Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag har en Rottweiler som har täcke på sig när det spörengnar ute.Hon sitter fast bunden medans jag har ridlektioner i kylan, ibland sitter hon där i flera timmar .Hon har inget emot att sätta på sig täcket det värmer och hon håller sig torr.:) (+ att det är lite roligt tycker jag med täcken)
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Alltså...en grej förstår jag inte..varför är det mer okej att ha täcken i en viss färg än en annan?

Om jag behöver ett vintertäcke till min hund, och tycker bättre om färgen lila än grå, är det då dumt av mig att välja det lila täcket bara för att det sticker ut mer?

Varför är det mer att klä ut sin hund om man väljer en färg som inte är svart eller grå?

Eller ett täcke med mönster tex, precis samma funktion, men en annan färg, blir det mer fel då?

Och varför i hela ** är färgen rosa så otroligt laddad?
rosa rosa rosa ROSA.
:p


Det är en färg precis som alla andra, får du dåliga vibbar av den är det synd, men det är inte en löjligare färg än ngn annan.

När folk ska oja sig om hur synd det är med hundar i kläder brukar det låta "och det var tillochmed ROSA! STACKARS HUND!"

Tror de att hunden mår sämre om tröjan är rosa än om den skulle vara svart?

Detta tycker jag är jättelöjligt, det är du som ägare som köper täcke till din hund, ska ha det hängandes i ditt hem, ta på och av det av din hund vid behov, då är det väl inte mer än rimligt att man väljer en färg man tycker om.
Det behöver ju inte betyda att funktionen blir sämre.

Sen undrar jag varför du tycker det är mer ok att klä ut ett spädbarn än en hund?
Det borde ju snarare vara ännu mindre ok?
Egentligen finns det ju ingen anledning för människor att ta på sig fina kläder heller, kläder har man väl på sig för att inte frysa?;)

Jag är emot kläder som inte fyller ngn som helst funktion på hundar, eller är obekväma.
Men en värmande tröja på en frusen hund tycker jag bara är bra- i den färg ägaren tycker passar.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag vänder mig emot opraktistka barnkläder åxså. Barn ska kunna röra på sig, smutsa ner sig och klättra utan att hindras av kläderna.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Självklart har jag det,och ett rengtäcke så hon håller sig torr.:)
Täcket kanske är överdrift men jag tycker det känns bra att ha det utefall hon skulle frysa,(hon lider inte i alla fall )
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jo visst, det borde alltid vara första prioritet.
Men det jag inte förstår är vad det spelar för roll om man har en funktionell tröja som ör rosablommig eller om man har en likadan tröja som är svart eller grå?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

hehe oki,jag förstår...

Jag kan tycka att det är väldigt gulligt med sånna halsband/kopplar inom vissa mått..Inte som min mammas väninna som köper äkta chanel Koppel/halsband till sin hund-ÖVERDRIVET!:cool:
Why liksom?

kan "tyvärr" själv inte ha snygga strasshalsband (inom rimliga mått) till min pekingese tjej-skulle aldirg synas i hennes päls...
och schäferkillen utsätter jag inte för sådan "gay-risk" VAD skulle grannskapets hanhundar säga om det! :rofl:

Så jag nöjer mig med att köpa snygga koppel/halsband som matchar ihop och som Kanske har små "mönster" som knappt syns=väldigt diskret. Visserligen så kan jag även köpa kopplar i olika färger:angel: ,schäfern tex,han har ju ett blått halsband/koppel som han får ha på sig under sina skogsmulle promenader,men ska han vara Fin får han ha ett av sina tusentals läder halsband med tillhörande koppel med mässinfärgade spännen (mässing= Ett Måste hos mig)

Så på den fronten är jag grymt petig,allt ska matcha perfekt ihop men ändå vara stilfult,snyggt och lite diskret.:p

Erkännelse: Okey-jag Måste erkänna att min yorkdam får ha fina starsshalsband och rosetter på sig (Ibland!) :o
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

det är worst case scenario, ja, men de som inte är där än ska väl inte behöva ta skit för vad som KAN hända?

folk har hund av mycket sämre anledningar och de flesta av dessa dockhundar lever ett väldigt bra liv. det finns fler som inte promenerar med sina hundar (många jägare t ex låter hunden bo i hundgården och enbart hundgården när det inte är jakt. säg inte att det inte är vanligt, för jag kan räkna upp ett tiotal på rak arm) och så länge dessa dockhundägare faktiskt låter sina hundar vara hundar mellan ombytena finns det inget att klaga på.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Läs mitt svar till cillamuffins. Det handlar alltså om anledningen till varför man har hund och varför man sätter på den kläder. Är kläderna något nödvändigt ont som ska vara rent funktionellt eller använder man både hund och kläder för att uttrycka sig själv?

Jag är frågande till varför man ens finner det roligt att klä ut hunden. Hel det beteendet känns bara så fel. Om man nu ska klä ut något och göra ett statement så kan man väl ta sig själv. Vad är hela grejen med att göra människor av hundar genom att sätta på dem människoliknande kläder?

Om jag nu gillar rosa, smycken och bling bling ( och det gör jag) så sätter jag det på mig själv och inte på hunden. Min hund är inte någon accessoar till min outfit eller peronlighet. Jag behöver inte uttrycka mig genom henne. Min mänskliga fåfänga riktas mot just människor, inte mot hundar, möss, hästar eller katter.

Lila eller grått täcke är väl inte mycket att orda om, men det får stann vid det. Rosa peruker, tyllkjolar, sommarklänningar, huvtröjor osv. Det är ju bara en lek för hundägaren och hunden är leksaken.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jadzia nu får du väl ge dig lite angående täckenas utformande.
Du pratar om att "varför räcker det inte med en enkel funktionell".

Alla mina overaller jag gör är så enkla och funktionella som möjligt. Sedan att den ena är grön, den andra svart och den tredje rosa, VAD har det med enkelhet och kvalitet att göra?

Snälla svara på det :crazy:


Och vad som får mig att sitta och sy det här "fjolleriet"? För det första så sparar jag tusentals kronor. Antar att du inte har så stor koll på vad hundkläder kostar.
Och som jag skrev tidigare, det finns täcken att köpa på l_ntmännens relativt billigt tex. MEN det finns ingen passform i dom för min typ av hund. Antingen är det för kort i ryggen eller så är det för stort i fram.
Hur ska jag göra då? Jag tänker inte avliva/sälja min hund för att han behöver ett täcke på sig ute vintertid?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Hundar som inte behöver täcke, jag håller med, det är onödigt att täcka dom.
Men som hundägare tycker i alla fall jag att man är skyldig att sätta på sin hund ett täcke om man vet att den fryser, oavsett anledning till det.
*Den kan vara gammal och stel och känslig för regn och kyla av den anledningen.
*Det kan vara en svag individ
*Under uppvärmning före ett jobb och sedan efter ett jobb för att inte bli avkyld för snabbt.
*det är en nakenhund ;)

Jag kan säga på en gång, min hund är helt frisk och sund! Jag ska kolla honom i munnen hos veterinär snart men när jag kollar själv så ser jag MASSOR med tänder och ett korrekt bett.
Jag har även sett hur kineser utan alla tänder ser ut i munnen så helt borta är jag inte även om jag inte kan säga om min hund har allt rätt. ;)

Sedan en annan fundering....
Hur vet man att sin hund inte behöver ett täcke om man aldrig har provat? Alltså - missförstå mig rätt nu :D - jag tror säkert de flesta hundägarna här känner sin hund så pass bra så de kan säga om de fryser eller inte.
Jag propsar inte på att folk med påpälsade hundar ska täcka dom "bara för att" men i vissa fall tycker jag det låter logiskt och klokt med ett täcke.
Vem vet, om ni skulle prova, det kanske inte är någon skillnad alls eller så ÄR det det (till det bättre eller sämre får man ju se).

Och sedan att ha den inställningen att "jag ska inte ha täcke på min hund för generellt sätt har inga hundar av den här rasen det", det är för mig helt :eek:
Min hund är min bästa vän och jag gör allt för att han ska må så bra som möjligt.

Han är van vid kläder och han skulle lida mer utan dom än han gör med dom.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Fast mitt inlägg och ina frågor till dig handlade mer om varför du verkar tycka vissa färger eller mönster är mer fel än andra.
Du skrev ngnstans att rosa fleece och tyll var likvärdigt i dina ögon.
Det tyckte jag bara lät löjligt.

Alltså.. det är klart att ens hund reflekterar ens personlighet.
man väljer en hund som tilltalar en och matchar ens liv.
trimraserna, är inte deras utseendemässiga standarder ett resultat av människors fåfänga? Vissa har gamla funktioner, som lever kvar fast de idag inte fyller ngn funktion.
För hur skönt tycker dvärgschnauzrarna det är att ha långa ögonbryn som hänger ner i ögonen?
Cockerns klippning är inte direkt praktisk, spec inte med tanke på att dte är en ras som ska arbeta.
Är det ok då tycker du?


jag har aldrig sagt att jag tycker det är sunt med bikinis och kläder som jeans, hattar, hängslen och slipsar på hundar, dvs kläder utan funktion.

Men att tycka det är osunt och sjukt att ha snygga detaljer på utrustning till hunden som faktiskt är nödvändig, som halsband,koppel,täcke, det... låter bara konstigt i mina öron.
Varför liksom?
varför mår hunden sämre?
jag tror sådana hundar, som blir mkt ompysslade av sina hussar och mattar, och fixade med(när det inte går till överdrift,dvs när det blir obekvämt eller fel temperatur), mår bättre och känner mig mer uppskattade än medelhunden idag. Om de dessutom får fysisk och psykisk träning såklart.

Använder du bara släta svarta läderkoppel och halsband till din hund?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Färgen rosa och materialet tyll är en sådan stereotyp att det kändes lämpligt att använda det som exempel. Det kunde lika gärna ha varit svart biker-dress med spetsiga nitar eller gul fuskpäls.

Det är dessutom skillnad på att ha en hund som passar den egna personligheten och att ha hund som matchande inredning till sitt liv. En del av de här människorna skulle inte ha skaffat hund om de inte hade möjligheten att klä på och dutta med dem. Det är samma princip som att vissa skulle lägga ned hunderiet om de inte kunde tävla. Då har man inte hund för att det är just hund man vill ha utan det kunde lika gärna hålla på med F1 eller Fotboll.

I konceptet äga hund ingår för mig inte att använda den som påklädningsdocka. Hunden lider säkerligen inte. Den är nog lika glad oavsett vad. Dock signalerar det hela för mig något otrevligt, nämligen att hunden snuttifieras lite väl mycket. Människoliknande kläder på hund?

Snygga detaljer på koppel, visst, men hunden är i övrigt inte modeaccessoar som ska stylas.

Själv kör jag det som håller. För det mesta bär hon länk och rätt slitet, naturfärgat koppel. Hon har ett brunt läderhalsband med nitar också och ett svart halvstryp i nylon med rött foder, men gulligare än så blir det inte. Nitarna köptes på den tiden jag var pro utställning och halvstrypet är praktiskt vid vissa tillfällen. De fanns baar med färgade foder och då blev det ett rött. Jag äger däremot inget svart koppel att matcha med.

Men visst kan jag bli tossig att smyckeliknande halsband. Jag gillar smycken. Dock hänger jag på mig själv sådant och låter hunden vara hund utan att göra ett fashion statement av henne.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Finns inget att köpa så förstår jag att man syr själv, men enklast är ändå att skaffa hund med päls. Jag är som sagt inte för nakna hundars existens. De som finns får väl fortsätta finnas och kläs på, men längre än så är jag inte villig att sträcka mig.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ingen blir väl förvånad över att jag har ett "fjollhalsband". Min enkla tanke bakom det halsbandet var att min stjärna skulle vara snygg i ett stjärnhalsband.
Sen blir det bara bättre av att fodret och lädret är jättemjukt och fint. Jag tror inte hon mår så dåligt av sjärnorna eller ens vet att dom finns där.
Det där är dock det enda vi har. Resten är bara släta läderhalsband/rundsytt läder eller kedja.

4578999_1159715349.jpg
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Psst.. När PIRU såg det där halsbandet blev han helt till sig och sa att han skulle älska att se sin rottis i ett sånt halsband, men han vågade inte med tanke på vad dom andra grabbarna skulle säga. :devil:

Eller hur var det nu. :angel: :D
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Psst.. När PIRU såg det där halsbandet blev han helt till sig och sa att han skulle älska att se sin rottis i ett sånt halsband, men han vågade inte med tanke på vad dom andra grabbarna skulle säga. :devil:

Haha Jasså??:devil:
Då kanske man får ta å skicka ett sådant halsband till honom som han då kan sätta på Piru när dom bara är hemma och Ingen ser:idea: :devil: :rofl:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

snacka om o klassa ner en människa!
Var 17 har jag klassat ner dig? :crazy: Förtydliga gärna!
jag har inte dyselexi men sitter inte med datorn 24timmar om dygnet heller , utan jag är nog ute mer eller mindre hela tiden o gör nåt med mina hundar så jag har inte den tiden o kanske lära mig allt om rätt mennigs följder o allt sånt.
Nej, vem sitter framför datorn 24/7? Inte jag i alla fall, jag sitter vid Internet någon timme om dagen och då är det inte enbart Buke jag ägnar mig åt.
Åtminstone jag är av den åsikten att det tillhör god netikett att försöka stava och skriva ordentligt.

Jag har jagat i många år sen många jägare har svarat i tråden heller aldrig sett jakthundar med kläder eller täcken.
Nej det är inte så hemskt vanligt än, men det var heller inte ljusår sedan jakthundarna stod i sina hundgårdar dygnet och året runt och sedan förväntades prestera under jaktsäsongen. Hade du varit en jägare för 50 år sedan hade du nog inte hållit på med sådant "fjolleri" som du gör nu, att värma upp och varva ned hunden.

Jag hävdar inte att man måste ha täcke på hunden, utan säger att fler jägare insett att det kan vara bra för hunden att låta den ha täcke. Behöver den det inte så fine, men man ska inte bortse från hundens behov för att man tycker att det är fjolligt, det är det jag vill komma fram till.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!



Nej, vem sitter framför datorn 24/7? Inte jag i alla fall, jag sitter vid Internet någon timme om dagen och då är det inte enbart Buke jag ägnar mig åt.
Åtminstone jag är av den åsikten att det tillhör god netikett att försöka stava och skriva ordentligt.

.


Inte för att jag har med er intrig att göra. Men jag kan inte låta bli att bli riktigt irreterad när du ska vara fröken duktig och komma och påstå att det tillhör god netikett att skriva rent, när du själv sitter och blir personlig istället för att hålla dig till ämnet?:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp