Ta betalt för medryttare?

V

Victory

Hejsan!

Vi har två fina ridhästar (halvblod) som vi har två duktiga tjejer som rider ca 2 dgr i veckan. Vi har precis nu i veckan stallat in dem på en ny anläggning efter betet.

Det är ett jättefint ridställe med många duktiga personer som man kan fråga saker som man själv kanske inte kan. Det finns nybyggt ridhus, in o utsläpp ingår + allt foder och halm.Underbar ridterräng i stora skogar som bjuder på bla. fina klättervägar. Upplyst ridbana. Tränare på plats flera dagar i veckan osv. Ja det är verkligen vårt lilla paradis i skogen:)

Vi bet. 1700 i månaden, bet. all utrustning till hästen (bland annat nya olika sadlar för ändamålet) försäkring osv. osv.

Tycker ni man skall ta något betalt från dessa tjejer och isf. hur mycket? :confused:

Sv: Ta betalt för medryttare?

Använd sökfunktionen. Finns hur många trådar som helst i ämnet.
Personligen tycker jag inte man ska ta betalt om man själv vill ha hjälp, då får man betalt i hjälp istället.

Om du själv är i behov av hjälp och inte klarar det utan hjälp så tycker jag inte man ska ta betalt, snarare betala..
MEN om dom vill rida och du egentligen inte behöver ha hjälp så tycker jag att dom ska betala, precis som på ridskolor och andra verksamheter..
Jag har en tjej som rider min ena häst ca 3 dagar i veckan, hon sålde sin tävlingponny för ett tag sedan och ville rida och kanske tävla på stor häst.
De frågade då om jag skulle vilja ha lite hjälp, jag sa nej, egentligen inte men om de trivs med varandra så kan hon följa med mig och rida samtidigt som jag rider den andra hästen och samtidigt kan hjälpa henne.. och jag tar betalt! dels för lån av häst och för träning :) + att jag får två hästar motionerade på samma gång, lyxigt!

Ska man annars ta betalt så kanske man kan skriva ett halvfodervärds avtal, om man nu skulle vilja ha hjälp med det ekonomiska.

Det här är alltid så svårt att svara på. Kanske en nominell summa - flickorna betalar hästarnas mineraler, till exempel, och står naturligtvis för sina egna träningskostnader. Prata med flickorna och se vad de tycker. Ofta vill medryttare betala (i alla fall enligt min erfarenhet) för det känns som att de har större rättigheter till hästen då - lite som att den är deras egen de där två dagarna i veckan, och det är ju en härlig känsla. :)

Jag har en tjej som rider min pensionär åt mig, hon hjälper mig genom att rida hästen, mocka och sköta alla stallsyslor de dagar hon är här.
Hon betalar skoningen på hästen eftersom hon behövde skor när hon började ridas igen. ( gick utan annars )

Kanske 50 kr/gång? Fråga vad de tycker och vad du själv anser. Är det en av anledningarna till att du vill ha medryttare, som bidrar ekonomiskt eller är det för att du vill slippa vara i stallet några gånger i veckan?

Hej!

Det är egt. inte det ekonomiska, jag reder mig. Men ibland känns de bara så knepigt när man får stå för precis allt o dom åker på de lixom.
Hmm svårt detta.

Jag som hästägare skulle aldrig vilja sponsra någon annans hästintresse. Alltså skulle jag ta betalt.

Jag tycker du ska räkna på den TOTALA månadskostnaden för vad varje häst kostar. Säg att en häst kostar med uppstallning, strö, foder, försäkring, skoning och utrustning kanske 3000 kr/mån, på en månad blir det ca 100 kr/dag. Om tjejerna rider 2 ggr i veckan så blir det (x 4) , alltså 8 dagar på en månad = 800 kr.

Detta för att det i det här fallet låter som om tjejerna får utnyttja och disponera hästarna ganska fritt när de rider dom. Det är ju skillnad om man som hästägare t.ex. får hjälp med att någon vill rida hästen i det syftet att hästen behöver utbildas, då ska man vara glad och nöjd som hästägare om man slipper betala för den tjänsten.

