Sytråden del 4

Massa shopping påsar blev det på helgens hemmasylan

Bifogade filer

• 612375BC-5D87-4E14-BA3C-81114F43D896.webp
    612375BC-5D87-4E14-BA3C-81114F43D896.webp
    172,3 KB · Visningar: 120
Skrivit om pyssellasset jag fick i "rensa tråden", skulle ju sy några hundkläder i utbyte. Det var ju enorma mängder saker, så lär nog sy lite mer, men börjat med 3 plagg iaf 😅 skogen var en stuv på 40 cm jag köpt nån gång på en rea, men inte vetat vad jag ska göra med den (öglad Jogging), glitter tyget var en liten stuv sen jag sydde Tildas nyårströja förra året, och den rosa microfleecen är en stuv sen jag sydde en Whippet pyjamas. Så lite rensat också 😁 och den svarta och grå mudden är småbitar ur den stuvlådan 😅
IMG_20241209_215918.webp

Jag tänkte börja sy, men bara små grejer. Har fått tillgång till symaskin så tänkte sätta igång.
Men vart kan man köpa stuvbitar av tyg?
Är specifikt sammet jag är ute efter.

Jag tänkte börja sy, men bara små grejer. Har fått tillgång till symaskin så tänkte sätta igång.
Men vart kan man köpa stuvbitar av tyg?
Är specifikt sammet jag är ute efter.
Lättast är nog att söka i någon köp och sälj grupp för tyg på Facebook, många butiker har ibland 0.5 m som minsta köp :)
Annars kolla efter plagg i sammet på second hand butiker och återbruka :)

Men 💩
Jag läste fel när jag beställde konstläder, har beställt 40 cm för lite.. Suck. Jag får testa klippa ut ändå, kanske går att använda vanligt skinn till typ kragen.

Saknar dessutom färdiga mått på jackan. Vill veta hur pass rymlig den är. Får väl maila och fråga.

Men 💩
Jag läste fel när jag beställde konstläder, har beställt 40 cm för lite.. Suck. Jag får testa klippa ut ändå, kanske går att använda vanligt skinn till typ kragen.

Saknar dessutom färdiga mått på jackan. Vill veta hur pass rymlig den är. Får väl maila och fråga.
Vad har du beställt för konstläder? Jag har ganska mycket, både tunnare som är lite stretch på ett håll samt lite tjockare, hade kunnat kolla om nått matchade.

Men så konstigt! Det är typ en halvmeter kvar av fuskskinnet? 🧐 Har gått igenom alla bitar för att se om jag missat något, men nä. Allt är utklippt, och det är nästan en halvmeter kvar. Det stod 2,4 i tygåtgång, jag köpte 2 meter och det blev över. Nog för att det brukar vara generöst tilltaget på tygåtgångar, men ändå.
Jag ska inte klaga, är bara förvånad.

Nu ska jag se om symaskinen accepterar tyget! Den brukar ju vara lite kinkig med allt som är tjockare än typ vanligt bomullstyg.
Är det lädernål som gäller eller är vanlig universal 90 bättre? Någon speciell pressarfot eller nåt sånt? Annat att tänka på när det gäller konstskinn? Som jag förstått det behöver kanterna inte sicksackas, men det går inte heller pressa med värme eller ånga?

Tiotusen frågor :D

Men så konstigt! Det är typ en halvmeter kvar av fuskskinnet? 🧐 Har gått igenom alla bitar för att se om jag missat något, men nä. Allt är utklippt, och det är nästan en halvmeter kvar. Det stod 2,4 i tygåtgång, jag köpte 2 meter och det blev över. Nog för att det brukar vara generöst tilltaget på tygåtgångar, men ändå.
Jag ska inte klaga, är bara förvånad.

Nu ska jag se om symaskinen accepterar tyget! Den brukar ju vara lite kinkig med allt som är tjockare än typ vanligt bomullstyg.
Är det lädernål som gäller eller är vanlig universal 90 bättre? Någon speciell pressarfot eller nåt sånt? Annat att tänka på när det gäller konstskinn? Som jag förstått det behöver kanterna inte sicksackas, men det går inte heller pressa med värme eller ånga?

Tiotusen frågor :D
Universal eller microtex nål, du får testa vad som funkar bäst :) lite längre stygn, 3-3,5 troligen. Värme kan gå, men ha nått mellan strykjärnet och tyget, och prova även här så inte du får blanka märken på rätsidan när du pressar isär sömmar. Pressarfot i teflon eller plast (eller rullfot om du har sån) brukar funka bäst.

Universal eller microtex nål, du får testa vad som funkar bäst :) lite längre stygn, 3-3,5 troligen. Värme kan gå, men ha nått mellan strykjärnet och tyget, och prova även här så inte du får blanka märken på rätsidan när du pressar isär sömmar. Pressarfot i teflon eller plast (eller rullfot om du har sån) brukar funka bäst.
Tack!
Ska göra några test och se vad som funkar bäst :)

Min overlock har ju krånglat och inte velat sy ordentligt, först i tjockhet tyg men mot slutet även i Jersey. Gav det ett försök och skruvade isär det mesta, rengjorde och oljade upp den. Har sen fasat lite för att testa den igen, men idag blev dagen 😅

Och nu funkade den mycket bättre igen! Jersey var inga problem och 2-3 lager lite tjockare gick också ok för det mesta. Så nu har jag äntligen börjat på den enda julklappen jag ska sy 😬 Kom typ 2/3 klart, så känns betydligt mindre panik över det nu!

Behöver sy en body till Humla med då hon opereras på måndag, men hoppas jag hinner det imorgon 🙈

Jag drog bort tänder på ett delbart blixtlås. Nu är jag typ skinnflådd på ena fingret.
Och fickorna på jackan blev wonky :arghh: den ena blev liksom kortare än den andra.. Förhoppningvis är det bara jag som tänker på det.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
26 27 28
Svar
558
· Visningar
19 157
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 243
Senast: lizzie
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 018
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka