Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon här som testat mönster från hallonsmula design? Vad tyckte ni?
Jag är lite avigt inställd. Mest för att det inte är sömsmån inräknat/utritat och att hon inte vill omvandla sina filer till A0/projektor. Filerna är hopplösa att sätta ihop med pdf stitcher som jag använder vanligtvis till a4 mönster, samma inställningar funkar inte till flera mönster, konstiga marginaler osv.
Annats är dom väl okej, men eftersom jag bara använder projektor så blir ovanstående för mycket krångel, så bra är dom inte att jag orkar krångla 😅
Vad jag hört är att de kan vara åt det smalare hållet på barnen.

Jag är lite avigt inställd. Mest för att det inte är sömsmån inräknat/utritat och att hon inte vill omvandla sina filer till A0/projektor. Filerna är hopplösa att sätta ihop med pdf stitcher som jag använder vanligtvis till a4 mönster, samma inställningar funkar inte till flera mönster, konstiga marginaler osv.
Annats är dom väl okej, men eftersom jag bara använder projektor så blir ovanstående för mycket krångel, så bra är dom inte att jag orkar krångla 😅
Vad jag hört är att de kan vara åt det smalare hållet på barnen.
Tack!

Näää när hon skrev att hon följde de som köpt mönster för att peka ut de som stal mönster. Jag har massor verkligen massor och jag delar de hejvilt

Påbörjat våren/sommarens tunikor under veckan. Nu ska jag bara bestämma mig för hur inköpen av nederdel ska se ut. Behöver något par "somriga" byxor, har bara jeans och svarta i garderoben just nu.
Ljusgrå? Vita? Smaragdgröna?

Kanske skulle jag våga mig på att försöka sy en klänning också?

IMG_20230211_201951.webp

Sydde klart en klänning idag. Tyget är en duk från Rusta. Mönstret från en australiensk mönsterskapare som dessutom kommenterade min bild på Instagram :banana:

Ok, jag tog mod till mig och provade. Den passar men har lite dålig rörelsevidd över axlarna. Kan vara för att jag inte är van vid kavaj, det är ju inte direkt ett plagg som är tänkt att göra gymnastiska övningar i.
Ärmarna är liiite för tajta för min smak, då la jag ändå ut dem ett par centimeter.
Överlag: nöjd. Mycket nöjd.

Mönstret är Ercilla från Mood fabrics (gratis!)

knit interfacing?
=det som kallas vlieseline, stretch eller elastiskt mellanlägg i svensk butik?

Det ska strykas på i halsen till en t-shirtklännning. Kommer det alltså att fungera så att det trots limmet stretchar med tyget? Har bara erfarenhet av stelt mellanlägg på vävt tyg så det låter liksom ologiskt för mig att både kunna stabilisera och behålla stretchen.

knit interfacing?
=det som kallas vlieseline, stretch eller elastiskt mellanlägg i svensk butik?

Det ska strykas på i halsen till en t-shirtklännning. Kommer det alltså att fungera så att det trots limmet stretchar med tyget? Har bara erfarenhet av stelt mellanlägg på vävt tyg så det låter liksom ologiskt för mig att både kunna stabilisera och behålla stretchen.
Det finns stretchigt mellanlägg :) vlieselin är varumärkets namn, finns många olika sorter med olika styvhet och klister :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
405
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2