Jag kan inte låta bli att skratta år dig. Du är ung och ganska oerfaren men kan tydligen väldigt mycket utom att erkänna att du inte kan eller vet allt. Det kallas ofta för bristande socialkompetens
Du kan ju trösta dig med att kommer med åren till de flesta med normal inteligens.
Kommer inte att kommentera detta mer för det hör inte till den ursprungliga tråden. Jag ville bara inte låta den ursprungliga trådskrivaren bli oroad av vad du hört och tror när det inte stämmer.

Rid och ha glädje av ditt sto ett par år till om det är vad du vill. :) Du kan med gott samvete betäcka henne i 15 års åldern för första gången, Masse har helt rätt.
Det är många ston som är i den åldern när de sätts i avel pga tävlingskarriär först.

Lycka till med din pålla! :)

Du får väl ha vilken ÅSIKT du vill. Men det kan ju vara dumt att skrämma någon från att betäcka sitt sto bara för att du *tror* att det kan vara dumt. Men som tur är så finns det ju en massa männikor med *riktig* kunskap och inte bara åsikter också !

:crazy:Skrattar fortfarande åt att"ni sitter inne med all kunskap" det är väl tur att alla inte "tycker" likadant!Självfallet får hon göra som hon vill med sitt sto! :)Jag hade däremot aldrig gjort det men det är ju en annan sak! :smirk:Jag tvingar ingen att lyssna på mig jag ville bara ha fram min åsikt i den här frågan,men ni accepterade inte det utan ska argumentera emot... :crazy:

Låt mig tro och tycka vad jag vill!! :)Inte skadar det väl nån ;)

Kramissar

Men att tro o tycka är inte att komma med fakta..
olyckor kan hända alla ston, spelar ingen roll hur gamla eller unga dom är..

Du kan ju halvt skrämma ihjäl människan med dina påståenden, och det tycker jag är lite fult...sen vad du TYCKER har ju ingen betydelse.....det får du ju naturligtvis tycka som du vill... :bow:

Jag tycker du gör helt rätt.
Av flera orsaker..

Att tävla henne ger ju seb´nare ett kvitto på att hon duger som fölsto...

Att du väntar tills du känner dig "mogen" är beundransvärt!!

Att du också är ödmjuk och vet att det är mycket arbete med unghästar och föl..

En eloge åt dig som tänker framåt! :bow:

Tror nog att det går bra att betäcka märra vid senare skede.
Finns inte bevisat att dom krånglar mera vid fölning.

Vår erfarenhet är att det är just dom äldre som är mest pålitliga.

Lycka till med stoet.

:bow:

AM

Tack :D

Det känns som jag inte kan tillräckligt ännu. Men kanske om några år har jag lärt mig mer och har mera tålamod.. Okej jag har väl ett rätt bra nu (min häst är lite stoig :)).. Fast det har väl nästan alla som pysslar med hästar..
men när hon går bättre och gått lite mer och blivit lite tävlingsvan och tävlat ett tag kanske det är dags och ta en paus och få ett föl :)

mne hästar har fasta bäcken, det har inte människor. en hästs skelett ändrar sig inte med åren, det kan en människas göra. Mitt sto var femton första gången hon fick föl, och det var inga problem alls. knappt svettig, trots en ovanligt stor fölunge.

Snälla du... Har du något emot att kvinnor väljer att göra karriär före de skaffar barn? Jag fördömer inte dig för att du har gift dig och skaffat barn som ung. Därmed förväntar jag mig att du respekterar bla. mitt beslut att utbilda mig, få arbetslivserfarenhet och sedan skaffa barn när jag är 30+.

Skriver man sådana påståenden som du har gjort får man förvänta sig starka motreaktioner.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar