Ta bort valp-foder

Armani__

Trådstartare
Vid vilken ålder tog ni bort valpfodret? Hur pass succesivt sker detta?

Vår valp är nu 3,5 månad gammal. Inte börjat plannera det än, men känner att det kan vara bra att bilda sig en uppfattning om när andra gör det :idea:

Tack så länge!

Sv: Ta bort valp-foder

kan man inte ge valpfoder tills de är ca ett år? :D jag kör royal canin junior och på royal canins hemsida står det att man kan använda det tills hunden är ca ett. men jag har hört om folk som slutat med det tidigare och gått över till vuxenfoder....

Det är möjligt, får ringa och höra med uppfödaren kanske. Ärdåligt insatt i detta ämne känner jag :angel:, måste läsa på =)

Tack för svaret!

tog bort det när hunden var 4 månader då hans hud aldrig blev bra vad vi än försökte behandla den med.. När vi bytte till vuxenfoder så vips! försvann alla finnar och huden blev kanon!

men jag vet även folk som ger valpfoder till vuxna hundar som behöver mer av vad det nu är... =)

Vi tog bort vid fyra månader pga att det visade sig att han var allergisk mot fodret. Då blev det ett veterinärfoder istället.

tog bort valpfodret vid 5 månader, eller ja började omvänjningen då.

Fast bytte till ett högenergifoder

Tack för svaren allesammans!
Vi ska upp till en djuraffär här i stan imorgon som vi vet säljer fodret, så får vi se, men vi kör på ett tag till skulle jag tro, ser ingen anledning att fundera över att byta nu, detta fungerar alldeles utmärkt, och bebisen är ju bara 3,4 månad ungefär.

Du hinner säkert gå på en djuraffär innan fodret är slut och då kan du kolla på foderpåsarna där:idea:

Min valp är sex månader nu och jag tänkte köpa en säck med vuxenfoder när lönen kommer och börja vänja över henne under ett par veckor... Har svårt att bestämma vilket foder jag ska ha bara:crazy:

tjena:) man kan ta bort vid 3-4 månaders ålder. valpfordet ger oftas väligt mycket energie . så dom blir lätt vilda av valpfoder. jag har en 5 månader setter och han äter vuxen foder och han funkar kanon på det :)

Min vovve fick det tills han var nästan ett år.
Han har alltid fått Royal canin o jag gjorde som det stod på deras hemsida, litar på dom faktiskt!

Jag ger vår valp Pro Plan, och när jag pratade med personalen i djuraffären så sa han att de "bör" gå på valpfoder tills de är runt ett år gamla. Han själv hade gett sin hund valp-foder tills den var 15 månader ungefär.

Min är 10 mån och kommer nog inte ta bort det när hon fyller 1 år, hon är för liten och för smal så valpfodret passar henne bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 589
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka