Ramona
Trådstartare
Så det du vill är att efter det att du köpt en billig T-märkt häst är att se till att du får möjligheten att få ut försäkringspengar en andra gång på samma häst? Eller har jag fattat fel?
Nu borjar ju verkligen diskussionen!!
Sverige ar SA annorlunda fran resten av varlden med deras forsakringar och regler om allting.
Om man skulle vilja sa ar gar det utmarkt att salja en triangel-markt hast utomlands och tavla hur mycket man vill. Det ar darfor jag menar att en triangel-markning inte alls skyddar en hast som den ska. Det ar darfor jag menar att en triangel-markning inte alls skyddar en hast som den ska.
For att forsakra alla om vad jag ska gora med min t-markta hast sa ska jag forklara detta. Jag rider unghastar HELA tiden. Det ar mycket sallan jag far rida en hast som faktiskt kan nagonting och ar duktig pa det den gor. Jag rider in och jag rider till och nar de ar "fardiga" for forsaljning sa saljs dem. Det ar mitt levebrod och min inkomst. Jag kopte denna hasten sa att jag kan, nar min normala arbetsdag ar over, rida en hast som kan lite grann och som haller mej sjalv utbildad och i trim. Nagonting JAG kan utvecklas pa (Hasten hast tavlat MSV falttavlan och hoppning) istallet for att utbilda hela tiden.
Det var darfor jag kopte hasten!!
Hasten kommer aven att fa tavla lattare dressyr och hoppning pa klubbniva, vilket den ar helt kapabel att gora aven med den sk t-markningen.
Pa Irland har vi heller ingen forsakring pa "normala" hastar. Enbart MYCKET dyra galopphastar och riktigt duktiga hopphastar forsakras. Om jag skulle forsakra en hast vard 100.000:- kronor, skulle jag fa betala ca 30.000:- om aret for det.
De hastarna som forsakras ar forsakrade for dodsfall. Tex om en galopphast skulle ramla och bryta benet, sa hasten nodslaktas, sa far agarna ut pa forsakringen. Men om hasten far stralbenshalta och inte kan tavla langre, sa far agarna ingenting alls.
Detta med t-markning fungerar bara i Sverige, dar manniskor inte litar pa varandra och tror att andra manniskor klarar av att hantera och rida en hast pa ett riktigt vis.
Tycker att det ar kontigt att man i sa manga andra lander klarar av att ha hastar, eftersom man i Sverige har en sa kontig attityd om att andra lander ar riktiga svin nar det kommer till hasthantering och ridning!!