Den eviga frågan, å ena sidan kan man hävda att ägaren sak betala för att h*n får hjälp å andra sidan så har man lika mycket for för att hävda att medryttare ska betala åtminstone en del med hänvisning till att de får tillgång till en häst.

Det finns inga rätt eller fel men rent generellt -

Okunnig ryttare = Högre kostnad
Litet behov hjälp = Högre kostnad.
Stort behov av pengarna = Högre kostnad
Girigare = Högre kostnad
Välutbildad häst =Högre kostnad.

Så en duktig medryttare på en unghäst med en givmild ägare som har gått om pengar lär snarast få betalt medans en nybörjare på en välutbildad häst med en snål ägare får betala ordentligt för sig i synnerhet om ägaren inte behöver hjälpen.

jag och min medis har löst det på detta viset:

Utan medis så skulle jag rida min tjej 2-3ggr/veckan, då hade hon bara behövt skor fram och inte lika mycket krafft.

Men eftersom att hon nu blir riden två ggr till i veckan så betalar hon bakskorna + krafften som jag har behövt öka på. Hon fick även vara med och dela på att nytt svättäcke och ett halstäcke, då hästen behövde bli klippt för ändamålet.

All träning får hon stå för själv + ev. transport mm. Hon får även köpa utrustning till hästen som hon tycker att de är i behov av utöver det jag har att tillgå (en dressyr och en "allroundsadel", 4träns, martingal, säkerhetsstigbyglar, 1hoppspö, en halsförlängare mm..). Både min medis och jag tycker att detta är rimligt då jag inte ska behöve BETALA för att hon ska rida.. Totalt så har det blivit 200kr/var 8:e vecka till bakskor och ca 300kr/mån för ökad fodergiva.

lycka till

Är du i behov av deras hjälp med hästarna? I så fall tycker jag inte att du har någon rätt att ta betalt. Att du flyttar dina hästar till ett finare stall borde inte gå ut över medryttarna ekonomiskt om det är du som ber om hjälpen. Var tacksam för att du har två duktiga ryttare som hjälper dig istället. Om det för din del känns som om de utnyttjar dig och dina hästar kanske det är bättre om du rider hästarna själv, din fundersamhet kommer kanske av att du igentligen inte är i behov av dem.

Om det istället är deras uppförande som får dig att fundera på att ta betalt kan du prata med dem. Är fallet så att medryttarna själva ber om att få rida utan att du egentligen behöver hjälpen kan de vara aktuellt att ta betalt, men inte annars.

I vilket fall som helst tycker jag att du som hästägare själv får stå för uppstallningskostnaderna utifrån din ekonomi. Jag antar att det är för hästarna och din egen skull du har valt att stalla upp dem i ett fint stall. Det bästa är om du pratar med dina medryttare och höra hur de ser på saken. Förhoppningsvis kommer ni överens och får ett fortsatt bra samarbete. :)

Min dotter har precis blivit medryttare på en ridtravare och vi betalar ägaren 800 kr i månaden.
Då rider dottern minst två ggr i veckan, kan bli mer om ägaren vill ha hjälp men vi betalar inget extra för det.
Dottern gör inget mer än ev hämtar hästen i hagen och sen rider. Stallet är ett helinackorderingstall.

Jag ser det som att jag betalar för att min dotter ska få en typ "utbildning" hon inte får på ridskolan, och det har på den här korta tiden gett stora resultat i hennes ridning så det har helt klart varit värt pengarna.

Utöver alla bra tips du har fått vill jag verkligen trycka på en sak: SKRIFTLIGT KONTRAKT. Skriv ner allt ni kan tänkas bli oense om (betalning, sysslor, utrustning etc.) Lycka till!

Det låter som ett toppenstall ni står i :)

Jag tycker så här:

Anser ni att ni blir avlastade av medryttarna, och de gör er en tjänst i och med sin ridning, så tycker jag inte ni ska ta betalt.

Är det däremot ni som gör tjejerna en tjänst, och de egentligen inte avlastar er så mycket, så kan ni ta betalt.

Sen handlar det om tillgång och efterfrågan på medryttarhästar. Runt storstäderna är det väldigt svårt att hitta medryttarhäst gratis, men på andra ställen, där det finns gott om hästar och färre ryttare, så är det kanske svårare att ta betalt. Jag vet inte hur situationen är där ni står.

ett ödsligt stall på landet, då är det tillgång och efterfrågan ang betalning. Oftast så får man väl vara glad om ngn vill bli medryttare under såna lägen.

Men häst uppstallade på anläggning (eller skrittavstånd till sådan) så tycker jag att man som hästägare med gott samvete kan ta ut medryttarsumma. Det är inte billigt att ha hästar uppstallade på anläggningar (nu tycker jag iaf 1700 kr va ett billigt pris, men det finns ju dom som betalar mkt mer för det..)
Framförallt är det även bekvämt för medryttare att ha häst på anläggning då det oftast då är närhet av en stad, "bussförbindelser", träningsmöjligheter o dylikt.

En medryttare börjar ju trots allt inte rida en häst bara för att göra en hästägare en tjänst, dom börjar ju för att det är deras hobby/livstil också...

Även om medryttaren avlastar hästägaren, så rider den ju för att det är kul och den vill och antagligen för att den själv inte har tid/ råd/ lust att ha en egen häst. Eller ett friare alternativ till ridskola. Detta gäller en "vanliga" medryttare, sådana som vill rida regelbundet helt enkelt för att det är ett intresse.

Enda gången man betalar en ryttare är väl när man lämnar hästen för vidareutbildning.
Jag frågar även stallkompisar om hjälp ibland och vice versa, och då är det inga pengar inblandade, utan tjänster och gentjänster.
Jag tror att väldigt få "vanliga" medryttare inte vill rida, utan är medryttare för att tjäna pengar. ALLA med lite insikt vet att det kostar att ha häst.
Varför ska hästägaren betala för att någon annan ska utöva sitt intresse?
Ägaren komemr ändå ha en mkt större kostnad totalt för hästen.

Självklart ska medryttaren betala för sina dagar, och beroende på anläggning.
Jag tycker nog att dela stallhyran på antalet dagar. Ev foder, hovslagare och annat beroende på hur mycket man får göra med hästen. Sen får medryttaren såklart betala egna träningar och ev tävlingar.
Själv har jag alltid betalat när jag var yngre och medryttare. Plus tagit betalt av en medryttare på min häst. Inget konstigt alls! ca 100:-/ dag. Alla nöjen kostar! Bio kostar också 100:- :).

Om du har 1 oktobers ridsport så stod det en lång artikel om medryttarskap och att ägaren förväntar sig för mycket av sin medryttare. Läs det!

KL

Jag tycker att det är ok att ta betalt så länge hästarna är "deras" på deras dagar. Dvs att de får rida vad/hur de vill (självklart för hästens bästa) och även har makt att påverka saker i stallet, tex om de har synpunkter över något eller kanske vill ut och tävla någon gång? Då tycker jag att de kan betala en summa. Men om du säger exakt hur länge och vad de ska rida så är de endast till hjälp för dig, då ska man inte ta betalt.

Hör dig omkring hur andra i stallet gör. Det blir lätt "dumt" och "snack" om några betalar för att ha medryttare medan andra tar betalt. Hela resonemanget skevar och det finns såklart inget rätt eller fel.
Personligen skulle jag tänka mig att betala 100.-/gång - med lite tillägg om ni betalar anläggningskostnad som jag skulle nyttja. Fast jag ser att du bor i Sthlmstrakten och där tror jag att många tar mer. Man kan ju jämföra detta med att hyra häst ett par dgr/vecka. Och som någon (KLOKT) skrev - kontrakt där ni kommer överens om vem som gör och står för vad.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 821
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att hyra ut en box i vårt stall. Mest för att jag vill ha lite sällskap och också att jag själv inte blir så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 617
Senast: vildros
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama