Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

men vad är det som gör aveln på nakenhundar sämre, med hudproblem(är inte det typ finnar som kan förebyggas?) och tandförlust, än avel på hundar som lätt får höftproblem som många stora raser, eller hjärtproblem, som cavalieren, eller öronproblem, som cockrar lätt kan få utn nogrann luftning?
eller dalmatinern, som relativt ofta föds döv?

Jag tror nog det är jobbigare och plågsammare för en hund att gå med hjärtproblem eller höftsmärtor, än det är för en nakis att ha finnar på ryggen.
Fast de hundar som får hjärt och höftproblem kankse man tar bort?
Hur moraliskt rätt det nu är, att ta den risken, som hos vissa raser är ganska stor.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

varför måste det vara något fel på hunden? min labbe fryser också när han blir blöt och kall och får ligga stilla länge. jag har ingen bil och hundar brukar inte vara välkomna in i klubbstugorna, så vi får vackert sitta ute och vänta. ska jag låta honom frysa för att det är fjolligt med täcke?

jag förstår faktiskt inte vad som är problemet. om hundarna fryser så bör de väl ha täcke och hunden lider knappast av att kläs ut. tvärtom tycker de flesta säkert att det är roligt med den extra uppmärksamheten. om både hund och ägare är gladare med kläder, varför ska de inte få fortsätta ha det?

jag tror att min labbe hade tyckt att det var störtkul om jag klädde ut honom. han tycker om när jag är glad och han tycker om att få uppmärksamhet.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Nåt fel lär det vara om de två raserna fryser för majoriteten gör det ju inte av varken Coker eller labbe.

eller så är det så att de är bortklemade eller en lite svagare individ.
Säga vad ni vill dessa två raser ska då inte frysa om det inte är extremt kallt ute.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

men åter igen, är det inte ganska logiskt att man fryser när man varit ute en längre stund med dyblöt päls, som dessutom är lång och tjock?

jag tror inte alls min är en svag individ, utan att det är en ganska naturlig reaktion!

Bortklemad är hon absolut inte, men jag lyssnar på min hunds signaler!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

men åter igen, är det inte ganska logiskt att man fryser när man varit ute en längre stund med dyblöt päls, som dessutom är lång och tjock?

jag tror inte alls min är en svag individ, utan att det är en ganska naturlig reaktion!

Bortklemad är hon absolut inte, men jag lyssnar på min hunds signaler!

men det finns ju massor med hundar med mer päls o Holgers Cocker frös ju inte ens 5 dagar på skidturen o då i tält o mycket snö, varför skulle inte den frysa då som varit ute i 120timmar utan nån värme alls medans din är kanske ute 8-10timmar o fryser redan då.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ja jag vet ju inte huruvida den cockern frös eller inte, men jag VET att min gör det, och jag tror inte att det är ngt fel på henne för det.
Det kanske är som med människor, de är olika känsliga.

Eftersom de är individer med olika förutsättningar tycker jag bara det är konstigt att vara så övertygad om att hundar ALDRIG behöver täcke, och att det isf är ngt fel på hunden.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ja jag vet ju inte huruvida den cockern frös eller inte, men jag VET att min gör det, och jag tror inte att det är ngt fel på henne för det.
Det kanske är som med människor, de är olika känsliga.

Eftersom de är individer med olika förutsättningar tycker jag bara det är konstigt att vara så övertygad om att hundar ALDRIG behöver täcke, och att det isf är ngt fel på hunden.

Som jag skrev och du säger själv att hon är lite vekare men du använder ett annat ord som känslig.

Jag är övertygad skulle min hund vara så vek att han inte palla med o vara ute vintertid den tiden jag är ute då får han gå till nån annan.
Mitt liv är för kort för en dålig hund.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ja, vi menar kanske samma, bara att för mig har vek en sämre klang.

Sen är inte Lowa dålig för att hon lätt fryser:crazy: :cool:

Skulle du verkligen omplacera din hund för att slippa visa dig ute med täcke på hunden, om allt annat fungerade`?:crazy:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

han klarar -20 utan problem alls, och simmar gärna i isblandat vatten, men när han är blöt och kall och måste vara stilla, då fryser han. jag tror varken han är en dålig hund eller särskilt bortklemad.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Sa inte att hunden var dålig för det.
Men Vek behöver ju inte vara dåligt klang.
Min Schäfer o Rottweiler är förarveka vilket jag ser som mycket posetivt inför dressyren. Men vill inte ha veka hundar i miljö ex.

Ja det skulle jag för då kommer hunden inte kunna vara med mig på allting. all träning på vintern skulle bli besvärlig
jag är mycket i skogen även på vintern i skidar o då blir allt krångligt om hunden inte är gjord för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Men då är det väl ändå enkelt och ändra på säg nej när han ska bada isvak.
Nu är du ju ute på små detaljer då kan jag ha förståelse om hunden fryser efter men inte att hundar fryser av promenad i -20
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

fast jag skrev ju det. att han kan frysa när han är blöt, kall och STILLA. han kan bli blöt och kall på andra sätt än genom att bada i en isvak. snö på marken och regn uppifrån t ex. det kan jag inte hindra. och jag vill inte stanna hemma från träningar och tävlingar p g a det.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ser du verkligen inte skillnaden?
Det finns bekämpningsprogram mot HD, hjärtfel och dövhet. Det sker ett aktivt arbete för att utrota defekterna. Det är heller inget som är direkt kopplat till ett önskat utseende.

Hos Chinese Crested finns inget sådant. Den defekta genen som her nakenhet är ju hela ras-variantens grundförutsättning. Att den är letal i dubbel uppsättning struntar man i och även att tandförlusten är kopplad dit. Det ger att nakna hundar alltid kommer att sakna tänder och bära på en gen som är dödlig. Det är inte accepterat inom andra raser, förutom de som väljer att tillåta färgen merle och jag är lika skeptisk till det. Gener som kan döda har inget existensberättigande i seriös hundavel och gener som bevisat ger defekter ska bort. Den nakna varianten bygger på en sådan defekt gen, till skillnad från Schäfer, Cocker, Rottweiler, Papillon osv. Där är grunden sund, men sedan har uppfödare vridit till det. Hos nakenhunden är det fel redan från början.

Om då den rasbundna defekten ska bort inom kineserna måste man alltså upprätta ett bekämpningsprogram mot nakengenen och hur troligt är det?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

En bra päls släpper inte igenom väta. De kan vara hur blöta som helst utanpå, men under täckhåren ska de vara varma och torra. En dålig päls tillåter att hunden blir blöt inpå bara skinnet, men det är långt ifrån önskvärt. Både labbe och Cocker ska ha sådan bra päls att den håller torrt även i totalt ösregn.

Min hund har något sämre päls än husses hund och blir lättare blöt in på skinnet. Hon kan därför frysa ibland och det gör henne sämre än husses hund. En Rottweilers päls ska inte släppa igenom väta utan vara som husses hund. Den hunden kan i princip stå i en sjö i en timme utan att bli det minsta blöt längst in. Han fryser därför aldrig heller.

Sedan finns det mer mseiga individer. Min är fjantig för det mesta, så även med kyla. Andra hundar med lika kass päls som hon går på ren vilja och åmar sig inte alls.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

men alltså.. jag sa ju att jag inte hade kunskap om chinese crested, hur ska jag då kunna veta skillnaden?:crazy:

Vad är letal, och vilken gen är dödlig, på vilket sätt?


Ang. pälsen, ja, då är väl min hund känslig då, men då får hon vara det, och kommer likväl ha ngt som håller värmen på henne då;)
Nu vet jag inte om du var täckesmotståndare eller inte.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Letal betyder dödlig, så det är samma sak. Genen som orsakar nakenhet är letal/dödlig i dubbel uppsättning. Samtidigt är genen dominant så det behövs bara en nakengen för att ge naken hund. Om man då parar två nakna hundar och avkomman får dubbel nakengener så resoberas den alternativt föds död/missbildad.

Exempel
Naken Aa paras med naken Aa (A för naken, a för päls)
Möjliga utfall
1. Aa (naken med pälsanlag)
2. aa (pälsad)
3. aA (naken med pälsanlag)
4. AA (naken, som resoberas eller föds defekt)

För varje valp som bildas är det alltså 25 % risk att valpen dör i livmodern eller kort efter födseln.

Samma fenomen gäller för merle-färgen och lethal white hos vissa hästraser. Man risker alltså ett visst bortfall bara för att få fram en snygg variant. Det kan heller alltså inte tas bort genom medveten avel då A-genen, som sagt, är en förutsättning för nakenhet.

För egen del känns det rätt självklart att en gen som ger missbildade foster inte ska föras vidare, oavsett om det sker i enkel uppsättning eller inte. Jämför med andra genetiska defekter man kan upptäcka via test såsom hemofili eller CLAD. Där går inte ens anlagsbärare i avel, om man är seriös. Med nakenhunden behöver man inte ens testa. Avlar man bara pälsade finns det ingen risk alls att man för vidare en letal-gen. De pälsade saknar den helt.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

fast jag skrev ju det. att han kan frysa när han är blöt, kall och STILLA. han kan bli blöt och kall på andra sätt än genom att bada i en isvak. snö på marken och regn uppifrån t ex. det kan jag inte hindra. och jag vill inte stanna hemma från träningar och tävlingar p g a det.

Regn o snö och kallt väder tycker jag herlt klart hunden ska palla utan några som helst problem utan täcken. Men när han badar isvak då blir det av det extremare slaget o bli blöt för vattnet är i kring hela hunden o kyler fort ner han då tycker jag man kan hjälpa han om det behövs.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Hur orkar ni hålla på med denna diskussion.... Ras med päls, ras medutan päls, ras med kort eller lång päls.... Spelar det nån roll om vem som behöver täcke eller inte?? Det är väl en smaksak o tyckte upp till var o en. Det känns som ni bråkar om vem som är värst :rofl:

Säger bara stå på med erat eget tycke om täcke på hund eller inte.. Båda tyckerna är lika bra!

O det blev en jättefin overall till lilla Vovvi... Måste du lagt mycket tid på:banana:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Suck. Jag tänker bara svara på en aspekt av allt:

Att ha mer kläder på sig i början av en träning innan musklerna blivit varma är hälsosamt för musklerna, finns en anledning till att man som elitidrottare har på sig mer kläder i början & i slutet av träningen & värmer upp & joggar ner osv.
Det är hälsosamt även för en hunds muskler, jag vill att min hund & hans muskler & leder ska hålla så länge som möjligt. Jag har själv tränat på hög nivå inom idrott, jag tillämpar samma tankesätt både på mig & min hund, eftersom muskler fungerar på i princip helt samma sätt. Visst att hunden klarar sig utan täcke under uppvärmningen (täcket är på inget sätt ett substitut för uppvärmning), men varför inte göra det säkrare & bekvämare för hunden?

Om man själv ska ut & springa i kallt väder, då tar man ju inte på sig så tunna kläder som man tänker ha när man är uppvärmd? Man tar ju på sig extra & klär av sig eftersom & sen när man varvar ner i det kyliga vädret så klär man på sig för att skona muskler & leder.

Jag försöker att alltid vara noga med uppvärmining & nedvarvning för både mig & hunden, just för att undvika skador &/eller förslitningar. Att hålla sig varm är en del av detta. Och det tycker jag att det spelar mindre roll hur man uppnår det, ett täcke är en väldigt bra lösning. Vi bryr oss väl alla om våra hundars bästa?

Nu pratar jag om hundar med normal päls, inga polarhundar. Vissa hundar kanske vid jobb ute i kallt väder klarar sig med ordentlig uppvärmining & nedvarvning, utan täcke. Men jag vill inte riskera något, dessutom har jag en hund med ganska lite päls, som är en väldigt frisk & sund ras. Ser inga nackdelar med en kort päls, det är ju som sagt lättare att klä på hunden än att klä av den..
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

gud vad fin den var!! :love:
tänkte att jag lägger ut lite bilder på några kläder jag sytt till mina, så kanske du lägger ut fler. så om vi har tur kanske fler hakar på och vill visa sina kläder här. så fyller vi hela tråden med fina kläder i stället för dumma kommentarer! :idea::angel:

tyson med sin fleece dress. jacka och byxor :devil:
5834133.jpg

5834139.jpg

barts fleeceoverall. jätteskön!!;)
5834144.jpg

5834143.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp