Sy egna hästgrejer nr 6

Det här är väl inte att sy så mycket..
2015-02-07-1057_54d5e18ae087c373bc5b73ed.jpg

2015-02-07-1057_54d5e1a69606ee21d73ef7d3.jpg

Men det är i alla fall ett par tömmar av reflexrep (köpt på Jula) som jag pysslade ihop här om dagen.
Tabben jag gjorde var att ta lite för stora karbinhakar, de går att trä genom tömringarna på tömkörningsgjorden och selen men bröstans tömringar är för små (Zilco Empathy).

Senast ändrad:
jag har sytt en egen "hästgrej", en svansrosett så att folk lär sig att de ska hålla avstånd + att jag slipper få skäll om de rider upp i rumpan på mig, då kan jag säga "du fick faktiskt en varning :mad:"
Tog bara 5 minuter att sy den. men typ 15 att komma på hur man ska knyta ihop den :eek:. Får bli använda på tisdagens hoppträning, slipper bli över riden då:up:.:angel:

SavedPicture-2014116154448.jpg

Hehe, det var precis det jag hade tänkt göra :D Fick en kasse med gamla frottéhanddukar av mamma, de får bli fyllning. Blir enkelt, bara att nåla ihop alla tyglager och sy. Ingen vadd som katterna drar sönder i processen.

Jag måste fråga nu om du har hunnit testa sy däckelunderlag med frottéhanddukarna som vaddering?

Jag har roat mig med att sy ett schabrak nu när jag är skjukskriven, anpassat till min sadel med enkelkåpa. Hittade efter mycket letande ett lämpligt tyg i rätt nyans, innertyget fick bli vit flanell. "Stoppningen" består av en slaktad soffdyna. Det tog en liten stund att få ihop det, speciellt kviltningen, men jag blev rätt nöjd med resultatet. Kantbandet blev väl lite sådär men det syns mest om man titta nära. :p Stenarna sitter på en smal tygremsa med kardborreband på så att de inte behöver åka tvättmaskin, jag är nämligen tveksam till att de klara det.

5008-1425217046-48a6e2b57e01d7465050d279ea004a81.jpg

Jag har roat mig med att sy ett schabrak nu när jag är skjukskriven, anpassat till min sadel med enkelkåpa. Hittade efter mycket letande ett lämpligt tyg i rätt nyans, innertyget fick bli vit flanell. "Stoppningen" består av en slaktad soffdyna. Det tog en liten stund att få ihop det, speciellt kviltningen, men jag blev rätt nöjd med resultatet. Kantbandet blev väl lite sådär men det syns mest om man titta nära. :p Stenarna sitter på en smal tygremsa med kardborreband på så att de inte behöver åka tvättmaskin, jag är nämligen tveksam till att de klara det.

Jag är mycket imponerad :-)

SÅ snyggt! :love: Jättefint färg och jag är mäkta imponerad av kardborrebandslösningen, tycker nästan att större företag borde snappa upp det, så smart!! :idea::up:

Virkad luva:
4968-1423006104-a34201677d7afbf6608e6a325d90aadf.jpg

Galopptäcke, som av någon anledning är sjukt svåra att få tag på, har hittat en sida som säljer och då bara i en färg:
4969-1423006263-4456dd5c94f602dbb551bc3ee559ddcc.jpg
Gud vad snygg luva! Ska virka en i slöjden så om du har möjlighet så får du gärna skriva mönster, mått osv. Om den är i cob eller full då haha! Du är jätte duktig iallafall!

@Tyrsson33 Tack så mycket! Jag hittade ett mönster på internet men det verkar tyvärr inte finnas kvar längre. Jag har det utskrivet så om du pm:ar din mailadress kan jag skicka bilder på det till dig. Jag följde inte mönstret helt och hållet men till största delen och sen hade jag en gammal luva att måtta emot för att få rätt storlek. Jag tror garnet var till stickor i US Size 3 och jag använde en virkkrok i stl 3,5, det blev rätt lagom. Jag kan skicka med lite mått från min luva i stl full när jag skickar mönstret om du vill.

Hej allihopa!
Skulle behöva en redig kameldrivarkudde, är det någon som syr och kan göra en åt mig mot betalning? :) Har tyvärr inte tiden/motivationen att göra en själv... Pma mig! :D

Ni som gör egna pannband med pärlor, alltså läderpannband med skåra i, hur fäster ni pärlorna? Har ett träns med pannband och nosgrimma som det vart nån typ av "strass stenar" som har lossat, har då ryckt loss raden och har nu fått ett träns med bara skåror på haha :p har då tänkt sätta i pärlor men är det tråd, lim, eller både ock Jag ska använda?

Ni som gör egna pannband med pärlor, alltså läderpannband med skåra i, hur fäster ni pärlorna? Har ett träns med pannband och nosgrimma som det vart nån typ av "strass stenar" som har lossat, har då ryckt loss raden och har nu fått ett träns med bara skåror på haha :p har då tänkt sätta i pärlor men är det tråd, lim, eller både ock Jag ska använda?
Man får trä pärlorna på tråd och limma fast dem i skåran. Alternativt så tar man 2 trådar och syr igenom lädret med vanlig skomakarsöm och trär på pärlorna efter hand.
syr man så får man göra ganska korta stygn så att pärlorna siter tight, och man kan då också ha en tredje tråd som bara går rakt igenom pärlorna för att räta ut dem.

Jag har renoverat x-antal gamla pannband och träns på det sätt som du beskriver.. Lädret är ju oftast fortfarande fräscht även om dekorationen går sönder :p Jag använder mig av en lite tjockare nylontråd (tror den även heter x-tra stark och går att köpa på typ Coop).

Trär på raden pärlor jag vill ha på en tråd som jag låter ha två långa ändar (pärlorna mitt på tråden alltså) för att kunna sy fast pärlorna inte för hårt och inte heller för löst.. Jag har inga riktiga läderverktyg, utan använder mig av en syl som jag gör hål i lädret med och sedan har jag en gammal stoppnål att sy med. Fungerar ok. :D

Jag skulle inte ge mig på att limma fast pärlorna, jag vet inget lim som är tillräckligt flexibelt för att pärlorna inte ska lossna när man böjer pannbandet/nosgrimman. :crazy:

66dz61.jpg

oktwyw.jpg

@Buck och @RedCorsair tack för era tips :)

Jag hade tänkt använda fiskelina att trä trådarna på, för att vara säker på att det håller, men det kanske fungerar med en kraftigare tråd med då :)
Kommer inte enbart limma eller köra tråd tror jag, utan kör mer på både hängslen och livrem :p Har beställt pärlor från Ebay, 4 mm i olika färger, ska bli kul att få fixa lite! De pärlor jag redan hade var för stora, så därför inväntar jag nya :)

Vet ni om man kan köpa tomma pannband med skåra i? Ni får gärna pm:a i så fall då jag antar man inte får tipsa här i tråden :)

Har beställt pärlor från Ebay, 4 mm i olika färger, ska bli kul att få fixa lite! De pärlor jag redan hade var för stora, så därför inväntar jag nya :)

Vet ni om man kan köpa tomma pannband med skåra i? Ni får gärna pm:a i så fall då jag antar man inte får tipsa här i tråden :)

Oj! Det var inte en stor skåra du hade på tränsen :o Jag har 8-12mm pärlor på mina träns :love:

Kolla på Ebay och Tradera, jag vet att jag har sett lite där ibland. ;)

Oj! Det var inte en stor skåra du hade på tränsen :o Jag har 8-12mm pärlor på mina träns :love:

Kolla på Ebay och Tradera, jag vet att jag har sett lite där ibland. ;)
Japp, jag har 8 mm pärlor hemma, men de var såklart för stora :cautious:
Lånad bild, men det är svart sånt här träns jag ska piffa upp :) Plus ett islandsträns med liknande stenar på, också från Hööks.
pullar_52dcebecddf2b314d8e7cdf0.jpg

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
158 145
Senast: Sparf
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 700
Senast: Sparf
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka