Sytråden del 4

Började klippa ut delar till en Audrey från boken Famous frocks - the little black dress
Visa bifogad fil 156498
Den ska bli prickig! Tror det kan bli fint. Men, funderar över foder i livet. Yttertyget är med lite stretch, kanske 20 %. Jag har inget annat tyg med samma stretch. Blir det konstigt att ta "vanlig trikå" som töjer sig mer som foder? Är det bästa att ta yttertyg som foder också? Lite rädd att jag ska blanda ihop det då..
Klipp ut fodret lite mindre än det ska vara för att kompensera för dem ökade stretchen kanske funkar?

Tog en paus i klänningen och testade ett nytt byxmönster för bebis. I vävt tyg! Ovanligt. Vet inte hur passformen är än, han sover (ovanligt va?) så jag får testa imorgon. De kommer nog vara lite stora just nu.
IMG_20241109_192149.webp

Lite kul med gusseten, att den är så stor och passande att göra i annat tyg.

Måste skaffa bättre resår. Har bara 5 mm hemma och det är för tunt. Blir för klent.

Jag gjorde en fotosession igår. Inför en novembertävling på tygverket. Men så mycket jag skapat under ett par år.

Det var roligt att se och så kul att ha en provdocka att hänga det på!

Smockad rygg på en skjorta jag gjort av mormors gamla lakan med spets

Bifogade filer

• IMG_5095.webp
    IMG_5095.webp
    143,4 KB · Visningar: 74
Jag ska typ för första gången rita av ett mönster. Glad i hågen tog jag fram penna, tejp och sax för att rita på bakplåtspappret jag hade hemma. Tji fick jag, tejpen fastnade inte och det gick knappt att rita på pappret. Vad använder ni för att rita av mönstret? Bitarna ligger över varandra, så kan inte bara klippa från det stora pappret jag har.

Jag ska typ för första gången rita av ett mönster. Glad i hågen tog jag fram penna, tejp och sax för att rita på bakplåtspappret jag hade hemma. Tji fick jag, tejpen fastnade inte och det gick knappt att rita på pappret. Vad använder ni för att rita av mönstret? Bitarna ligger över varandra, så kan inte bara klippa från det stora pappret jag har.
Mönsterpapper. Köps på rulle i syaffär, bättre att rita på, nåla i och bredare. Jag föredrar helvitt, finns även med fyrkantiga rutnät tryckt på.

Blyerts

Mönsterpapper. Köps på rulle i syaffär, bättre att rita på, nåla i och bredare. Jag föredrar helvitt, finns även med fyrkantiga rutnät tryckt på.
Måste kolla igen. Sist hittade jag typ bara ark som var 1x1m för ganska många pengar, och det kommer man ju inte så långt på... Har inga problem med att behöva klippa och klistra om det är lite billigare ^^

Använder gärna smörgåspapper på mindre bitar, då det är tjockare än mitt mönsterpapper, men det gäller att hitta en penna som fastnar och inte smetas ut 😅

Måste kolla igen. Sist hittade jag typ bara ark som var 1x1m för ganska många pengar, och det kommer man ju inte så långt på... Har inga problem med att behöva klippa och klistra om det är lite billigare ^^
Det finns på rulle och brukar inte vara särskilt dyrt det kan också fungera med skisspapper som är samma tunna typ https://www.agstextil.se/produkt-kategori/tillbehor/monster/monsterpapper/. Modernt bakplåtspapper har ofta sillikon på så det är nog därför det inte fäster.
Jag vet att det finns som som föredrar genomskinlig plast då får man rita med märkpenna/spritpenna. Tror de brukar köpa plasten på biltema.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 789
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 736
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 506
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka