Jo, fast i försäkringsvillkoren står det ju tydligt att T- märkning är ett alt till slakt o INTE någon form av utslagning light. Det handlar inte om ditt tyckande, utan om fakta.
Annars hade ju folk som inte ville ha en T- märkt häst "på halsen" utan istället ville avliva riskerat med att stå där med en totto som inte kan användas som de tänkt sig, och DET om något hade väl varit att utsätta dessa hästar för risken att säljas vidare till oseriösa hem... Den som väljer T- märkning istf slakt gör det ju av en anledning. I mitt fall är anledningen att jag och veterinären bedömer att den kan ha ett bra hästliv om än utan ridning (lättare promenadridning undantagen), och att jag därför inte ser någon skäl till att slå ihjäl henne då jag har möjlighet att ge henne ett dylikt liv.
Sedan finns det gott om hästar, både med trianglar på rumpan och utan, som säljs till oseriösa hem och som utsätts för saker de borde få slippa, absolut!! Men att triangelmärkningen skulle vara den stora boven i dramat har jag svårt att tro. Den oseriösa människa som försöker sälja en triangelmärkt häst som ridhäst på lite högre nivå biter ju ändå sig själv i svansen, eftersom en T- märkt häst ändå aldrig får tävla.
Förstår faktiskt, trots alla dina inlägg, fortfarande inte vad det är du stör dig så fruktansvärt på? Visst, jättehemskt med hästar som missköts, självklart, men det är inte bara triangelmärkta hästar som gör det.
Sedan upplever iallafall jag att du hoppar på mig och insinuerar att jag kommer att vansköta min häst bara för att hon får en triangel på rumpan, och visserligen irriterar det väl mig, men eftersom jag vet hur långt ifrån verkligheten detta ligger, kan jag egentligen inte göra mkt annat än småle...
Är du avundssjuk för att man, efter att ha betalat premier till sitt försäkringsbolag i hur mga år som helst, faktiskt har möjlighet att få ut en del av försäkringen trots att hästen lever, om än med minskad användbarhet? I just min hästs fall har hon ju redan dessutom bevisat att hon kan fylla en funktion som avelsmärr (ettåringen e. Akribori som går hemma i hagen är definitivt inte missbildad, och jag är inte orolig för ärftlighet av hennes skada, då det är en akut uppkommen skada på en mjukdel).
Sedan tycker jag du generaliserar när du avslutar med att "hästen inte kan få ett sorgefritt liv". I många, många fall (jag vet flera) går T- märkta pållar runt som avels, sällskaps eller promenadhästar o mår prima. Att deras ägare dessutom fått en viss ekonomisk ersättning från sina försäkringsbolag gör väl inte saken så mkt sämre, eller...? Själv hade jag haft kvar min utan ersättning om inte alt T- märkning fanns, jag hade inte slaktat henne, hon är alldeles för pigg o glad för det.