Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Nej det är inte så hemskt vanligt än, men det var heller inte ljusår sedan jakthundarna stod i sina hundgårdar dygnet och året runt och sedan förväntades prestera under jaktsäsongen. Hade du varit en jägare för 50 år sedan hade du nog inte hållit på med sådant "fjolleri" som du gör nu, att värma upp och varva ned hunden.
[/QUOTE]

Så vi har kommit till gränsen för fjolleri när vi värmer upp hundarna?
Då är ju ni supernördar eller nåt i den stilen då som har täcken o kläder eller vad???:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag tro att Jozze menade (ursäkta om jag skriver i ditt ställe Jozze) att hur vi hanterar, använder & behandlar våra hundar utvecklas, enligt mig till det bättre. Vi håller på med friskvård, förebyggande av skador osv. Det var annorlunda förr både hur man behandlade hundarna, uppfostrade dom osv.. Hur man såg på hundar helt enkelt.

Däremot så har det ju gått för långt inom viss avel, där hundarna tar skada osv. Även viss typ av hunduppfostran är förlegad, för mkt auktoritet & dominans är inte bra, det är inte för mkt gulligull & fjolleri heller. En hund är en hund & ska behandlas så, obligatorisk kurs i hundspråk för alla, skrämmande hur lite folk kan om hundspråk..

& sen till det vi diskuterar, kläder på hunden, jag tycker inte att det är försvarbart att ha kläder på hunden för att man tycker det är gulligt, kläderna/täckena ska vara praktiska. Sen att de inte behöver vara jättefula är ju en annan femma. Men att spöka ut hunden för sitt eget nöje, nä.

Jag har en lydig, bortskämd hund. Eller bortklemad om man nu vill säga så, han sover i sängen, får äta när han vill, vi gosar & leker osv. Men han har aldrig försökt "ta över" ledarskapet och han ser mig som ledare. Vi tränar lydnad, agility, viltspår. Ska börja med drag till vintern också. Så han är ingen prydnad. Men han har täcke på sig när han fryser, för att han behöver det.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Några som skriver att sina Dobermann är så frusna ex bara som ex som ras men tittar på några stövare så har dom ju likvärdig päls o aldrig sett en sån tok frysa. Så jag tror att det mesta har med hundens menalitet o göra som alla vet har den störtdykt på ex Dobermann är på väg utför för Rottweiler också.
Men jakthundarna har fortfarande en bra mentalitet o där fryser dom inte därför tror jag det hör ihop.

Ser man ju på människor också vissa fryser redan nu andra fryser aldrig, så jag tror det har med menalitet o göra till större delen.
Så började man avla på sundare hundar och inte bara utställningsmeriter eller bruksmeriter då kanske vi kunde slänga täcken snart.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag har aldrig försökt vara fröken Duktig, utan förklarar mitt uttalande angående dyslexi som PIRU uppenbarligen tog som en nedklassning av honom som människa (vilket jag inte kan förstå).
Med uttalandet angående dyslexi försöker jag förklara varför jag i princip alltid uppfattar hans debattinlägg (förutom där han gör enbart redovisande inlägg t.ex om sina hundars träning) som tuffa och med en ilsken attityd. Det är väl bättre att förklara varför man uppfattar en sak på ett visst sätt och sedan få en chans att bli upplyst, än att fortsätta gå omkring och fundera? Nu fick jag inget bra svar utan bara mothugg, så jag kommer att fortsätta utläsa ett flertal av PIRUS inlägg som aggresiva - kanske helt i onödan.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Så vi har kommit till gränsen för fjolleri när vi värmer upp hundarna?
Då är ju ni supernördar eller nåt i den stilen då som har täcken o kläder eller vad???:rofl: :rofl: :rofl:
Jag har för det första ingen hund så jag har ingen att klä på täcken och kläder, och för det andra missuppfattade du hela den biten som du citerade.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag har aldrig försökt vara fröken Duktig, utan förklarar mitt uttalande angående dyslexi som PIRU uppenbarligen tog som en nedklassning av honom som människa (vilket jag inte kan förstå).
Med uttalandet angående dyslexi försöker jag förklara varför jag i princip alltid uppfattar hans debattinlägg (förutom där han gör enbart redovisande inlägg t.ex om sina hundars träning) som tuffa och med en ilsken attityd. Det är väl bättre att förklara varför man uppfattar en sak på ett visst sätt och sedan få en chans att bli upplyst, än att fortsätta gå omkring och fundera? Nu fick jag inget bra svar utan bara mothugg, så jag kommer att fortsätta utläsa ett flertal av PIRUS inlägg som aggresiva - kanske helt i onödan.

Men det är ursäktat när du ger igen med samma mynt? och än värre?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Nämen är detta sandlådan nu eller?:rofl:

*Är min pälsade dp genetiskt defekt för att han fryser? Och gäääärna sitter i en grå, mjuk o varm bärväska, istället för att gå i snön? (Färdigkissad o rastad, om vi går i stan på vintern tex)
Och absolut hellre har ett värmande täcke på sig vintertid, oavsett om det är t'cke i rosa, lila, eller whatever. Så länge det ger honom rörelsefrihet, och är bekvämt.

* Hundar har inte alls så bra färgseende som vi, minns inte vilka färger de ser, men vill minnas gult, grönt, rött. Tror personligen INGEN hund föredrar en färg framför en annan!

*Varför man syr hemma: Har ni varit ute o sett priserna på hundtäcken? Även de här enkla, funktionella, som man lätt syr själv, bara man har intresse o handlag för det. Alltå är det för det första mer ekonomiskt. För det andra är min hund kort i ryggen, ca 30 cm, och de storlekarna är oftast för små i bröstkorgen, och ofta rosa, med tryck osv. (Jag gillar enklare, naturligare färger:)) För det tredje, hunden är hane, och eftersom han är så pass kort i ryggen, är risken för att han kissar på täcket, om det är för långt, eller löst, ganska stor:eek:

*Vad hade ni gjort om er hund varit frusen, tex om ni varit ute i snön, hunden börjar frysa då ni stannar för att äta ute? Ni har en rosa filt i fleece att ge till hunden, eller låta den frysa... (Säg nu inte: Min hund fryser inte i snö.... OM den skulle ha frusit!)

*Vill påpeka att jag inte känner att jag har ngn dock-abstinens, eller bebis för den delen, ska få en liten kotte i januari :D
Hon kommer för övrigt ha mestadels blå kläder, och inte kjol o klänning, bara byxor. Hennes säng är förresten för övrigt på väg att bli målad i 2 olika nyanser av grått:d
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag tro att Jozze menade (ursäkta om jag skriver i ditt ställe Jozze) (Ingen fara! :D) att hur vi hanterar, använder & behandlar våra hundar utvecklas, enligt mig till det bättre. Vi håller på med friskvård, förebyggande av skador osv. Det var annorlunda förr både hur man behandlade hundarna, uppfostrade dom osv.. Hur man såg på hundar helt enkelt.
Det var väl i princip det jag försökte få fram. Hade PIRU värmt upp och varvat ned en jakthund för 50 år sedan hade han väl varit en av pionjärerna inom jakthundshanteringen och ansedd som en fjolla och bortklemare. Nu när utvecklingen gått fram ytterligare anses det som hyfsat normalt att göra som han gör, liksom det anses mer normalt att jakthunden får vara inne och aktiveras och tränas året runt.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Några som skriver att sina Dobermann är så frusna ex bara som ex som ras men tittar på några stövare så har dom ju likvärdig päls o aldrig sett en sån tok frysa. Så jag tror att det mesta har med hundens menalitet o göra som alla vet har den störtdykt på ex Dobermann är på väg utför för Rottweiler också.
Men jakthundarna har fortfarande en bra mentalitet o där fryser dom inte därför tror jag det hör ihop.

Ser man ju på människor också vissa fryser redan nu andra fryser aldrig, så jag tror det har med menalitet o göra till större delen.
Så började man avla på sundare hundar och inte bara utställningsmeriter eller bruksmeriter då kanske vi kunde slänga täcken snart.

Så bara för att jag är frusen av mig, har jag vek mentalitet?! Ska min dotter inte födas då, för att hon kommer ha mina gener??

Jag kan ju passa på o säga att min dvägpinscher inte är vek på ngt vis, möjligen förarvek :) MEN hans uppfödare hade ungefär 30 grader inomhus, där valparna vistades i 8 veckor, förutom den gången de var hos vet. o vaccinerades:smirk:
Arne frös till och med hemma i vår lägenhet till en början, o vi har det ca 22-23 grader inomhus! Men det har ändrat sig, o nu är han bara frusen då vi står stilla ute, det regnar, eller det är mkt snö på marken. I bilen har han filt som han gräver ner sig i, o det räcker gott för honom.;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp