Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)
Ja jag kan ju bara återigen säga att du och jag inte tycker lika, tur är väl att det finns fler vägar att gå. Du får gärna göra på ditt sätt och som sagt jag gör på mitt sätt. Jag säger inte att du gör fel du får gärna göra på ditt sätt, jag har ingen önskan om att vinna över dig eller ditt sätt att göra saker på. Jag tror och hoppas att du liksom jag sätter hästen väl och ve först och sist och håller på med hästar just för att det är det bästa som finns.
När det handlar om skötsel så tar jag för givet att sådant inte är att diskutera och att allt har en grund i god hästhållning. Men det är dagliga rutiner som ger mycket i kommunikationen och samspelet jag är ute efter. Jag håller på med hästar för att jag älskar ridning, jag älskar hästar oxå men skulle inte hålla på med dem i körning eller annan form av hästeri. Därför blir det ju naturligt för mig att jag vill att det ska bli så bra som möjligt inom ridningen och då fokuserar på att finslipa just det. Jag har alltså häst just för det ändamålet, alla timmar allt slit och givetvis alla pengar är ju min investering i min hobby ridning. För mig får man ha häst på vilket sätt som helst, med god hästhållning som grund, jag menar körning, skogsmulle, tävling eller kanske brukshäst. Men jag personligen vill rida och därför är oxå ridningen den centrala delen i mitt förhållningsätt till hästar, kanske låter det enkelspårigt men så får det vara så då. Jag känner mig trygg på hästryggen och skulle då aldrig spänna för en vagn och ge mig ut med en okänd häst då jag inte kan ett skvatt om körning...
Har hästen åkt långt är det väl ännu viktigare att den får röra på sig och få igång trötta muskler? När jag kommit fram till långväga resmål går jag ut och går eller rider ett kort mjukgörande pass beroende på utbildningsnivå och form på hästen. Givetvis tappar inte hästen formen när den vilar några dagar men det var väl inte det som var frågan heller? Frågan var väl om man ska/kan rida på en ny häst direkt eller inte...
Var har jag skrivit om att jag kräver prestation
jag behandlar ämnet kommunikation med hästen. Skulle aldrig sitta upp på en häst och kräva massor som den inte klarar av, utan mer kolla av gas, broms och hur den tar de grundläggande hjälperna. Men det är klart det kan vara så att har jag ridit en och annan häst så jag har tränat upp känslan för hur mycket hästar klarar av även om jag inte känner den så väl. Sen är det ju normalt funtade ridhästar vi pratar om och inte problemhästar, de är ett helt annat kapitel.
Skönt för dig att du klarar dig utan att behöva lämna bort hästar för utbildning, skulle önska att alla som har häst hade den kunskapen, då kanske många wannabe tränare försvunnit. Men jag måste säga att jag inte skulle ha min häst en dag hos nån där hästen kanske är stressad, hela meningen med vistelsen är att utbilda, befästa eller bryta beteenden. Stress är ju aldrig bra och framförallt inte i en inlärnings situation... Vad är då meningen med att ta hjälp??? Och sen det här med att "gå på" hästen, har aldrig sagt att man ska gå på eller sätta dit hästen på nåt sätt, var hittar du det?? Att förklara regler genom att visa rätt väg från början är för mig inte samma sak som att gå på ett felaktigt beteende.
Nåja, jag önskar dig lycka till med dina hästar och din ridning, jag har hittat min väg och är fortfarande nybörjare när det gäller hästar och ridning
Tack och lov finns det gott om duktiga och mycket mer erfarna hästfolk i min närhet som jag kan ta hjälp av
Om ytterligar 25 år inom hästeriet har jag förhoppningsvis lärt mig en hel del till och har kanske andra värderingar och utgångspunkter för hur jag gör saker och ting med hästarna. Livet är till för att lära sig och att rannsaka sina egna tankar och ideér.
Hoppsan det blidde visst nästan en uppsats...