Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har vaxad lintråd, fiske lina känns lite sisådär att sy med. Men både lintråd och grov nylon tråd är väldigt slitstarkt, vaxad lintråd är dessutom bra att ha hemma om man ska laga gamla sömmar på träns och gjordar osv .@Buck och @RedCorsair tack för era tips
Jag hade tänkt använda fiskelina att trä trådarna på, för att vara säker på att det håller, men det kanske fungerar med en kraftigare tråd med då
Kommer inte enbart limma eller köra tråd tror jag, utan kör mer på både hängslen och livrem Har beställt pärlor från Ebay, 4 mm i olika färger, ska bli kul att få fixa lite! De pärlor jag redan hade var för stora, så därför inväntar jag nya
Vet ni om man kan köpa tomma pannband med skåra i? Ni får gärna pm:a i så fall då jag antar man inte får tipsa här i tråden
Japp, jag har 8 mm pärlor hemma, men de var såklart för stora
Lånad bild, men det är svart sånt här träns jag ska piffa upp Plus ett islandsträns med liknande stenar på, också från Hööks.
Haha vad tusan söker man efter där "pannband med skåra" känns ju sådär
Och vad tusan heter pannband på engelska, google översätt och ebay kom inte överens...Att jag inte tänkte så långt då.. Jag har ju till och med det där tränset ligger ute på altanen Däremot är det "fel färg" då jag har svart utrustning till alla tre ponnyerna
Pannband med kanal tror jag du kan använda som sökord på tradera, på Ebay minns jag inte men det har dykt upp flera gånger när jag har kollat på andra pannband där
Och vad tusan heter pannband på engelska, google översätt och ebay kom inte överens...
Läckert! Synd färgen inte håller bara
Tänkte jag kunde slänga upp ett gammalt pyssel som jag inte visat på Buke tidigare.. Fick ett infall för 3 år sedan och köpte en "läderfärg" på en hobbyaffär och målade ett träns limegrönt (det finns en aachennosgrimma till). Kan säga att det nog är det värsta jag någonsin har gjort, det ser fint ut på håll och används så gott som aldrig då färgen är gummiaktig och går sönder lätt.
är mer jobb att borra, och meningen med syl är att lädret sluter sig om tråden igen och gör det stabilare.Hej!
Jag håller på och syr i läder, jag undrar om man kan borra hålen i stället för att använda syl?
Tycker det är så tungt att syla, framförallt när det är dubbel... Tänkte att om det funkar så borde det ju spara lite tid och möda
är mer jobb att borra, och meningen med syl är att lädret sluter sig om tråden igen och gör det stabilare.
ett tips är att ha en skärbräda under och göra alla hål på en gång, sen är det bara att vidga hålen med sylen då man syr (så blir hålen jämnare och man får inte kämpa lika mycket då man väl syr ^_^)
förresten, har en nosgrimma som jag skulle sy om 3 lager läder varav de yttersta är 2 ganska tunna och det inre är fodringen.
har stort problem med att sömhålen går i sönder då jag syr, eller närmare bestämt då jag spänner tråden. hur hade ni gjort för att sy igen nosgrimman så att den håller?
eller är det bara att kassera den och ev leta efter en annan nosdel? eller ta bort lädret och behålla fodret och sen sy dit en 2,5mm tjock läder bit istället?
är att jag skulle sy om en remontnosgrimma till ett ridkapson. jätte trevligt läder i remmarna men hemskt i nosdelen :/.
Jätte snygg grimma!Jag hade nog bytt ut lädret men behållt fodret.
Jag har spenderat veckan på läderkurs och här är resultaten:
Bälte som var obligatoriskt att göra.
Grimma till min pålle som inte var överförtjust i att vara modell.
Jag hade nog bytt ut lädret men behållt fodret.
Jag har spenderat veckan på läderkurs och här är resultaten:
Bälte som var obligatoriskt att göra.
Grimma till min pålle som inte var överförtjust i att vara modell.