Okej, men varför kan jag då inte T-märka min häst och ha som sällskapshäst då om den INTE lider av att gå i hagen? Vad är det som är så fel med det?
jag sager inte att det ar fel att t-marka en hast. Det jag sager ar att t-markningen inte skyddar en hast, vilket markningen ar till for att gora.
Du t-marker din hast pga din ekonomi!! Hade du haft flera miljoner pa banken hade du nog inte brytt dej om att t-marka, utan latit din hast bli sallskapshast utan t-markning.
Nu pratar jag inte om speciella fall, men jag tycker att det ar for latt att t-marka. Visst fungerar det nar vi pratar om seriosa agare som vill sina hastars basta...men det ar inte alltid vi pratar om sadana fall.
Jag vet sjalv en mycket fin d-ponny som saldes fran Irland till Goteborgs-trakten for mycket stor summa pengar. Han veterinarbesiktigades utan anmarkning och aven rontgad fri. Efter att dessa personer hade haft ponnyn ca 1 ar blev den halt. Jag namner inte vidare detaljer for det ar sa ganska latt att ta reda pa vem och vilka jag pratar om.
Hur som helst sa bedomde nagon veterinar att ponnyn skulle fa bli utdomd och agarna fa ut pa sin forsakring. Till kommentar skrev veterinaren att importer var ingenting att lita pa och att han inte rekommenderade dessa personer att kopa en annan import.
Nagonting som jag vet, samt aven de nya agarna i Goteborg visste, var att vi pa Irland vilar hopp-hastarna mellan oktober-februari, da vara hopptavlingar ar framst pa sommaren. Denna ponnyn hade alltsa varit i arbete sedan februari, hoppat hela sommaren (pa den hogsta nivan) och sedan salts till Sverige pa hosten. Handlaren som salde ponnyn sa att det nu var dags for ponnyns vila, och att de nya agarna skulle lata honom vila en manad i alla fall. De nya agarna var inte alls lika imponerade da de menade pa att de hade kopt ponnyn for deras tavlingssasong som borjade pa hosten.
Ponnyn fick alltsa INGEN vila pa lite mer an 1 1/2 ar. I denna perioden hade han dessutom transporterats fran Irland till Sverige, vilket gjorde att han gick ner ca 100 kg i vikt, som han inte hann lagga pa sej igen, da de nya agarna knappt gav honom en veckas vila innan de borjade rida honom.
Denna ponnyn var ett prakt exemplar pa att vissa hastar egentligen bara behover lite vila, och inte en djavla t-markning eller att bli utdomda.
Jag vet att denna ponnyn inte alls behovde avlivas, daremot behovde han ca 6 manader pa bete, utan nagra idioter som ar mer intresserade av sin ekonomi och att vinna rosetter, an sin ponnys basta!!
Nar man importerar en hast, spelar ingen roll ifran vart, sa masta man ta reda pa nar hasten vilade senast. Jag vet ett flertal hastar och ponnier som importerats in till Sverige som knappt fatt vila pa 1 1/2 - 2 ar, pga av att olika lander har olika tider pa aret da de later hastarna vila.
Det ar ju nar man ar fardig med en hast eller ponny som man saljer den. Tex sa saljer man en ponny nar ryttaren vuxit ur ponnyn aldersmassigt, och inte kan tavla den langre. Pa Irland hander detta i augusti-september. Da det aven ar dags for de svenska handlarna att kopa in ponnier till svenska kunderna som letar efter en ponny som deras barn kan tavla under vintern.