symtomfri krubbitare - hur? (utan rem)

fourlegs

Trådstartare
Ni som har hästar som krubbiter - vad gör ni för att lindra detta? Finns det någon som har fått sin häst helt symtomfri? Då menar jag INTE med hjälp av krubbitarrem (som jag är emot).

Sv: symtomfri krubbitare - hur? (utan rem)

Nu har jag ingen krubbitare men en vävare.
Det är ju också en olat som är svår att få dem att sluta med fast livssituationen har ändrats för hästen

Min har slicksten som hänger i boxen.
Har aldrig sett henne använda den men den blir mindre och mindre så jag antar att hon leker med den.

Sen har jag även satt upp ett antal granar och pinnar hon kan tugga på.
Varje morgon är de "tomma" och i små bitar så nog kommer de till användning.

Ser till att hon alltid har något att pyssla med om det skulle börja "krypa i skinnet" på henne.

Har även märkt att vid fasta rutiner ( minska stressen ) och ordentlig utevistelse så väver hon så gott som ingenting.

Ute från 6 till 9, i snitt.
Beroende på väder, ibland mer ibland mindre.

Som sagt, nu är det en vävare jag har men kanske kan något av detta hjälpa även en krubbitare?

Lycka till!

Många hästar som krubbiter gör det för att de har magsår. De brukar man kunna ge medicin som i många fall hjälper väldigt bra. Prata med din vet och se vad han/hon tycker.

om hästen inte har magsår eller ngt sånt utan bara gör det av gammal vana så är ofta fri tillgång till hö, saker att gnaga på i boxen och lång utevistelse i stora gräshagar med hästkompisar en bra kur mot krubbbitare.

Min han blir sämre ju mer mat han får inne, han krubbiter nu mer bara i samband med mat och då gör han det konstant under hela tiden det finns mat i boxen, så ute går han på fri tillgång och inne får han endast lite till kvällen då han bara står och drar luft annars så jag tror att alla är olika.

Men han var värre tidigare, det som funkade var att sätta in leksaker, förlänga utevistelsen, spraya antibit på de mest utsatta ställena samt de plåtskodda, och ge honom en bra hagkompis :) granris är säker super också!

Längre utevistelse med hagkompis, foderstat som ta bort eventuellt kraftfoder och ersätt med grovfoder. :)

Säger som övriga: Vara mycket ute i stora hagar där det finns gräs eller gott om grovfoder att tugga på. Halm i boxen att plocka med. Ordentligt med motion och hästkompisar i hagen att ha kul med = ett bra hästliv!
Min val är nu 29 år och jag har haft honom i 23 år! Han krubbiter - främst i samband med att han får kraftfoder - men så länge han får mkt grovfoder och utevistelese så är detta inget problem. Han har under alla de år jag har haft honom aldrig varit sjuk och jag tänker inte ens på honom som krubbitare!

Min häst går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och även om hon hittat en liten saltstenshållare att bita på ibland så är det betydligt bättre :)

Längre utevistelse med hagkompis, foderstat som ta bort eventuellt kraftfoder och ersätt med grovfoder. :)

Tror det där är fördomar och skrönor bara faktiskt!

Det enda är väl att ägaren inte ser krubbitandet i hagen lika bra;) Hästar kan krubbita på staketstolpar i jättehagar om det är så.
Tror hela situationen påverkar både krubbitning och vävande. Stressande miljöer eller situationer eller otrygghet, dålig hantering tror jag bidrar utom magen då som man vet är en vanlig orsak.

Apropå TS fråga och även till övriga:
Ja jag vet exempel på när det varit ett mycket stort problem och hästen hade rem ständigt men där det blev bätre. Den hästen var svårhanterad för många i stallen han stod i och ägaren kunde bli uppringd på jobbet för att man inte klarade av att ta in honom tex. Det var en otrygg stressad häst som led av dålig hantering bland annat.

I annat stall där färre och mer kunniga hanterade den kunde man ta bort remmen. Den krubbiter lite men inte någon katastrof. Den får massor av kraftfoder;) Inte fri tillgång på grovfoder heller:p Utevistelse i stor hage jadå. Men framförallt lugnare miljö, bättre hantering och färre människor som hanterade den.

Lösdrift, halmbädd, leksaker är sådant som brukar ge bra resultat.

Jag tror det är svårt att bli av med. Jag har ett fblsto som gått lite på banan. Hon har krubbat i de 7 år som jag haft henne. Mat triggar igång henne, ute som inne. Hon har fått några föl men det inverkar inte. Inte bete heller.

Ger man henne en morot i hagen går hon direkt fram till en staketstolpe eller ett träd och sväljer ett par gånger. Lägger jag handen över stolpen fortsätter hon till nästa, det är som hon måste svälja ett par gånger innan hon kan släppa det. Hon är 21 år nu.

annas-juli-050_195873328.jpg

Lösdrift, halmbädd, leksaker är sådant som brukar ge bra resultat.

Ja och forskning på det? Har man sett hästar på lösdrift dygnet runt och kan säga att de krubbiter mindre? Det finns hästar som står och krubbiter hysteriskt i hagarna, stolpar, trästaket, osv hur stor hagen än är. Så berätta gärna vad "brukar ge resultat" innebär? Egna konkreta exempel eller forskning som stöder detta?
Kanske en översyn av hästens tillvaro vad gäller människor, stallmiljö, stresspåslag, foderkvalitet osv har minst lika stor verkan om man skulle verkligen studera?

Ja precis, det är ju ett inrotat beteende också i många fall, precis som vävning, som hästen oavsett omständigheter kan ha svårt att släppa!
Man kan nog få det att minska eller öka med hur hästens tillvaro ser ut, men beteendet finns ofta djupt rotat som en vana också. Min egen teori är att det rör sig om hästar med en viss psykisk känslighet, de påverkas lättare än andra av tex stressande situationer, alltså de som börjar utveckla de här beteendena, menar även vävning och boxwalking och andra liknande beteenden som innebär att den mer eller mindre går in i sej själv och delvis stänger av. Min teori alltså.

Senast ändrad:

Precis sådär är min också. Hon måste bita när hon äter! Står hon ute och betar går det bra eller om hon äter och det inte finns något tillgängligt att bita på så går det också bra men om det finns något i närheten så biter hon. Dessutom biter hon nästan alltid när jag släpper ut henne i hagen igen efter att jag har ridit eller grejat med henne så att hon varit tvungen att gå ut ur hagen.

Det har som sagt blivit bättre sen jag släppte henne på lösdrift men jag tror att så fort jag skulle ta in henne igen så skulle hon bita lika mycket som förr. Man får lära sig att leva med det helt enkelt, det är ett såpass inlärt beteende.

Jag håller med om det där med starkt inlärt beteende som kommer att finnas där mer eller mindre.

När det gäller lösdrift tror jag det kan helt enkelt handla om att hästen slipper vissa saker som kan ha varit stressande för den, utfodring i stallet när alla hästar står och stressar för att få mat, klantiga människor som väsnas i stallet och kanske hanterar osäkert eller stressande, ut och insläpp med ivriga stampande kompisar som hojtar och vill ut på morgonen, sånt brukar dra igång såna här beteenden.
Att den biter mindre på lösdrfiten vet man ju inteheller, den kan stå och dra i stolpar och liknande när man inte ser, det är ju svårt att ha full koll på hästar i lösdrift, ägaren kan uppleva att det är mindre, mindre saker att bita i också. Precis som du säger biter de mindre om det finns mindre "lämpliga" bitobjekt.

Varför emot rem? Om man uteslutit magproblem och det inte går att göra mer i miljön, varför inte rem? (bara nyfiken) :)

För att remmen inte fyller någon funktion.
Hästen kan visserligen inte krubbita så länge remmen sitter på, men tar man av den kommer den att bita med ökad frekvens. Det är som att den måste ge utlopp för ett uppdämt bitbehov.
Och ja, det finns forskning som visar det! ;)

Jo jag tror att krubbitning beror på att något är fel (eller har varit en gång i tiden) och jag tror inte att en rem tillför hästen något. Vi människor slipper se beteendet, som ju är rätt störande, men problemet för hästen finns ju fortfarande kvar eftersom den börjar igen så fort remmen är borta.

(svar till alla)
Min egen (ett fullblod) har haft "tendenser" till krubbitning under flera år, han har då bitit tag i ett rep eller täcke och rapat till när han fått tillfälle - ingenting annars. Helt plötsligt bryter det ut och hästen biter som sjutton både ute och inne.
Han har haft en del fysiska problem (för ca 2 år sedan), som vi nu har kommit tillrätta med och det känns som han mår väldigt bra och fungerar bra i ridningen - förutom att han börjat krubbita. Han har stått i samma stall under flera år, går i hage med kompisar ca 8-9 tim/dag (längre när finns gräs och bete 24 tim på sommaren) han har alltid fått mkt grovfoder + fri tillgång till halm...
Jag har grubblat mig gråhårig och jag tolkar krubbitningen som att något är på tok - men vad? Han ter sig inte stressad för övrigt, är mkt lugn och lätthanterad. Jag börjar tro att det kanske är ett symtom på magkatarr/mag problem, som många skrivit.

Han får nu fri hösilage i slow feeding nät inne i boxen (ca 15-16 tim /dag) och ett mål ute i hagen övrig tid. Han får morötter + en liten gröt av linfrö, betfor, probiotika, mineraler och lite örter för magproblem. (har provat ge Pronutrin, men han vägrar äta det). Får se om det blir bättre, han biter nästan inget inne längre, då han står och pillar med hönätet, men ute i hagen biter han mkt fortfarande...Det är så tråkigt att se.Är det bara att acceptera detta nu?? Ska man låta hästen genomgå en gastroskopi?

Senast ändrad:

Det är ju lurigt det här med krubbitning (och andra stereotypier). När beteendet väl har uppkommit är det mycket svårt att få hästen att sluta, även om man lyckas åtgärda grundproblemet.

Har man en häst som börjat krubbita t.ex. i samband med boxvila och som sedan fortsätter med det trots att man återgår till bra rutiner, ja, då kanske man får leva med det i fortsättningen. Men om jag förstår dig (TS) rätt så har du inte kunnat komma fram till någon rimlig orsak till att hästen börjat krubbita just nu? Och därför vet du inte om grundproblemet är borta, eller om hästen fortfarande påverkas av något stressmoment som har utlöst beteendet?

En gastroskopi skulle förstås kunna räta ut en del frågetecken, det beror ju på hur pass motiverad du är att gå vidare och undersöka. Även om det är ett relativt enkelt ingrepp är det ju ändå ett ingrepp, och frågan är om försäkringen täcker det om det inte finns tillräckligt med indikationer på magproblem?
Hör med din veterinär om det kan vara aktuellt att pröva något fodertillskott "på fri hand". Kanske Pronutrin?

För att remmen inte fyller någon funktion.
Hästen kan visserligen inte krubbita så länge remmen sitter på, men tar man av den kommer den att bita med ökad frekvens. Det är som att den måste ge utlopp för ett uppdämt bitbehov.
Och ja, det finns forskning som visar det! ;)

Jag har inte läst den forskningen, men haft en krubbitare/luftsnappare i femton år som haft behovet att snappa luft oavsett miljö, utevistelse, fri tillgång till grovfoder och halm.

Problemet uppkom när han tillfälligt stod i ett stressigt stall med lite utevistelse i blöta leriga hagar och då fick han problem med magen, det här var innan magsår på häst var på modet, men de equiterapeuter och kiropraktorer vi hade ute lokaliserade hästens besvär till magen, och han hade också kolikproblem och fick alla möjliga örter och tillskott. När vi flyttade försvann de problemen men luftsnappningen blev kvar.

Så det är nog ett från början akut beteende som blivit inlärt som inte går att "strypa" bort med rem. Troligtvis blir hästen mer stressad av att tvingas att inte kunna snappa/krubba.

Men det jag ville säga mest egentligen är att vi har fött upp runt 20 hästar och haft den här luftsnapparen i stallet och i beteshagar - stod mitt i sommaren med gräs upp till magen och krubbade emot stolparna - som lekfarbror till fölen och unghästarna och inte EN enda har tagit efter det. Jag var orolig för det, han var "kung" i hagen och unghästarna stod omkring honom när han bet i stolparna men ingen fick behov att ta efter det.

Min erfarenhet är att det är ett problem som uppkommer "inifrån" och inte ett beteende som automatisk smittar.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 672
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V