Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har mycket underkläder kvar att sy. Totalt blir det 40 trosor och 10 kalsonger 😅 sen tror jag att alla mina välgörenhetstyger kommer vara slut.
IMG_20230214_210951.webp

Är det någon som är bra på Burda mönster?
Jag ska sy denna, och jag fattar inte om sömnstörningar inräknat i mönstret eller inte. Det står nigit kryptiskt om detta. Se busigaste bilder.
Hjälp!

Bifogade filer

• 471FE184-2499-45B2-8646-BCF6AE6576D1.webp
    471FE184-2499-45B2-8646-BCF6AE6576D1.webp
    112,9 KB · Visningar: 42
Det syns bara en bild, på framsidan :) jag har tyvärr inte tillräckligt stor erfarenhet av deras mönster för att svara på rak arm. Jag skulle gissa att det ingår dock.
Hoppsan! Fick inte med de andra bilderna.

Bifogade filer

• 8ABC7759-D76F-4F78-A2CE-52EF9EA5CEB0.webp
    8ABC7759-D76F-4F78-A2CE-52EF9EA5CEB0.webp
    178,9 KB · Visningar: 28
Det står att 1,5 cm sömsmån är inräknat om inget annat anges (fållar kan vara 3 cm tex), men är inte utritat på mönstret. Alltså att det ingår sömsmån men inga linjer för det syns :)

Tack. Jag har sa svart for det dar med somsman som ar inlagd i monstret, men nu forstar jag ju precis nar du sager att inga linjer ar utritade. Det kommer att bli sa himla mycket enklare att sy nar jag vet det. :p

Varför har en ärm den här formen?

Tänker alltså på det rätvinkliga "hacket" på ärmkullen. (Mönstret är för stretchtyg. Två mönsterdelar pga. menat att vara färgkonstrast, men det har jag inte tänkt göra)
Jag kan inte se att jag kan göra de tvära vändningarna i en overlockmaskin. I alla fall inte som ovan med en lågbudgetmaskin. Nog borde det funka ok att bara jämna ut kurvan?
20230219_091303.webp

Varför har en ärm den här formen?

Tänker alltså på det rätvinkliga "hacket" på ärmkullen. (Mönstret är för stretchtyg. Två mönsterdelar pga. menat att vara färgkonstrast, men det har jag inte tänkt göra)
Jag kan inte se att jag kan göra de tvära vändningarna i en overlockmaskin. I alla fall inte som ovan med en lågbudgetmaskin. Nog borde det funka ok att bara jämna ut kurvan?Visa bifogad fil 112927
Den raka kanten försvinner när du syr ihop dom två delarna, det är sömsmånen. Ska du sy ärmen I ett stycke utan den sömmen behöver du placera den övre delen så det stämmer. Lättast är att rita ut sömlinjen på båda mönsterdelar och sen matcha ihop dom.
Edit: ungefär där de röda linjerna är ska delarna sys ihop, så de behöver överlappar varandra om du klipper ärmen I ett stycke.
Edit 2: och nej, det går inte att jämna ut kurvan så dom pappret är klippt till exempel, det kommer bli helt fel form + för mycket tyg kontra ärmhålet :)
IMG_20230219_100844.jpg

Det står att 1,5 cm sömsmån är inräknat om inget annat anges (fållar kan vara 3 cm tex), men är inte utritat på mönstret. Alltså att det ingår sömsmån men inga linjer för det syns :)
Då har jag klippt 1,5 cm för lite alltså. Så läskigt bara att anta att sömsmån ingår. Känns fel!

Det står ju faktiskt så.

Tack för ditt stöd! 😊

Men nu blev jag fundersam igen.

Kolla på detta stycke, det är framstycket högst upp mot axeln.

Om jag tar bort 1,5 cm från båda sidor blir det bara en liten tarm kvar. Så ser inte modellen ut på bilden…

Bifogade filer

• 465A3752-9F31-4B82-8526-723C0142AD57.webp
    465A3752-9F31-4B82-8526-723C0142AD57.webp
    327,3 KB · Visningar: 17
Den raka kanten försvinner när du syr ihop dom två delarna, det är sömsmånen. Ska du sy ärmen I ett stycke utan den sömmen behöver du placera den övre delen så det stämmer. Lättast är att rita ut sömlinjen på båda mönsterdelar och sen matcha ihop dom.
Edit: ungefär där de röda linjerna är ska delarna sys ihop, så de behöver överlappar varandra om du klipper ärmen I ett stycke.
Edit 2: och nej, det går inte att jämna ut kurvan så dom pappret är klippt till exempel, det kommer bli helt fel form + för mycket tyg kontra ärmhålet :) Visa bifogad fil 112931
Hittar inga uppgifter om att sömsmån ingår. Får leta i genom papperna en gång till. Isåfall är det ju annat som blir fel också i relation till det jag förberett...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
405
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2