Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)
*delvis kl*
Håller med dig och Rhodugune angående skillnaden på ny häst/tävling.
De hästar jag har köpt tidigare har fått gå i hagen i ett par dagar först och bekanta sig med de andra hästarna och sen har jag pysslat lite för att lära känna hästen. Därefter har vi börjat rida ut så att hästarna har fått se omgivningarna och sen när vi känner varandra lite mer har vi börjat "jobba".
Om tre veckor får jag hem min nya häst och då blir det lite annorlunda, mest beroende på att han köps osedd så jag har aldrig träffat honom, men även då han bara är tre och ganska mycket arbetad, så han börjar sin vintervila en vecka innan han kommer och eftersom han ändå ska vila passar det alldeles utmärkt att han kommer ner och gör det hos mig, så att vi kan lära känna varandra, han får lära känna kompisarna och omgivningarna innan det börjar ställas krav. Vi har alltså ingen som helst brådska, han bör ju vila nån månad minst, så jag tror vi kommer ganska långt med pyssel och eventuellt lite promenader. Jag känner inget behov av att jag måste sitta upp och börja rida direkt på en ny och framförallt ung häst! Vi hinner komma igång sen ändå.