Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Har hittils inte sett några Jakthundar med overaller eller täcken o jag är själv Jägare.
Menar du under jaktarbetet så nej; det skulle nog vara för farligt för hunden med risken att fastna i buskage m.m. med allt vad det innebär. Men att värma upp hunden innan man släpper den och att sätta på den ett täcke efteråt när den ska sitta utanför stugan eller kanske i en öppen bagagelucka i bilen, det har ett flertal jägare börjat med. Läste senast idag i en tråd på ett jaktforum där en jägare efterlyste vatten- och vindtäta täcken som h*n kunde ha till sina hundar.
När jag själv börjar jaga med hund tänker jag inte sätta hans eller hennes muskler i fara för att jag ska visa hur tuff min hund är.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Har ju glömt att berömma dig för overallen! Du och ni andra som syr är så duktiga, själv kan jag knappt sy i en knapp :p
Den var snygg och ser framförallt varm och go ut, och verkar alltså fylla sitt syfte!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jisses , har väl inget med hur tuff man är. Om hunden får sin bädd o ligga påp ute eller en bädd i bilen, och man värmer upp hunden på klassiskt vis med lätt jogg eller att hunden får jobba i lugn och ro innan så behövs inga täcken.

men folk blir lata o tror ett täcke ska värma upp hunden det var ju det dummaste jag hört det gör ju bara att musklerna kyls långsammare men hunden lär få igång cirkulatioen i musklerna ändå med uppvärmning annars riskerar den skador.

Jag Låter alltid mina hundar värmas upp med mig själv genom lättjogging på vintern på sommaren blir det lite sämre av den varan då släpps dom ut o rastar sig lösa. Efter varje pass lätt ner joggning. Sen när hunden är klar med sista passet så är det lätt ner joggning sen stretching speciellt på dem lite äldre hunden.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Äsch PIRU, nu ska vi inte vara såna. Ett ord till och jag syr en hel kreation med rosa klänningar och tvingar dig att titta när min hund är manekäng. ;) :devil: :D

Sen när det gäller kläder på hund är det svårt. Själv försöker jag ha min utan nåt så mycket det bara går. Men det går ju inte att komma ifrån att vissa raser behöver ett värmande täcke dom kallaste dagarna och man behöver inte vara idiot eller djurplågare för det.
Men det är jobbigt för vissa fnyser över att man sätter på hunden en täcke och tycker att man är löjlig medan andra är helt förfärade över att man inte har det. Det är svårt att vara alla till lags.
Jag kör på sunt förnuft. Fryser min hund så hon skakar får hon ett täcke på, så får folk fnysa bäst dom vill. ;) Hennes välmående är det som är viktigast för mig.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Lycka till med fjolleriet. Tror du gör sånt till din nästa hund också om det så är Dobermann eller Schäfr du kan inte hålla dig från o göra nåt täcke o ha som dålig ursäkt att du tror den fryser
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

:crazy: Ja här var vi vänliga. Men det var ju trevligt att höra. :smirk: Och jag ska väl fjolla vidare då. För, det är ju bara sån jag är. Det vet ju du allt om. :smirk:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

:crazy: Ja här var vi vänliga. Men det var ju trevligt att höra. :smirk: Och jag ska väl fjolla vidare då. För, det är ju bara sån jag är. Det vet ju du allt om. :smirk:

Är helt på din sida! Sitter faktiskt o syr ett täcke av manchster och fleece :-D
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Promenaden ut i skogen samt spårningen måste väl räcka som uppvärmning eller? Vi har då aldrig haft kläder på stövarna. När jakten är över eller det är paus får hunden ligga INNE i stugan eller i en stängd bil.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Först och främst! Tack för allt beröm! Blir lite generad nästan :o

Bävernylonen hittade jag i syaffären :idea: ;)

PIRU: Det är ingen brukshund jag har. Hade jag haft det skulle jag antagligen inte klä på den om det inte var före/efter ett jobb. Det låter vettigt.
Och ja, jag vill nog gärna ha en overall på min kines om han ska åka 4-hjuling med mig även om vi inte kör så snabbt.

Min hund skulle däremot också klara sig UTMÄRKT ute en hel dag om han hade ett vindskydd med halm i. :smirk:

Jag kommer antagligen sy en ny overall imorrn med bävernylon och fleece som foder då denna faktiskt är FÖR varm just nu.


Jag skulle gärna ha ett vanligt täcke på min hund som man kan köpa för ett par hundralappar MEN det finns inget som har passform för min hund. Antingen är dom för korta i ryggen men sitter bra i fram och runt magen eller så är dom lagom på längden men på tok för stora i fram.
Dessutom har det en förmåga att "åka upp" över baken och att gå med snören mellan benen för att hålla täcket på plats, det kan aldrig vara skönt! Det har min hund redan talat om för mig då jag har försökt detta.

Därför blir det till att sy egna. I början tyckte jag det var jobbigt men nu när jag vet hur jag ska göra tycker jag det är ganska kul att sy! Allt jag syr används enbart ute och när det är kallt.

Jag har en tomtedräkt som hunden har på sig två gånger om året och det är när vi är på luciashow i stallet, 2-3 timmar och sedan får han ha den på sig på julafton en liten stund också!
Då erkänner jag att jag "spökar ut" min hund men jag kan lova, han gillar att vara i centrum och det får han verkligen vara!
Lider? Nej :smirk:
Luciafirandet är dessutom utomhus och i kallt ridhus. Så i vilket fall skulle han behöva en overall på sig. Spelar det då någon roll om den är svart eller röd?


--
Dom som vill ha mönstret som jag utgått ifrån när jag sytt den här svarta overallen kan PM:a mig :)
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Nu kan jag inte hålla munnen stängd.

Först vill jag säga att jag är grymt impad över dina sykunskaper!

Sedan vill jag tillägga i diskussionen om brukshundars kläder eller inte kläder.

I det spårlag jag tränat finns hundar av varierande typ, bl a en dobermann, stor pudel, schäfer och lite till.
I höstrusktider så får dobermannen och ena pudeln täcke på sig när dom ligger och väntar. Den bc jag hade tidigare fick täcke i väntan när det blev riktigt kallt. I detta team fanns en veterinär med med sin berklippta beardis. Även den täckades under vintertid.

Vidare, även jag har mycket kontakter inom jakten.
Känner till flertalet hundägare som täckar sina hundar mellan "arbetena". Täckena tas av när de går till skogs och på när de ligger för väntan.

Så Piru, din världsbild är rätt snäv.....
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag tror inte alls att den är snäv överhuvudtaget.

Jag är ofta runt på brukshundklubbar runt om i landet o tränar eller tittar på tävlingar eller va det nu må vara sällan man ser riktiga bruksfolk komma med täcken på sina hundar.

Sen jaga jag mycket förr ca 4-5år sen har aldrig ens sett ett täcke då på jakthundar vare sig stövare eller spetshundar, Har du nånsin klappat en ex en gråhund kolla den pälsen den är verkligen gjord för o inte ens behöva ha täcken.

En hund som har någorlunda med päls kan vara ute när det är kallt bara den har varmt åt magen sen att man värmer upp hunden med lättjogg.

Du kan ju glömma att det räcker med o slänga på ett täcke sen släppa hunden i skogen o tro den är nog uppvärmd så täcket fyller inte den funktionen man är ute efter. Hunden kyls långsammare men blir ändå kall nog för att behöva uppvärming.

Men hur många ser du gör det ute o joggar innan lydnadsplanen eller sökträningen eller skyddet eller jakten, knappt nån.Det är ju så enkelt o slippa de enkla skadorna som sträckningar i ben o rygg bara man värmer upp hunden, jaktsäsongen kan vara helt förstörd för hunden om den sträcker sig, kan ta många månader innan det är läkt.
Så skyller man på att hunden blivit kall ja det har den, men testa själv o stå still o bli kall och sen börja jobba som en tok får du se själv va lätt det är o sträcka sig o.s.v.

nej värm hundarna istället innan varje aktivitet så slipper ni använda täcken på hundarna.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Vi har inte täcke på våra jakthundar..
Det skulle snarare vara till nackdel för dem att bli "klädda" :crazy:
Efter avslutad jakt, så följer hundarna med in i stugvärmen för att torka till, vila, äta och dricka.

Tack och lov, så har ju mina hundar pälsar som klarar av att hålla hunden varm och torr inne vid skinnet, under höst och vinter :bow:
Till och med terrierna har ju såpass med underull vintertid att de klarar av att vara ute utan att frysa ihjäl = Inga kläder på terrierna heller.

Skillnaden mellan mina jakthundar och terrierna är väl att jakthundarna njuter av att rulla i hop sig till en boll i snön och ligga och sova och att de i skulle klara av att vara ute dygnet runt om så krävdes. Det gör då inte terrierna ;)
Lite känsligare är de för kyla, men de klarar lätt av att vara ute några timmar utan att frysa.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Shysst overall vovven får. Han kommer att må som en prins i den till vintern :)
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Du har inte ett endaste dugg med o göra vad jag skriver!!!

det är upp till moderatorn och radera eller till rättavisa inte du!

I egenskap av moderatorrollen så upplyser jag dig om att så länge du (eller någon annan) skriker (använder stora bokstäver anses som att höja rösten),så raderas oftast de inläggen.

Så länge du (eller någon annan) använder ett nedlåtande sätt att svara/skriva i trådar,så raderas inläggen.

Om du (eller någon annan) anser att ingen annan har att göra med det du (eller någon annan) skrivit,då anser jag att du (eller någon annan) kan sluta skriva på forumet.

/Moderatorn
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

I egenskap av moderatorrollen så upplyser jag dig om att så länge du (eller någon annan) skriker (använder stora bokstäver anses som att höja rösten),så raderas oftast de inläggen.

Så länge du (eller någon annan) använder ett nedlåtande sätt att svara/skriva i trådar,så raderas inläggen.

Om du (eller någon annan) anser att ingen annan har att göra med det du (eller någon annan) skrivit,då anser jag att du (eller någon annan) kan sluta skriva på forumet.

/Moderatorn

*Jag har inte användt stora bokstäver eller skrikit!
*jag har rätt o skriva i samtliga trådar det kan ingen bestämma detta forum är öppet för alla.
*jag får skriva vad jag vill så länge jag håller mig inom gränsen för forumets regler , Sen att jag skriver saker som alla inte gillar är en annan femma men jag måste forfarande få skriva vad jag tycker.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Då ber jag dig att läsa inlägg #3 i denna tråden och sedan svarar du mig vem som skrivit inlägget och om det är stora bokstäver eller inte!

/Moderatorn

Då tar jag tillbax det jag sa.
Men ta bort det inlägget då om det är så hemskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp