Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

barts fleeceoverall som han nu vuxit ur. (babymodell)
5834148.jpg

tyson militär :d
5834151.jpg

tyson punkare (har även gjort halsbandet som jag bara :love: )
5834158.jpg

5834157.jpg

barts militärtröja
5834159.jpg

5834162.jpg


komigen å visa era kläder nu!! väntar med spänning!!! :banana: :banana:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Det beror på olika faktorer, dobermans har ingen underull, så deras päls värmer dåligt, sen är det lite indevidbetonat min ena doberman behövde inte täcke(annat en gång när han var sjuk) medans min andra behövde det ibland om vädret var ushligt.
Men framförallt klimatet.
Min frusna tik stortrivdes utan täcke i -25 i fjällen,Den "torra" kylan verkade inte bekomma henne ett dugg, speciellt om hon var i rörelse.

Däremot frös hon som en gris i +2 grader och götebrogsregn och blåst. Då behövde hon ett täcke på tråkiga koppelpromender,bussväntan, Annan "väntan" tex fikarast och sånt.
Det var just kombiantionen av väta,blåst och kyla som var det avgörande. Göterborgs vinterväder är vidrigt med underkylt regn.

Hon hade en snyggt, funktionelt vind och vattentätt täcke, med tunn fodring och reflexer. inget "bjäfs".

Rottisskrället är däremot så väderokänsligt att han en gång frösfast lite av sin svanspäls när han legat för länge och tugagt ben i snön efter ett dopp i en isvak:-)
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Det gäller ju att man som ägare inte förstör hundens vattenavisande päls genom att bada dem i shampo och balsam stup i kvarten..
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

gud vad fin den var!! :love:
tänkte att jag lägger ut lite bilder på några kläder jag sytt till mina, så kanske du lägger ut fler. så om vi har tur kanske fler hakar på och vill visa sina kläder här. så fyller vi hela tråden med fina kläder i stället för dumma kommentarer! :idea::angel:

tyson med sin fleece dress. jacka och byxor :devil:
5834133.jpg

5834139.jpg

barts fleeceoverall. jätteskön!!;)
5834144.jpg

5834143.jpg

Vilka häftiga kläder till din hund!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

nakenhunden är nog äldre än din och din pappas jakthundar i alla fall :angel:

Så nog är det lika mycket naturligt som en hund med hår!

..

Det var då den absolut sämsta ursäkten jag någonsin hört i hela mitt liv tror jag. Så bara för att rasen är si och så gammal är det ursäktat? Får jag då fråga hur många år en ras av en art måste få vara för att vara naturlig enligt dig?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag får alltid den känslan av dina inlägg att du ska ha en så förbaskat tuff attityd :smirk: Det kanske har med ditt sätt att skriva att göra; din stavning och din meningsbyggnad är inte den bästa, men vad vet jag - det kanske beror på dyslexi?

Eller så har det helt enkelt med sådana inlägg som ditt ytterst otrevliga svar till Aningsfull att göra; snack om fjolleri och förutfattade meningar om att hon klär på sin hund för att hon vill spöka ut den. Eller svaret till pippi27 där du skriver att riktigt bruksfolk inte klär sina hundar.

Jag hävdar fortfarande att det finns jägare som täckar sina hundar. Alla har inte tillgång till en varm stuga att släppa in hunden i efter jakten eller under pauserna och väljer då att täcka den istället. Acceptera!
I övrigt hänvisar jag till Fjuttens svar om muskler.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

snacka om o klassa ner en människa!
jag har inte dyselexi men sitter inte med datorn 24timmar om dygnet heller , utan jag är nog ute mer eller mindre hela tiden o gör nåt med mina hundar så jag har inte den tiden o kanske lära mig allt om rätt mennigs följder o allt sånt.

Jag är långt i från tuff med mina hundar eller folk i min närhet men när jag tittar i denna tråd så stärks bara min tro på allt fjolleri med kläder hundarna i tråden ser ju ut som första klassens clowner, kolla på radon bilder så förstår du vad jag menar , en stor clown är den hunden!!!

Jag har jagat i många år sen många jägare har svarat i tråden heller aldrig sett jakthundar med kläder eller täcken.

Du får hävda att gud finns jag bryr mig inte, prata med en tjej i dag som gjort sin hundutbildning på Sollefteå hundskola där dom hade 40timmars kurs om jakthundar inte en enda hund med täcke sa hon för jag fråga henne om detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Fast svaret till mig har jag fått både en ursäkt och förklaring. Det var ett ganska typiskt missförstånd på internet där det kan vara ganska svårt att uppfatta ironi. PIRU menade det hela med glimten i ögat och ett lycka till att sy dom rosa klänningarna. Han hade uppenbarligen inga tankar på att lämna tråden. ;) :angel:
Så mellan mig och PIRU är det helt lugnt.

Sen tror jag nog att PIRU vet att jag inte är helt igenom fjolltroll. Hoppas jag. :o :D
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Här kommer en bild på Arne i sin fleeceoverall. Den är hemmasydd av spillbitar. Den skapades eftersom vi bor i kalla, fuktiga Skåne, och det blåser mer eller mindre alltid. Nu när hösten knackar på dörren är det snart dags att plocka fram den igen. Men den används främst då han ska va stilla utomhus, om vi fikar, eller tränar osv.

DSCN0255.sized.jpg

Länk: http://galleri.icemy.com/arne/DSCN0255?full=1
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Vår jakthund (drever) har inte heller en varm stuga eller något annat varmt att vara vid under pauserna.. Han får hoppa in i bilen som är lika kall som det är ute och ligga i sin bur ett tag.. Där det finns en söndertuggad ovärmande filt. (Som han visserligen älskar, därav att den finns där)
Dom andra jägarna med sina hundar får också antingen hoppa in i bilen eller sitter och väntar tills dom ska få springa igen.

Alla hundar har klarat sig i över 20 år snart. (Då min låtsaspappa berättar vääldigt mycket om dom andra jägarna ^^) Ingen hund har gått bort pga leder/muskler utan av ålder.
Vet inte om det är så bara i Arboga men så är det.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

man kan ju undra vad luvorna på overallerna är till för?
Nu är jag ju lit epartiskt iomed at tjag själv har använt täcke, och inte tvekar att göra det igen om det skulel behövas nån gång.
Men jag får verkligen känslan av att det inte är funktion som eftersträvas - utan "gullighet"
Och det stör mig.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Knepiga jakthundar ni har hahahah

men så är det med jaktfolk de är inte några som klemmar med sina hundar , det är just därför de har så bra hundar som de har.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

man kan ju undra vad luvorna på overallerna är till för?
Nu är jag ju lit epartiskt iomed at tjag själv har använt täcke, och inte tvekar att göra det igen om det skulel behövas nån gång.
Men jag får verkligen känslan av att det inte är funktion som eftersträvas - utan "gullighet"
Och det stör mig.

Exakt!!!

Ingen kan väl säga att det där är funktionsdugligt ute.

om ni haft en fleece jacka eller dylikt ute i regn vet ju att den är värre än en tvättsvamp o dra åt sig vatten så det borde ju bli att hunden blir kallare med fleece kläder om det regnar.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Exakt!!!

Ingen kan väl säga att det där är funktionsdugligt ute.

om ni haft en fleece jacka eller dylikt ute i regn vet ju att den är värre än en tvättsvamp o dra åt sig vatten så det borde ju bli att hunden blir kallare med fleece kläder om det regnar.

haha vad störda ni är... :rofl: kan inte mer än att skratta åt er.
jag syr en funktionell dress åt mina hundar - å sen för att JAG tycker att det är fint med luva så syr jag på den. den gör varken något posetivt eller negativt åt mina hundar. men JAG tycker det är fint. så låt mig tycka det. så länge det inte skadar hunden så kan jag väl ha vad jag vil på den....

sen clown och clown - jag tycker han är söt - å väldigt många andra med - oavsett avd ni säger. så är det bara. å¨jag kommer alltid fortsätta att så på luvor på mina dressar - för jag tycker det är jävligt snyggt!!
men smaken är som baken - delad!! å jävligt tur är väl det. snacka om trångsynta...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Exakt!!!

Ingen kan väl säga att det där är funktionsdugligt ute.

om ni haft en fleece jacka eller dylikt ute i regn vet ju att den är värre än en tvättsvamp o dra åt sig vatten så det borde ju bli att hunden blir kallare med fleece kläder om det regnar.
å sen hörrö du - om du håller på med hästar, vilket jag antar att fu gör efetrsom du sitter på buke - så borde du veta att fleece annvända för att lägga fukten utanpå och hålla torrt inutti.
jag har haft på mina fleecedressar i regn och dom har aldrig blivit blöta hittils. men om det spöregnar och man ska vara ute länge så har man en vattentät - men att fleece är en tvättsvamp har du jävligt fel i. då är du bara så snål att du köper piratfleece (vilket är kasst) men jag köper iafl äkta fleece vilket är väldigt bra mot fukt och regn...
läs och lär...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

å sen hörrö du - om du håller på med hästar, vilket jag antar att fu gör efetrsom du sitter på buke - så borde du veta att fleece annvända för att lägga fukten utanpå och hålla torrt inutti.
jag har haft på mina fleecedressar i regn och dom har aldrig blivit blöta hittils. men om det spöregnar och man ska vara ute länge så har man en vattentät - men att fleece är en tvättsvamp har du jävligt fel i. då är du bara så snål att du köper piratfleece (vilket är kasst) men jag köper iafl äkta fleece vilket är väldigt bra mot fukt och regn...
läs och lär...

Jag håller på med hund enbart!

Alla mina fleece kläder kommer från Haglöfs sen får du bilda dig en egen uppfattning om det är skit eller inte.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

å sedan har jag bara en sak till jag vill säga. kan inte ni som sitter här och spyr galla över oss och våra hundar dra er undan? för våran skull? jag vet att ni kommer nu att ställa er och gasta att det är ett forum och att det är öppet för alla och att en tråd ofta byter ämne - men kan inte vi som tycker om att sy kläder till våra hundar få ha denna tråden i fred och få visa upp våra kläder för varandra och ge varandra beröm utan att få höra era elaka åsikter (som vi redan hört SÅÅÅÅÅÅÅ många gånger innan) väx upp och respektera att alla inte tycker som ni och vi faktiskt åxå vill sitta och ha en trevlig stund på buke utan att måsta ta skit från er. kan ni förstå att vi faktiskt kan bli ledsna när ni sitter och skriver en massa elaka saker om våra djur som vi älskar över allt annat. vi sitter inte här och skriver för att bli påhoppade - vi vill uppmuntra varandra till att sy fin grejer till våra underbara nakenhundar (och alla andra frysna hundar för den delen). vi vill inte höra era åsikter - för de vet vi redan om. men vi bryr oss inte om dem - vi blir bara störda i våra trevliga stunder framför datorn. vi kommer inte sluta klä våra hundar vare sig med eller utan luva på kläderna. så??? varför håller ni på? vad vill ni få ut av det? tänk efter...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Fleece transporterar fukt inifrån och ut. Det är däremot inte vattentätt. Det är just den där sugande förmågan som gör att fleecen kan transportera ut fukten, men det innebär i sin tur att det inte är ett lämpligt material i fuktigt väder eller regn. Tillräcklig väta så går det igenom. Då spelar det ingen roll vilken fleece du har.

och visst, du kan ha lila pyjamas med rosa svandun på hunden om du nu känner för det, men kom inte och påstå något annat än att det är en eftergift för barbiesyndromet. Att klä ut hunden som en docka trodde jag barn ägnade sig åt, inte vuxna människor. Det är en hund du har i kopplet, inget barn, barbie eller my little Pony.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Du får skylla dig helt o hållet själv när man köper en sån ras , det är bara o bita sig i tungan o svälja.

Det får jag göra när folk spyr galla över ex rottweiler som hemsk mördarmaskin.

Jadzia: Exakt satt o försökte hitta på haglöfs hemsida om fleece men han inte innan dig.
man ska ha överdragskläder ovanpå fleecekläder.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp