Ta betalt för medryttare?

Sv: Ta betalt för medryttare?

Min dotter har precis blivit medryttare på en ridtravare och vi betalar ägaren 800 kr i månaden.
Då rider dottern minst två ggr i veckan, kan bli mer om ägaren vill ha hjälp men vi betalar inget extra för det.
Dottern gör inget mer än ev hämtar hästen i hagen och sen rider. Stallet är ett helinackorderingstall.

Jag ser det som att jag betalar för att min dotter ska få en typ "utbildning" hon inte får på ridskolan, och det har på den här korta tiden gett stora resultat i hennes ridning så det har helt klart varit värt pengarna.

Jag måste helt OT säga att det inte är en jättebra ridutbildning på en travare för din dotter. Det ställer stora krav på ryttaren att rida en sån och går inte att jämföra med en välutbildad ridhäst som skulle kunna vara läromästare för dottern. Rida i skogen, ok, men att lära sej på, nej.

Jag har tidigare haft TUREN att rida en liten ponny 3ggr/vecka helt gratis. Men det var mest för att han var liten och behövde en bestämd ryttare, och de flesta lite duktigare vill ha större hästar :p Plus att det var rätt långt bort. Själva hästen var ju inte så dyr för ägaren heller då den stod hemma hos dem ;)

Men jag växte såklart ur honom :( Men jag hittade en större ponny att "ha" 3ggr/vecka också!
Denna häst står i ett dyrare och finare stall. Bussarna går så gott som hela tiden, vi har ridhus, hoppbana med mycket hinder och en väldigt fin dressyrbana. Själva stallet också väldigt väldigt snyggt! Och så har jag en massa mer jämnårigt ridsällskap ;)

Här betalar jag 1000kr/månaden och jag får göra så gott som vad jag vill när jag rider, men måste såklart fråga om jag vill hoppa och så ska jag rida ut så mycket som möjligt, men det gör jag ändå gärna. Detta är nästan billigare än ridskola och jag lär mig 10ggr mer känns de som, och så är det superkul! :D

Jag tycker ändå att det är ett ganska rimligt pris, de vill ju inte betala dyrt för att jag ska få rida :p Kan tillägga att detta är vid sthlm och kallhyran ligger på 2300, så de är ju klart det inte är helt fel med lite ekonomi hjälp ;)

Sorry om det blev lite luddigt :p

Senast ändrad:

Jag har en medryttare som hjälper mig då och då. Eftersom det är jag som vill ha hjälp så är det väl kanske egentligen jag som skulle betala henne, men hon får ju en häst att rida. Det är lite ge och ta tycker jag. Båda får ju ut något av det:laugh:

KL

Jag är medryttare och ägaren vill inte ha någonting för det. Jag rider 2-3 gånger i veckan, beroende på hur mycket hjälp ägaren behöver. Jag får göra vad jag vill med hästen och jag tränar regelbundet för dressyrtränare och åker på helgkurser ibland. Ägaren har till och med betalt vissa lektioner som tack för hjälpen med hästen.

Nu har ju tjejerna börjat rida reda och då tycker jag inte det är rätt att ta betalt av dom.
En annan sak hade varit om du sökte medryttare.

Sen får du avväga hur mycket du "tjänar" på att de rider, är de så duktiga att de kan utbilda hästarna åt dig tycker jag inte de ska betala, då tjänar du redan på dom.

Fast det beror ju helt på hästen. Vi vet ju inte om den har gått lopp tills nu eller om den är omskolad och utbildad inom ridningen. Generellt så skulle jag inte heller säga att travare är några toppenbra ridläromästare men det finns ju undantag också. Har sett en del på lokal tävling i både dressyr och hoppning som startat med helt okej resultat. Sedan har de generellt ganska bra psyke och är välhanterade och trevliga hästar att hållas med. Sedan beror det säkerligen på vad man vill få ut av ridningen och vad ridskolan gett tidigare.

Min erfarenhet säger att många ridskolor inte heller så mycket bra ridning, utan det blir mycket "åka häst". Får man chans att ha en medryttarhäst får man ju "hela paketet" också och inte bara de lektionstimmar på ridskolan. Man får vara med mer runtomkring och lära sig ta mer eget ansvar. Sedan kan det ju hända att medryttarhästen kan utveckla så ryttaren kommer framåt och utvecklas mer på ridskolans lektioner.

Nu blev det "OT" men tycker som sagt inte man ska dra alla travare över en kam.. tror säkert att ryttaren och föräldrar själva känner om det ger något positivt att vara medryttare på hästen och om man utvecklas.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 821
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att hyra ut en box i vårt stall. Mest för att jag vill ha lite sällskap och också att jag själv inte blir så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 617
Senast: vildros
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama