Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag håller på med hund enbart!

Alla mina fleece kläder kommer från Haglöfs sen får du bilda dig en egen uppfattning om det är skit eller inte.
då vet inte jag vad du gör med ditt fleece som fungerar så dåligt. men jag har aldrig varit med om att fleece drar åt sig fukt. gåt ill ett stall får du se en häst med ett fleecetäcke - då ligger till och med regndropparna kvar som droppar utanpå täcket och hästen är helt torr. om du duschat den så blir täcket aldeles blött utanpå - men på insidan är det snustorrt och hästen är torr. det är ren fakta på hur ett bra fleecetäcke fungerar - annars hade man inte annvänt dem. och precis så funkar mina fleecedressa till hundarna. jag hade väl inte nnvänt det om dom blev blöt - för jag är väl ändå ute efter att skydda dem????
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

*snor knapp*

Angående det här med täcke på hund.

Likväl som det finns en del människor som är riktiga fryslortar (som jag som plockat fram en vinterjacka redan) och de som inte fryser speciellt lätt (som mitt ex som bara hade en tjocktröja över sina vanliga kläder när termometern visade minus 15)
så finns det djur som fryser lättare än andra.
Tex vår ena råtta som gillar när det är svalt, och en av de andra som alltid burrar ihop sig missnöjt INUTI sin hängmatta vid samma tillfälle.

Som tex vår hundvalp, som har väldigt tunn och "gles" päls samt är hårlös på magen, och familjens gamle JRThane som har tät och tjockpäls.

De mornar när jag och valpen åker till stallet vid sex - halv sju på mornarna, och det bara är 4-5 grader ute, får hon ha en ganska löjlig tröja på sig. Hon växer ju så det knakar, så vi ville inte köpa ett redigt täcke till henne, dels för att de är för tok för varma nu, dels för att hon kommer växa ut det på stört.
(Den tröjan hon har nu är av ylle, så den kommer kunna "stretcha" sig lite i takt med att hon växer.)
Att gå ut på gräsmattan och göra sina behov gör hon glatt naken, öven om det är mitt i natten, men när selen och kopplet åker på vet hon att vi ska längre, och då vill hon in igen om hon inte har tröja på sig, hur man än lockar och pockar.
Får hon dock tröja på sig knallar hon glatt med.
Så fort vi kommer till stallet åker tröjan av, för då kan hon ligga uppmyst på hästtäcken och burra in sig där om det blir för kallt.
När vi är på väg hem är det ju varmare, så då behövs inte tröjan längre.

JRT´n däremot, står emot kyla, regn och blåst jättebra, och har aldrig haft kläder på sig i hela sitt ganska långa liv. Han går glatt ut även om det är 20 minus, eller spöregnar.

Hundar är väl ändå individer likt människor?
Om hunden klart visar att den fryser, ska man då strunta i att ta ut den för att man inte "SKA" ha täcke på hundar? :confused: :smirk:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Fleece transporterar fukt inifrån och ut. Det är däremot inte vattentätt. Det är just den där sugande förmågan som gör att fleecen kan transportera ut fukten, men det innebär i sin tur att det inte är ett lämpligt material i fuktigt väder eller regn. Tillräcklig väta så går det igenom. Då spelar det ingen roll vilken fleece du har.

och visst, du kan ha lila pyjamas med rosa svandun på hunden om du nu känner för det, men kom inte och påstå något annat än att det är en eftergift för barbiesyndromet. Att klä ut hunden som en docka trodde jag barn ägnade sig åt, inte vuxna människor. Det är en hund du har i kopplet, inget barn, barbie eller my little Pony.

hahahaha... jag e bara 21 år - men kanske ett barn i sinnet.... tror du min hund bryr sig om dne har en rosa eller en svart dress?? vad gör skillnaden?? att sådana som du känner dig krängt... oooops. sorry.
men jag vet att det är en hund - men jag tycker han passar i rosa. kul för mig va!! jag tror inte han bryr sig särskilt.

sen så skrev jag faktiskt att jag har vattentätt om det regnar mycket och ska vara ute länge. läs!!!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

då vet inte jag vad du gör med ditt fleece som fungerar så dåligt. men jag har aldrig varit med om att fleece drar åt sig fukt. gåt ill ett stall får du se en häst med ett fleecetäcke - då ligger till och med regndropparna kvar som droppar utanpå täcket och hästen är helt torr. om du duschat den så blir täcket aldeles blött utanpå - men på insidan är det snustorrt och hästen är torr. det är ren fakta på hur ett bra fleecetäcke fungerar - annars hade man inte annvänt dem. och precis så funkar mina fleecedressa till hundarna. jag hade väl inte nnvänt det om dom blev blöt - för jag är väl ändå ute efter att skydda dem????

JA men det regnar väl inte inne istallet eller är du så snål att ni inte har tak på erat stall?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

JA men det regnar väl inte inne istallet eller är du så snål att ni inte har tak på erat stall?

ja vem vet!! :D men jag har iafl aldrig ändå vart med om att min hund blir blöt i sin fleecedress i duggregn på en 20 min promenad... regnar det mer så har han galondress. men vad är problemet? får vi inte ha fleece nu bara för du påstår att dom blir blöt i det?? haha patetiskt hörrö...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Kan tillägga att jag dock tycker att det är fånigt med hundar som har pyjamas på sig när de ska sova.

Kom igen, lägg en filt i hundens säng istället, så får den välja själv om den vill burra ned sig eller inte.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Vad jag vill få ut av det?
Är det inte tydligt?

Jag vill få bort all defektavel och dit räknar jag den nakna varianten av kinesen. Det där med kläder hit och dit struntar jag egentligen i. Däremot tänker jag inte stilla acceptera att man avlar på defekter som ger men för hunden eller dess avkommor. Det här gäller inte endast kines. Jag är lika tuff mot de som tar fram odugliga Bassets, knasiga Schäfrar osv.

Och elakt och elakt. Inget av det jag skrivit är lögn utan sanningen bakom er ras. Ni väljer att stödja en avel där man kallt kalkylerar med att förlora en del valpar redan i livmodern och dessutom blundar för tandförluster och hudproblem. Människans fåfänga före det som är sunt för hunden.

Och det här med kläderna...ibland undrar jag om inte några av er har hundarna som substitut för barn eller en docka eller vad som helst. Vad driver er egentligen att sitta och sy dessa puttinuttiga utstyrslar?
Om det vore till ett barn skulle jag förstå, men en hund?
Det är att gå för långt i sin syn på hunden och användningen av den. Trådskaparens utstyrsel till sin hund känns väl okej, men resten....
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

ja vem vet!! :D men jag har iafl aldrig ändå vart med om att min hund blir blöt i sin fleecedress i duggregn på en 20 min promenad... regnar det mer så har han galondress. men vad är problemet? får vi inte ha fleece nu bara för du påstår att dom blir blöt i det?? haha patetiskt hörrö...

Du får ha vad du vill men räkna med o bli kommenterad också!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Kan tillägga att jag dock tycker att det är fånigt med hundar som har pyjamas på sig när de ska sova.

Kom igen, lägg en filt i hundens säng istället, så får den välja själv om den vill burra ned sig eller inte.
mina hundar har ALDRIG kläder på sig innne!!!!! bara vid strängt behov ute i -20 grader och i spöregn...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag syftade inte på dig, utan bara en allmän tanke sådär
Jag vet faktiskt ganska många som har pyjamasar på sina hundar :crazy:

Våran frysskit till hundvalp skulle aldrig i livet acceptera att ha pyjamas på sig, hon skulle nog slita av den. Hon vill ju inte ligga under täcke i vår säng, eller burra ihop sig i filten i sin säng. Och hon är dock ändå en rejält frusen hund som sagt.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Vad jag vill få ut av det?
Är det inte tydligt?

Jag vill få bort all defektavel och dit räknar jag den nakna varianten av kinesen. Det där med kläder hit och dit struntar jag egentligen i. Däremot tänker jag inte stilla acceptera att man avlar på defekter som ger men för hunden eller dess avkommor. Det här gäller inte endast kines. Jag är lika tuff mot de som tar fram odugliga Bassets, knasiga Schäfrar osv.

Och elakt och elakt. Inget av det jag skrivit är lögn utan sanningen bakom er ras. Ni väljer att stödja en avel där man kallt kalkylerar med att förlora en del valpar redan i livmodern och dessutom blundar för tandförluster och hudproblem. Människans fåfänga före det som är sunt för hunden.

Och det här med kläderna...ibland undrar jag om inte några av er har hundarna som substitut för barn eller en docka eller vad som helst. Vad driver er egentligen att sitta och sy dessa puttinuttiga utstyrslar?
Om det vore till ett barn skulle jag förstå, men en hund?
Det är att gå för långt i sin syn på hunden och användningen av den. Trådskaparens utstyrsel till sin hund känns väl okej, men resten....
jadu - vad vi får ut av det - kanske att våra defekta hundar inte ska frysa. kan kanske vara annledning. :cool: istället för att köpa kan man väl sy eget om man tycker om att sy. få en bättre passad dress. sen om man syr i svart eller rosa har väl absolut inget med det att göra??? varför är det okej att sy till barn men inte till hundar? är dem man köper limmade?? ;) om det är en fabrik som syr eller jag spelar väl ingen som helst jävla roll. sydd som sydd...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ja, enligt de egenskaper fleece har så gör kroppsvärmen att fukten dras från huden till utsidan för att därifrån avdunsta. För att det ska hända krävs dock att omgivande luft inte är för fuktig i sig. Fleecen drar åt sig fukt utifrån också, men kroppsvärmen håller den borta så långt det går. Till slut är dock fleecen mättad av fukt och vatten tränger igenom.

Ta på dig en fleecetröja själv och ge dig ut i fuktigt väder. Det går en tid, men till slut känner du att tröjan är tung och blöt. Fleece ska användas som ett mellan-lager, inte ytterst. Där ska du ha något vind- och vattentätt.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Nej, jag tror inte att hunden bryr sig. Det oroande är att du gör det och väljer att spöka ut hunden likt en docka eller ett spädbarn. En hund är en hund och ska behandlas därefter: Det ska inte bli någon piffig liten accessoar.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ja, enligt de egenskaper fleece har så gör kroppsvärmen att fukten dras från huden till utsidan för att därifrån avdunsta. För att det ska hända krävs dock att omgivande luft inte är för fuktig i sig. Fleecen drar åt sig fukt utifrån också, men kroppsvärmen håller den borta så långt det går. Till slut är dock fleecen mättad av fukt och vatten tränger igenom.

Ta på dig en fleecetröja själv och ge dig ut i fuktigt väder. Det går en tid, men till slut känner du att tröjan är tung och blöt. Fleece ska användas som ett mellan-lager, inte ytterst. Där ska du ha något vind- och vattentätt.
jamen LÄS VAD JAG SKRIVIT!!! guuud..
jag har ju skrivit att fleece funkar kanonbra i duggregn på en 20 min promenad - men vid längre eller mer regn så blir det galon. men piru fick det att låta som om hunden är dyngsur redan efter några minuter. men så är inte fallet vid duggregn. sen har jag fleece som foder till mina galondressar - så dom ska hållas varm på galon i sig inte är särskilt värmande...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Nej, jag tror inte att hunden bryr sig. Det oroande är att du gör det och väljer att spöka ut hunden likt en docka eller ett spädbarn. En hund är en hund och ska behandlas därefter: Det ska inte bli någon piffig liten accessoar.
men jag tycker det är stor skillnad på hund och accessoar - min und bär rosa - visst men han går lååånga promenader varje dag - tränar hårt och blir aldrig buren. en accessoar är en sån med spetskjol och blir buren i väska - vilket min hund absolut inte blir. det tycker jag är djurplågeri..
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

tar en knapp*


min åsikt är denna ( har läst hela tråden btw mycket roande å höras allas åsikter =) )


* jag sätter täcken på mina hundar om jag märker att den fryser
* om det är blött/regnar och jag ska vara ute länge..
(blött hår/päls i kallt väder resulterar i att man fryser människa som hund)
* har aldrig kläder på den inne!
* har kläder på hunden så lite som det bara går!

men man måste ju anpassa sig efter den hund man har, jag har hundar som klarar torr kyla hur bra som hällst men blir pälsen blöt så fryser dom!

men måste erkänna att har jag en overal på min hund så visst vill jag att den ska se fin ut.. har haft en blå overal med ett hundben i guld på , valde den overalen just för att det var snyggt men jag använde det inte bara för att det var snyggt utan det hade en funktion (är det nån som förstår hur jag menar??)
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

så min hund är precis som din hund(om du har nån) fast han har fleece istället för päls och ibland rosa peruk... vad är skillnaden på hunden i sig? dne uträttar och är på precis samma sätt - förutom att han har rosa peruk på sig.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

De fryser inte mer i en enkel funktionell dress än i en rosa bubbelgumsglamourdröm. Jag skulle tro att det är tvärt om till och med.

Det här med att klä ut är barns lekar och då till viss del föräldrars då barnen är små och allt ska vara så pluttigt. Hunden är däremot ingen bebis. Jag kan till och med förstå trådskaparens tomtedräkt till sin hund för många blir lite småfåniga runt jul med luvor osv, men fluffiga, rosa/mintgröna bubbelibubbelbjäfs övergår mitt förstånd. Varför vill man klä hunden som en människa?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Saken är den att du kan faktiskt bli kallare med bara fleece än med fleece och överdrag i fuktigt väder. Istället för att kroppsvärmen tillåts värma den isolerade luften i fleece-lagret får den ägna sig åt att värma även fukten på ytan och hålla den borta. Kallt vatten drar energi som sjutton.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp