Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Vad är tex funktionen med det där camoflagefärgade tröjan?
Ska ett täcka ha en skyddande funktion så är det avgörande att den även skyddar ländryggen,höfterna och njurarna.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

jadu - okej att sy till barn men inte till hundar? .
För att människor har utvecklats
från apstadiet till att bli hårlösa och måst därför använda kläder. Hundrasen i fråga är avlad på sin defekta gen som ger hårlöshet(bla). Vad jag tror de flesta här som är mot denna ras vill få fram poängen att en hund ska kunna ha fysiska förutsättningar för att kunna leva ett normalt liv utan hjälp från människan. Därför att man anser att en hund ska leva så naturligt som möjligt trots domesticering. Dvs att den ska klara av att gå , äta, sova, skita och tåla väder utan att behöva ett pälssubstitut= kläder. Jag menar..
visst. Ha du din hund. Men om du måste klä på den kunde den väl lika gott ha päls?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

men hur gör man då med blöt päls? hundar oavsett ras lär ju bli kalla om de går med blöt päls länge.. är det då fel att sätta på något ex overal för att förhindra detta..

inge kritik bara en undran.. det finns ju två sidor av allt.. jag skrev bara den andra sidan.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag gör ingen skillnad på rosa fleece och spetskjol. Det är lika illa båda två. Bärväska är dessutom bara en ytterlighet av den sortens hundägande som utklädare ägnar sig åt. Ni befinner er inom samma område allihop......går runt och duttar över er söta vovve i sin fina dress...hmm..jag säger inget mer.

Visst ska ni ha en eloge för att ni är bra på att sy. Trådskaparen har definitivt talang, men det finns bättre och mer lämpliga sätt att använda den på.

Och ja, din och min hund är rätt lika. Men har också lite defekta gener och icke önskvärda egenskaper. Skillnaden är att min inte är ett godtagbart avelsresultat och seriösa uppfödare inom min ras gör sitt bästa för att hålla det defekta borta.

Och rosa peruk? Skojar du?
I rest my case!!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag har nämnt det tidigare, men i huvudsak är det så att en bra päls inte släpper igenom väta. De kan alltså vara sjöblöta på ytan men torra och varma längst in. Om pälsen är av sämre kvalitet kan täcke behövas eller om hundens saknar underull, men det är ju då funktion som är det viktiga. Inte att hunden ser söt ut. Det där söta och nuttiga ska inte ens vara en faktor i varför man klär på hunden.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

då vet inte jag vad du gör med ditt fleece som fungerar så dåligt. men jag har aldrig varit med om att fleece drar åt sig fukt. gåt ill ett stall får du se en häst med ett fleecetäcke - då ligger till och med regndropparna kvar som droppar utanpå täcket och hästen är helt torr. om du duschat den så blir täcket aldeles blött utanpå - men på insidan är det snustorrt och hästen är torr. det är ren fakta på hur ett bra fleecetäcke fungerar - annars hade man inte annvänt dem. och precis så funkar mina fleecedressa till hundarna. jag hade väl inte nnvänt det om dom blev blöt - för jag är väl ändå ute efter att skydda dem????

Efter att ha följt trådens lilla utveckling måste jag bara lägga mig i lite nu...

Så du påstår att du släpper ut din häst i fleecetäcke när det regnar?
Istället för ett regntäcke?

Då måste jag VERKLIGEN ha slösat en bra massa pengar på regntäcken när jag kan köpa mig ett billigt fleecetäcke om det funkar Lika bra! (:angel: :rofl: )

För som hästmänniska som Jag är vet jag mkt väl hur fleece fungerar...och det är Inte vattentätt!

Det är en helt annan femma om man sätter på en blöt häst ett fleecetäcke än att släppa ut en Torr häst m fleecetäcke i regn...hästen blir ju dyngsur inom knappa 5 minuter!

så du kan ju bara tänka dig hur den stackars hästen kommer darra av sig pälsen om den går gå runt med ett sådant täcke på sig ute från kl 08.00-17.00 och det regnar/har regnat ute:eek:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

japp men alla hundar har ju inte pälsar som står emot väta tyvvär :(


men håller helt med dej att då är det till för funktionen inte för nått annat..


men om vi säger så här ett litet dilemma
låt oss säga att situationen är så här..
två ovelaler som har exakt lika bra funktion! och låt oss säga att du har en hund som behöver just den overalen!

den ena är riktigt ful i typ spy färg å den andra är tja.. marin blå med guldkant å med hundbens tryck..
eller varför inte den ena rosa å den andra spyfärg.. hade du valt den fulaste bara för att poientera att du väljer efter funktion eller skulle du ta den snygga/ iaf finaste?

en fråga som får en att fundera lite...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

men hur gör man då med blöt päls? hundar oavsett ras lär ju bli kalla om de går med blöt päls länge.. är det då fel att sätta på något ex overal för att förhindra detta..

inge kritik bara en undran.. det finns ju två sidor av allt.. jag skrev bara den andra sidan.

som Jadzia sa så ska hunden givetvis ha fysiska förutsättningar nog att kunna gå utan täcke. Kan den inte det får man ju dra på ett substitut, jag har täcke på mina hundar för att dom har skitkass päls.
Men i aveln drömmer jag iaf om att man avlar på hundar som tål väderleken. Oavsett om det är blåsigt och regn eller 30 +.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag överväggde ett tag att köpa ett tikskydd som jag sett i en affär. Det var i ljusblått jeanstyg och med en massa vita krusidulliga spetsvolanger. Riktigt gräsligt med andra ord. och ordentligt iögafallande. Jag hade skämts ögonen ur mig om nån hade sett min hund iklädd det.

Det efter att både jag, dåvarnde sambon och hundvakten i tur och ordning tre mörka kvällar i rad lyckats med att ta ut den svarta tiken, iklädd svarttikskydd ut i mörkret för att pinka - utan att komma ihåg att ta av tikskyddet!!!
Det var det första och sista löpet vi andvände tikskydd....Och vi bytte glödlampan i hallen.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

håller med både dej och Jadzia och tycker att era åsikter stämmer överens med mina! eller ja iaf i det här ämnet i övrigt har jag ju ingen aning :P
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

vi har svart tikskydd på våra svartat tikar och jag sådana saker har hänt.. nu får dom bara ha det på nätterna då dom sover i sängen
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

En liiiten fråga bara..till "er" som är anti-kläder på hundar.....:angel:

Hur är det med tex. rosa koppel/halsband med "bling bling" för er då?
är det lika illa och hemskt det med?

Jag kan då tala för egen del att jag själv är lite emot att klä ut sin hund till en pajas,men jag kan ändå acceptera att andvända viss klädsel till hunden (såsom TS tex-Helt Oki för min del),då jag själv sätter på ett varmt täcke på vintern till min snart 13 åriga yorkdam som har Sett sina bästa dar då hon har problem med sina stela leder nog som det redan är,plus att hon fyser som en gris när det är riktigt kallt under vintern. Så att hon behöver ett varmt täcke är nästan ett måste då hon inte klarar av att gå så långa promenader som mina 2 andra hundar gör-vilket gör att hon inte blir lika uppvärmd som dom blir och kan därmed Inte vara ute lika länge som dom är tyvärr.

Men att klä ut sin hund i en Huvtröja/munkjacka är BARA fööör mkt!:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Vi uptäckte att det var lika bra att bara lägga en lätttvättad hundfilt i sängen, hon höll sig själv ren sålänge hon var vaken. Men det visste vi itne då, vid första löpet vi hade henne.

Poängen var att det var ungefär det enda orsaken till att att jag ens skulel drömma om att köpa ett "opraktiskt" plagg till hunden*s* dvs i avskräckande syfte.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag hade tagit den som varit mest funktionell och neutralt. Täcket ska inte ha någon annan mening för mig än att hunden ska hållas varm och torr. Det ska inte göra hunden varken finare eller fulare. Det är ju inte det täcket är till för. Okej för att jag hellre ser på ett täcke som är svart än bajsbrunt, men det är det sista jag tänker på.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Gränsfall.
Jag kan själv bli fjolltant nummer ett om jag ser ett halsband med strass eller annat smyckes-liknande. Jag köper det däremot inte utan sätter på mig själv strass och smycken. Jag behöver inte uttrycka mig genom min hunds utseende. Det gör jag så bra genom mitt eget. Hunden skulle säkert inte lida, men hon finns inte här för att matte ska ha något att göra vackert. Hon har ett halsband med rött foder. Det får räcka.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

*kl*

men vad är problemet egentligen? hur lider hunden av att matte har lite dockabstinens? så länge den får sina dagliga promenader och mentala stimulans spelar det väl ingen roll? och som jag skrivit tidigare, en del hundar gillar verkligen att vara clowner.

ang min hunds päls; det spelar ingen roll. jag ser att han fryser cå han hackar tänder och då får han på sig ett täcke. allt annat hade varit djurplågeri.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Sen är ju de mest funktionella täckena oftast (alltid?) väldigt neutrala.
Jag har då aldrig stött på ett bra och funktionsdugligt täcke i någon gräll färg.

Däremot ser man ju HORDER av "hundkläder" i diverse tunna och värdelösa material i alla möjliga färger och mönster.
Som tex supermandräkt, ballerinakjol, kamotröja med rosa glittertext som det står "Von Dog" på osv.
Syftet med de kläderna är ju endast utklädsel :crazy:

(Fan ta dig Paris Hilton som gjorde hunden till en accesorar... )
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

En liiiten fråga bara..till "er" som är anti-kläder på hundar.....:angel:

Hur är det med tex. rosa koppel/halsband med "bling bling" för er då?
är det lika illa och hemskt det med?

jisses! tänker inte ens svara på det tror alla vet mitt svar redan:rofl: :rofl:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Appropå hund som accosear (gud vad off topic men i alla fall)

När jag var ute på krogen i somras, förvisso en uteservering, men lika hög musik, lika stort antal supande och rökande människor, så satt det en tjej vid bordet bredvid och med sig hade hon sig chihuahua..... iklädd rosa tröja.

Stackars hund! :mad:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Kläderna är bara förstadiet till bärväskan och synen på hunden som en substitut-bebis eller accessoar. Ibland undrar jag om man ens köpte hunden för att man vill ha hund eller om det bara är något man skaffat för att kunna spöka ut eller använda som uttrycksmedel för sin egen person. I fallet med pb-snubbar hade det lika gärna kunnat vara en Sig, medan kläd-kramarna gott kunde ha valt en råtta, katt eller docka om det varit lämpligt och häftigt att äga och klä. Det är alltså dit vi kommer till slut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp