Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Har hittils inte sett några Jakthundar med overaller eller täcken o jag är själv Jägare. Likadant med försvarets hundar de har heller inga täcken på sig de är ute med sina förare 24 timmar om dygnet.
Polisen har heller inga täcken på sina hundar.

Har mycket svårt o tro att ex Jämthundar eller gråhundar o.s.v. skulle behöva täcken på sig. har för det andra inte sett varken Wacthel eller några stövare heller ha täcken på sig på vintern

Jag håller med dig där! Både jag och min pappa jagar och har aldrig sett en jakthund med klädsel på sig, eller ens behöva det. De är gjorda för det.

Vi har för länge sen förstått vart du står i denna frågan med kläder på hund, det hjälper dock inte att tjata mer om det, för vissa raser behöver kläder för att må bra. Nu ödslar jag inte mer tid på dig.

Inget illa menat men det är ju knappast naturligt för en hund att vara naken? Det finns ju såna raser men de är väl framavlade? Tycker inte det är shyst att avla fram djur som inte klarar av vädret utan vår hjälp..

Jag ska avla fram hårlösa nordsvenskar, sen ska jag klä på dom :angel: :o
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

nakenhunden är nog äldre än din och din pappas jakthundar i alla fall :angel:

Så nog är det lika mycket naturligt som en hund med hår!

Sedan om du ser hårlösheten som enbart en nackdel är ju upp till dig.
Jag ser även fördelar i det.

Och det du säger om hästar, i USA föds det upp hårlösa fullblod. DET däremot är ett modernt påfund. Jag har inte kvar länken men jag ska försöka hitta den.

Och ja, det är ingen som tycker det är konstigt med att man rakar sin häst på hösten och sätter på den ett täcke.
Det går liksom inte att träna den ordentligt om den har massa päls och blir svettig. En hund blir inte svettig dock på samma sätt som en häst vad jag vet i alla fall..
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag har tre Parsons... Hanen darrar som ett asplöv i värsta vinterkylan men gillar inte täcke så han får "frysa"

Tiken är väldigt frusen och med tanke på att hon inte har ett gram mer fett än nödvändigt på sin lilla kropp så vill jag inte att hon ska ödsla bort energi mm, på att stå och hålla värmen....

Valpen har inte upplevt sin första vinter ännu, men jag misstänker att det kommer bli täcke på henne oxå...

Jag jagar inte med mina... Än.. Men den dagen kommer och jag kommer med all säkerhet lägga på ett täcke mellan passen om jag ser att det behövs...

Som många här redan sagt... alla har vi olika raser och i dagensläge med t.ex nakenhundar, så är det bara att acceptera att vissa behöver täcke och det är upp till ägaren att se om deras hund behöver det eller inte...

Jag tycker däremot inte att man ska klä ut sin hund i onödan med små rosa tröjor osv...

Ett täcke som fyller den funktion man är ute efter tycker jag är helt rätt om rasen kräver det.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag hittade länken till de hårlösa hästarna. Dock såg jag att det är inte bara fullblod utan andra raser med och det står dock att ingen av hästarna är avlade för att bli hårlösa utan blivit det ändå.
http://www.ultimatehorsesite.com/info/hairlesshorse.html

Jag ska försöka hitta sidan om fullbloden som var nakna med..


Tack alla för fina kommentarer om overallen i alla fall :)
Och om jag nu råkat fått tag i en hund som fryser på vintern tycker jag det är min skyldighet som ägare att se till att den inte fryser och sätta på den ett täcke!

Jag tänker inte göra som PIRU; sluta med hundar för att den ena fryser på vintern :smirk:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag hittade länken till de hårlösa hästarna. Dock såg jag att det är inte bara fullblod utan andra raser med och det står dock att ingen av hästarna är avlade för att bli hårlösa utan blivit det ändå.
http://www.ultimatehorsesite.com/info/hairlesshorse.html

Jag ska försöka hitta sidan om fullbloden som var nakna med..


Tack alla för fina kommentarer om overallen i alla fall :)
Och om jag nu råkat fått tag i en hund som fryser på vintern tycker jag det är min skyldighet som ägare att se till att den inte fryser och sätta på den ett täcke!

Jag tänker inte göra som PIRU; sluta med hundar för att den ena fryser på vintern :smirk:


Fy tusan vad hemska hästar! Ser riktigt läskigt ut :crazy:
det kan inte vara bra för dom..

Jag menade inget illa mot att ha nakenhund, det är skitsöta goa hundar.
Kan bara tycka det är "fel" att avla fram raser utan egna förutsättningar att leva väl och må bra. Vad det än är för djur.
Vet att rasen är gammal, men den är ju knappast gjord för svenska vintrar.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Shar Pei är också det en gammal ras, men den blir inte sund för det. Vad annan fördel finns det med naken hund än att du kan klä på den?

Dammsuga hundhår och liknande slipper man även med trim- och klippraser och inte ens en nakenhund är ett säkert kort för en allergiker.

Defekta gener ska inte avlas på, svårare än så är det inte.ö
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Shar Pei är också det en gammal ras, men den blir inte sund för det. Vad annan fördel finns det med naken hund än att du kan klä på den?

Dammsuga hundhår och liknande slipper man även med trim- och klippraser och inte ens en nakenhund är ett säkert kort för en allergiker.

Defekta gener ska inte avlas på, svårare än så är det inte.ö

:bow: :bow:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

kopierat från chineshemsida..


"Det engelska rasnamnet är Chinese Crested. Det sista ordet i namnet motsvarar på svenska ungefär hårtofs eller hjälmprydnad.
Nakenhundens historia går tillbaka till förhistorisk tid. För flera tusen år sedan uppstod en mutation i Afrika, en hårlös hund som fått namnet Canis Africanis. Dessa hundar användes i avel och blev grunden till olika hårlösa raser. Nakenhunden är alltså inte ett modernt påfund. I en forntid kom hårlösa hundar från Afrika till Kina. Därifrån kom de till Amerika och England. Det finns ingen dokumentation om kinesen i Amerika från denna tid.

Redan under Han-Dynastin 200 f Kr - 200 e Kr hade Mandarinerna uppfödning av hårlösa hundar. Bland Aztekerna tillbads de hårlösa hundarna då de ansågs ha magisk och helande kraft på astmatiska och reumatiska sjukdomar.

Chinese Crested är alltså en mycket gammal ras och inte ett resultat av moderna tiders avel. "


rätta mig om jag har fel - men i afrika blir det väl väldigt kallt på natten. i ökenområden ända ner till -50 grader. så egentligen så är det väl inte nån helt galen grej att dom kommit till sverige med - även om dom inte är någon snöanpassad hund. men dom klarar kyla bättre än många tror. bara dom hålla torra så klarar dom av väldigt kalla tider.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Gud va tjusigt!! Mina hundar är också täckade kalla dagar. Schipperken(tro det eller ej) behöver något iaf på fjällsemestern!:D Så hade hon inte varit klotformad hade jag gärna bett om mönstret. Men hennes täcken är mer som tunnlar!!He He,hoppas hon inte läser detta.:angel:
Ang, hela täckesdiskutionen så lägger jag mer än gärna på ett regntäcke på mina hundar under ruskvädersdagarna vi har allt för många av på västkusten.
Schippen vägrar gå ut i regn,ev att hon går 3m med täcke.
Funderade på att konstruera ett paraply som någon skrev i en annan tråd!?:d
Vintertäcke måste nog min nya vovve ha,då han är mkt "tunnpälsad" och född i det varma Spanien.
Ska föresten bli väldigt spännande att se hur han reagerar när första snön kommer!!

Ännu en gång,beröm för din talang!!:banana:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Shar Pei är också det en gammal ras, men den blir inte sund för det. Vad annan fördel finns det med naken hund än att du kan klä på den?

Dammsuga hundhår och liknande slipper man även med trim- och klippraser och inte ens en nakenhund är ett säkert kort för en allergiker.

Defekta gener ska inte avlas på, svårare än så är det inte.ö


Den här diskussionen har vi haft förut så det är ingen idé att dra upp den då du och jag inte tycker lika.
Självklart är inte en nakenhund en garanti för allergiker men dom med svår allergi jag träffat tillsammans med min hund - den ena allergisk mot alla djur, kan inte gå i närheten av hund, hon klarade av min hund ganska bra. Dock när han slickade henne på handen så fick hon utslag som kliade i några dagar men hon sa att det var värt det för hon hade inte kunnat klappa eller leka med en hund på flera år. Ibland hade hon fått åka till akuten när hon varit hemma hos nån kompis som haft hund..

Den andra jag vet är också allergisk men han klarar min hund ganska bra. Han känner av den men blir inte sjuk av den. (han är i 45-årsåldern och alltid varit allergisk mot pälsdjur).

Sedan är det många som kommer fram och frågar om den är allergivänlig. Många familjer med allergiska barn och jag svarar samma alltid: Det beror på vad man är allergisk mot hos en hund.


Andra fördelar jag ser med min nakenhund: Han drar inte in så mycket smuts i lägenheten vare sig han har täcke eller inte på sig.

Han är lagom storlek, skulle det behövas kan man ha honom under armen eller i knäet. Tex om det är mycket folk på gatorna så blir jag mer lättad om jag kan bära min hund.
Andra gånger har vi kollat på turnerspel. Suttit på bänkar runt planen, hunden i knäet = ingen blir irriterad.

Sedan får han oftast följa med in i alla affärer om man har han under armen och frågar snällt "är det okej att jag har hunden med mig".
Aldrig nån som sagt nej hittills. Mamma går till och med in på Preem med hunden under armen, och dom säljer ju livsmedel också :o

Men de mesta fördelarna jag ser ligger ju såklart hos individen! Han är den allra raraste och roligaste hund jag träffat och han får mycket beröm av de som träffar honom vilket toppenpsyke han har! :banana: Jag får beröm också :D


Vad du ser som defekt ser inte jag och uppenbarligen inte dom som avlar nakenhundar heller.

Som sagt, det är ett diskussionsforum och du får tycka som du vill och nästan skriva som du vill.
Men du kan lägga ner din taskiga attityd du har mot mig i alla mina trådar.
Jag har inte köpt en barbiedocka som du tror, för hundraelfte gången. VARFÖR tror du det? :confused:

Jag tror det mest handlar mest om avundsjuka faktiskt... Men du kan PM:a mig så kan jag skicka mönstret :)
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag kan inte annat än ogilla avel på defekta och osunda hundar. Därav min attityd. Du stöder något jag tycker riktigt illa om.

Dock har det inget med din egentliga person att göra. Jag känner dig inte. Det är dina handlingar och ditt ställningstagande jag tar avstånd från.

Inget av det du räknar upp rättfärdigar avel på hundar vars gener dels är letala och dels ger sådana här defekter. Allt det du räknar upp kan hittas hos friska, pälsade småhundar
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

ja fast jag har ju inte lyckats hitta det i någon annan liten hundras så :smirk:

det finns andra trådar här på forumet som du kan ta upp aveln i tycker jag. det hör inte till den här tråden
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag kan komma på en stor fördel som nakenhundarna har med sig, och det är att det är lättare att anpassa temperaturen på dem.

Under den kalla delen av året har de täcken på sig, under den riktigt varma (som iår) slipper de bli för varma!
Jag tror båda mina hundar hade föredragit en mindre pälsmängd än de dragits med i sommar!


Sen undrar jag, bara helt nyfiket,(har inte alls stor kunskap om nakenhundar), VAD är det som inte är hälsosamt för dessa hundar?
Vad är det för plågsamma problem rasen dras med pga sin pälslöshet?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Men...du som är så extremt emot hundtäcken, vad tycker du att jag ska göra?


Min cocker FRYSER (alltså blir verkligen iskall och darrar) när hon blir för blöt, tex om man är ute och går i regn eller går i blöt terräng av ngt slag och det är kyligt ute. Ibland vill man ju vara ute flera timmar med hundarna och kanske stanna och fika eller ngt annat och sitta still en stund, och då har hon suttit och gnällt och skakat för att hon frusit så.
Att låta det vara så tex, pga en princip emot täcken på hundar, istället för att sätta på hunden en regnoverall så den inte blir blöt(och därmed inte kall), tycker jag är djurplågeri.

Sen tar det dessutom flera timmar inomhus innan hon torkar efter promenaderna, även om man torkar henne grundligt över hela kroppen.

Känns inte som att det är så bra för pälsen att gå omkring och vara blöt större delen av dygnet.
Är det inte bättre med en regnoverall då?

Eller hur föreslår du att jag ska göra?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

De flesta normalpälsade hundar fixar det på egen hand och kyls lätt av med skugga och vatten. I Sverige är dessutom klimatet så att det är kyligt eller kallt större delen av året. Behovet att kyla hunden uppstår alltså under kort tid. Det är inte varje år vi har kanonsommar, i motsats till kylan som är återkommande.

P_L har dessutom förklarat de rent veterinära och genetiska problemen med nakengenen. Genen är letal i dubbel uppsättning, kopplad till tandförluster och ger hudproblem.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Göra en grundlig undersökning vad som ligger bakom att hon fryser så för andra cockerspaniel fryser ju inte. har jagat en del med cockerspaniel även skidat på trysilfjället i januari och sovit i tält på fjället med hunden och den har haft problem under dagarna med snö i pälsen som vi fick ta bort även vid trampdynorna den var blött på kvällen men inte gnällde den övre nåt vi torka den med handdukar sen sov den som en gris tills morgon vi skulle skida iväg igen.

hittar man nåt som är fel så är det helt okej o ha täcke på den.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Men om hon är "symptonfri" med regntäcke, är inte det bara bra att använda det då?

Jag har annars tänkt att det är ganska logiskt att en tjock, heltäckande dyblöt päls som ligger om liten hund självklart kyler ner, och att det är bättre att försöka hålla henne torr då vi kommer vistas mkt utomhus i alla väder.

Sen behöver cockrar också ha overall vid kramsnö (ofodrad då) för att inte vara en enorm snöboll när de kommer in från promenader i snön;)

Känns lite onödigt att behöva bada efter varje utevistelse istället för att bara dra på en overall liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp