Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

kl

jag skulle behöva lite hjälp. Hur går man egentligen tillväga när man quiltar? Jag har gjort så att jag sytt ihop övertyg med den dubbla fleecen som jag tänkte ha som fyllning, genom att sy runt om alltihop. Men sen när jag ska köra rutmönstret så korvar sig fleecen undertill.

Ska man först quilta hela stycket och sen sy kanten runtom?

fäst ihop undertyget också innan du quiltar, annars så kommer undertyget att kunna röra sig oberoende av resten av schabraket.

men quiltar du först ihop allting blir det lättare att rätta till och sy runt om sen, än att först sy runt om och sen quilta.

jag hade i alla fall gjort ett schabrak i denna ordningen;

klippa ut allt och lägg rätt
quilta
sy kant sömmen
sy ihop de båda schabrak sidorna + rygg bandet
sy hållare till sadeln
sy kantband
sy passpoal

klart, om schabraket fortsätter att vilja korva sig när du syr så kan det vara tråd inställningen som är fel, dvs du kanske behöver öka mellanrummet på stygnen och hur spänd tråden är.

Senast ändrad:

Tack för hjälpen! jag tror att jag behöver lära mig hur maskinen fungerar, den syr väldigt små täta stygn och jag vet inte hur man ändrar. Funderar på om jag ska lägga ut en bild på maskinen och kanske någon har något tips? provade att ändra lite på rattarna men då blev det plötsligt sicksack mitt i alltihopa :eek:

kan knappt klara av min egna mycket simpla maskin:rofl: men finns nog andra här som är mer symaskins kunniga är jag :D

symaskinbla011.jpg
Här är en bild på projektet. Det är alltså inte färdigt ännu... blev lite bylsigt i ena sidan som synes, kanske kan man stryka till det lite?

Ett par bilder på symaskinen. Så här är den inställd nu och jag tycker den är lite märklig.

symaskinbla009.jpg
symaskinbla010.jpg

Nu är det evigheter sedan jag sydde på en Husqvarna, men jag tror att ratten till vänster ska vara inställd på symbol för raksöm/sicksack/knapphål. Alltså som du har gjort på bilden. Ratten överst till höger ställer du stygnlängd på, dvs ju högre siffra desto längre "hopp framåt" tar nålen. Ratten nederst till höger ställer stygnbredd. Ställer du denna på noll syr alltså maskinen raksöm (dvs ingen bredd alls på stygnen) och ställer du den på mer än noll så syr den sicksack. Ju högre siffra desto bredare stygn (alltså desto mer "hopp i sidled" tar nålen.
Jag kan förväxla rattarna till höger också, i så fall ska den översta stå på noll för raksöm...
Hoppas du fattade lite i alla fall ;)

Åh tack så jättemycket, det låter ju ganska logiskt!

ska prova nästa gång blir nog imorgon kväll.

Fint! :)

Rosalinda, oj så mycket lättare det var att sy nu när jag hade lite information om hur maskinen fungerar.

Så här långt har jag kommit nu, det är alltså inte färdigt ännu, minst en kantband till, eventuellt passpoal och så kanske någon detalj i hörnet.

testarschabraket002.jpg

Tack :D!

Googla på "hajtandsflätning" så kommer det upp en film som visar hur man gör :). Väldigt bra, jag lärde mig fläta genom att kolla på den.

KL
Tänkte sy ett ländtäcke. Måste man göra veck för att de ska sitta bra längst bak över rumpan?

Ok, du kanske kan testa utan att sy in vecken först? Jag är nybörjare med att sy så jag kanske inte ska komma med några tips alls..:p

*kl*
Har någon knutit ett eget hönät? Jag funderar på vilken tråd/rep/snöre man ska använda? Någon som har något tips? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar