mycket pengar så kan jag betala för att hästen får en dag på sig också. Är inte hästen i "balans" lär ju inte utbildningen bli särskilt befäst? De utbildare jag hört om här ger hästen en dag för att komma till rätta i alla fall. Å andra sidan har jag hittills haft tillräckligt bra relation till mina hästar att jag inte behöver lämna iväg dem för att ha nån annan som tränar dem till mig heller så jag har inte det problemet än så länge..
Sen är det väl också ganska vanligt att hästarna i utbildningsstall inte går i flock under tiden de är där, så de behöver inte heller göra upp någon rangordning i hagen.
Så för mig är skillnaden ganska tydlig....

Jag tycker då givetvis att det är klokt av dig att du har gått ut och gått med honom och att du börjar rida nu när du vet om att det finns risk för problem så har du ju chansen att bryta det tidigt :)

I sista numret av L*cky R*der finns en artikel om separations ångest som är bra. Det är i och för sig en Westerntidning men jag tycker man kan plocka russinen ur varje gren...

Lycka till med din goding, jag hade en häst på 172cm som hade en ovana att krypa under staketet:eek: har aldrig sett en så stor häst bli så liten så snabbt.
Vi fick sätta upp en Shettistråd till honom.:rofl:

Ja jag kan ju bara återigen säga att du och jag inte tycker lika, tur är väl att det finns fler vägar att gå. Du får gärna göra på ditt sätt och som sagt jag gör på mitt sätt. Jag säger inte att du gör fel du får gärna göra på ditt sätt, jag har ingen önskan om att vinna över dig eller ditt sätt att göra saker på. Jag tror och hoppas att du liksom jag sätter hästen väl och ve först och sist och håller på med hästar just för att det är det bästa som finns.

När det handlar om skötsel så tar jag för givet att sådant inte är att diskutera och att allt har en grund i god hästhållning. Men det är dagliga rutiner som ger mycket i kommunikationen och samspelet jag är ute efter. Jag håller på med hästar för att jag älskar ridning, jag älskar hästar oxå men skulle inte hålla på med dem i körning eller annan form av hästeri. Därför blir det ju naturligt för mig att jag vill att det ska bli så bra som möjligt inom ridningen och då fokuserar på att finslipa just det. Jag har alltså häst just för det ändamålet, alla timmar allt slit och givetvis alla pengar är ju min investering i min hobby ridning. För mig får man ha häst på vilket sätt som helst, med god hästhållning som grund, jag menar körning, skogsmulle, tävling eller kanske brukshäst. Men jag personligen vill rida och därför är oxå ridningen den centrala delen i mitt förhållningsätt till hästar, kanske låter det enkelspårigt men så får det vara så då. Jag känner mig trygg på hästryggen och skulle då aldrig spänna för en vagn och ge mig ut med en okänd häst då jag inte kan ett skvatt om körning...

Har hästen åkt långt är det väl ännu viktigare att den får röra på sig och få igång trötta muskler? När jag kommit fram till långväga resmål går jag ut och går eller rider ett kort mjukgörande pass beroende på utbildningsnivå och form på hästen. Givetvis tappar inte hästen formen när den vilar några dagar men det var väl inte det som var frågan heller? Frågan var väl om man ska/kan rida på en ny häst direkt eller inte...

Var har jag skrivit om att jag kräver prestation:confused: jag behandlar ämnet kommunikation med hästen. Skulle aldrig sitta upp på en häst och kräva massor som den inte klarar av, utan mer kolla av gas, broms och hur den tar de grundläggande hjälperna. Men det är klart det kan vara så att har jag ridit en och annan häst så jag har tränat upp känslan för hur mycket hästar klarar av även om jag inte känner den så väl. Sen är det ju normalt funtade ridhästar vi pratar om och inte problemhästar, de är ett helt annat kapitel.

Skönt för dig att du klarar dig utan att behöva lämna bort hästar för utbildning, skulle önska att alla som har häst hade den kunskapen, då kanske många wannabe tränare försvunnit. Men jag måste säga att jag inte skulle ha min häst en dag hos nån där hästen kanske är stressad, hela meningen med vistelsen är att utbilda, befästa eller bryta beteenden. Stress är ju aldrig bra och framförallt inte i en inlärnings situation... Vad är då meningen med att ta hjälp??? Och sen det här med att "gå på" hästen, har aldrig sagt att man ska gå på eller sätta dit hästen på nåt sätt, var hittar du det?? Att förklara regler genom att visa rätt väg från början är för mig inte samma sak som att gå på ett felaktigt beteende.

Nåja, jag önskar dig lycka till med dina hästar och din ridning, jag har hittat min väg och är fortfarande nybörjare när det gäller hästar och ridning :) Tack och lov finns det gott om duktiga och mycket mer erfarna hästfolk i min närhet som jag kan ta hjälp av :)

Om ytterligar 25 år inom hästeriet har jag förhoppningsvis lärt mig en hel del till och har kanske andra värderingar och utgångspunkter för hur jag gör saker och ting med hästarna. Livet är till för att lära sig och att rannsaka sina egna tankar och ideér. :idea:

Hoppsan det blidde visst nästan en uppsats...:angel:

*kl*

Jag säger inte att ni som är av den åsikten har fel, men varför skulle hästen "få massa dumheter för sig" bara för att man inte rider hästen direkt?! Hur gör man då om man köper en unghäst som inte är riden.. Man kommunicerar väl inte bara med hästen när man rider?

När allting är nytt för mig om jag flyttar och byter arbete så blir jag trött i huvudet och vill ta en sak i taget för att komma in i allting. Varför är det fel att låta hästen komma till ro?

Håller helt med!!:bow::bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 897
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar