Sytråden del 4

Sytt en klänning åt mamma till födelsedagspresent, lilla my tyget köpte jag på Facebook för nått år sedan, med tanke till mamma men det har inte blivit av 😂
IMG_20241023_183019.webp

Känns som jag massproducerar bodys nuförtiden :p Har fortfarande två stora påsar med gamla t-shirtar att använda mig av.
IMG20241025145851.webp

Gjorde ett nytt försök med puffvinyl. Blev nog bättre nu, när jag hade lägre värme.
Snygga pressmärken blev det också ser jag nu :D

Var på lan igår och det var så trevligt! Tror vi var 30 stycken glada tanter (och en tonåring). Jag hade klippt två projekt hemma att ta med och blev klar med en hellång klänning med volang rekordsnabbt. När jag är hemma och syr behöver jag ha youtube/serie på och blir därför väldigt lätt distraherad. Här var det perfekt. Hade konstant bakgrundsljud men ingenting som störde förutom korta pauser för att prata/fika/äta lunch. Behöver åka på sånt här oftare, synd att de bara har det två gånger per år 😅

Vad gäller klänningen så gillar jag den inte. Förstår inte varför men ingenting jag sytt på senaste tiden har jag blivit nöjd med :( Älskar tyget men det känns inte bra som långklänning utan känns för mycket. Känslan av klänningen blir istället långärmat nattlinne.

Har i nuläget tre olika sorters toppar som är bland det senaste jag sytt i återbrukshögen. Jag försöker verkligen att bara köpa mönster jag tror jag kommer tycka om men sen gör jag det inte ändå, eller så är det tyget jag inte är bekväm med. Vet liksom inte hur jag ska hantera problemet. Blir bara mer och mer uppgiven att både tid, pengar och förväntningar går förlorade.

Jag har länge hatat jobbarbyxor med grunda insydda fickor och gigantiska hänga-utanpå-fickor som fastnar i allt och sveper ner allt från kanten på bänkar så jag skapade nåt helt annat nämligen "weggings", dvs. leggings med fickor som rymmer massor, mobilficka på vänstra låret och ficka för tumstock och penna på högra låret placerade så att man inte ens märker att man har mobil och tumstocken med och som inte är ivägen när man hoppar in och ut ur maskiner. Tyget är kompressionstyg och dom verkar vara outslitliga, jag har kört med dom hela sommaren och inte en reva eller ett hål nånstans, världens mest lättvättade är dom också och så himla sköna. :heart
20240420_144305.webp

Var på lan igår och det var så trevligt! Tror vi var 30 stycken glada tanter (och en tonåring). Jag hade klippt två projekt hemma att ta med och blev klar med en hellång klänning med volang rekordsnabbt. När jag är hemma och syr behöver jag ha youtube/serie på och blir därför väldigt lätt distraherad. Här var det perfekt. Hade konstant bakgrundsljud men ingenting som störde förutom korta pauser för att prata/fika/äta lunch. Behöver åka på sånt här oftare, synd att de bara har det två gånger per år 😅

Vad gäller klänningen så gillar jag den inte. Förstår inte varför men ingenting jag sytt på senaste tiden har jag blivit nöjd med :( Älskar tyget men det känns inte bra som långklänning utan känns för mycket. Känslan av klänningen blir istället långärmat nattlinne.

Har i nuläget tre olika sorters toppar som är bland det senaste jag sytt i återbrukshögen. Jag försöker verkligen att bara köpa mönster jag tror jag kommer tycka om men sen gör jag det inte ändå, eller så är det tyget jag inte är bekväm med. Vet liksom inte hur jag ska hantera problemet. Blir bara mer och mer uppgiven att både tid, pengar och förväntningar går förlorade.
Kan du klippa av ärmarna och sy 3/4 eller kortärmade? Vad tråkigt att allt känns fel :(

Jag har så där i bland också eller ofta. Prova att rulla upp ärmarna eller sätta på ett skärp eller nåla upp fållen (eller alla dom) sätt på en kofta och ett par strumpbyxor eller något så ser det nog mindre ut som ett nattlinne.

En kollega bad mig sy en badrock till hennes son. Fick fria händer med passusen att hon gärna ville ha något ”naturfärgat” tyg. Färgåtergivningen är inte klockren, men frottén är ljust lindblomsgrön, så tror den kommer gå hem :) Djungeltyget i detaljerna hade jag som en liten överbliven stuv redan hemma, så tyckte det blev riktigt fint 😃

IMG_5484.webp

Skulle kanske kunna det men det är ballongärm och hela poängen var att kunna ha en varm klänning på vinterkalas då jag är en oerhörd fryslort. Annars var det en bra idé, tack.
Svårt att komma med tips när man inte vet hur det ser ut. men accessoarer brukar hjälpa till när något är lite för nattlinne likt. Kan folk klä sig i såna slipklänningar som ju i princip är nattlinne/underklänning som finkläder borde ju annat gå att klä upp tänker jag.

Hemma efter tre magiska dagar på mässan.
Har gått på workshops i handsydd smockning, vävstickning, flätstckning, yo yos bokmärken, sy boxerkalsonger, trä julstjärnor i pärlor, guldbroderier och julstjärna i papper.
Har som vanligt shoppat lite för mycket och längtar efter att min symaskin ska komma hem så jag kan börja sy.

Svårt att komma med tips när man inte vet hur det ser ut. men accessoarer brukar hjälpa till när något är lite för nattlinne likt. Kan folk klä sig i såna slipklänningar som ju i princip är nattlinne/underklänning som finkläder borde ju annat gå att klä upp tänker jag.
Ska försöka komma ihåg att ta ett kort imorgon. Uppskattar era tips :)

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama