Syn på homosexualitet

Vad är din syn på homosexualitet?

• En överlägsen sexuell läggning

Röster: 1 0,4%
  • En av många naturliga sexuella läggningar

Röster: 224 95,3%
  • En avvikande och/eller onaturlig sexuell läggning

Röster: 10 4,3%
  • En cancersvulst på samhällskroppen

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    235
Avvikande och onormalt kan man se som rent matematiskt lika med ovanligt.
Onaturligt är en annan sak.

Jag tycker att det är bra att bena ut begreppen.

När en talar om människor och människors identiterer vet jag ej om en kan säga att onormalt och avvikande är "rent matematiskt" då det i de orden ligger värdering. "Färre" hade varit rätt i det här sammanhanget.

Det är liksom inte begrepp att reda ut mer än att folk uttryckt sig otroligt klumpigt.

Språket är svårt att få korrekt.
Jag skulle kunna kommentera massor av språkliga fel i ditt inlägg och det skulle bli på samma nivå som ditt hårklyveri om vad som är att "uttrycka sig klumpigt".

Att vara språkpolis och att använda negativt laddade ord om en grupp människor är inte samma sak. Lägg ner.

Nu blev det en diskussion som faktiskt känns ganska nyttig om hur man uttrycker sig i olika lägen och de flesta verkar väl tycka att homosexualitet inte är något konstigt.
Just hur man uttrycker sig är nog kärnan, snarare än hur man egentligen ser på det. Jag har både vänner och släktingar som är homosexuella och dom har andra vänner och släktingar som inte tycker att det är något konstigt alls men ändå garanterat skulle kunna klampa ordentligt i klaveret. Att dra in dom i en diskussion på buke eller att sätta dom i en intervju i media, vore som att kasta ut dom i ett minfält. Det är inte alla som är vana vid att väga varje ord eller reflektera över den exakta innebörden vid varje uttryck och det tycker jag man får ha lite respekt för och inte döma för hårt. Man behöver inte ha sunkiga åsikter bara för att man aldrig har fått lära sig att uttrycka sig politiskt korrekt.

Att vara språkpolis och att använda negativt laddade ord om en grupp människor är inte samma sak. Lägg ner.
Men det är just språkpolisande som du håller på med.
Kan du inte se det?

Det är du som har förutfattade värderingar om orden.
Värderingar som inte stämmer med ordens verkliga betydelse.

Vet vi egentligen att heterosexualitet är så vanligt?

Jag är bi och lever i ett heterosexuellt förhållande sedan typ tio år. Det är inget jag mörkar utan om diskussionen kommer upp kan jag säga att jag tänder även på tjejer, men majoriteten som känner mig tror/förutsätter nog att jag är hetero. Om vi väger homosexualitet och bisexualitet mot heterosexualitet, är verkligen heterosexualitet normen då? Jag vet inte, men i mina kretsar skulle det nog inte vara det. Men så har jag inte stenkoll på allas sexualitet heller. Och dessutom finns det folk som lever utan att berätta om sin sexuella läggning, fortfarande idag. Tragiskt nog.

Rent biologiskt är ju monogami en avvikelse, och ska man se till människans sexuella historia är ju även den annorlunda mot andra djur. För människan är ju ett av få djur som parar sig när helst hon känner för det (ja, jag säger hon, för det är hon-djuren jag talar om) och inte bara när hon är fertil. Vi har ju förmågan att "svälla" under hela cykeln, och inte bara under den fertila perioden. Hos människan har sex en social betydelse och inte bara en reproduktiv. Därför går det inte riktigt att applicera reproduktionsargumentet, för det är inte det enda syftet med sex för oss.

Det finns fler arter som parar sig lite hur som och har sex som en social aktivitet

Det finns fler arter som parar sig lite hur som och har sex som en social aktivitet

Absolut finns det det! Därför skrev jag annorlunda och inte unik. Bland annat Bonobon jag har som användarbild har samma sexuella beteende, vilket inte andra apor har som babianer och liknande. Men sett till alla djur är det en avvikelse mot majoriteten.

Fast det ska visst finnas en undersökning som pekar på att den politiska hemvisten för homo/bisexuella oftare är vänster än höger.

Och om så är fallet så är det väl tur att dessa grupper inte utgör mer än ca 10% av befolkningen ;)

För vad de gör i sängen påverkar ju inte samhället...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama