Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

knapp

orkar inte glo igenom hela tråden igen för att leta svar på min fråga men ska sy lite schabrak men funderar mest på vad man bör ha som topp och botten tyg. Bomulls tyg som topp tyg? Bomullsvadd i mellan och vad har jag närmst hästen? Vill helst inte ha fleece, vad kan ja ha istället?

Funderar på att sy ett skrittäcke, sånt som går framför sadeln i något sött fleecetyg ;)

Har ett rambo skrittäcke som har super passform, antar att jag bara kan rita av det?

Sen finns det någon som gjort snabbandage, tänkte göra i något sött tyg ;)

Jag håller på att sy ett schabrak och det blev indisk bomull (tjockt bomullstyg) som yttertyg och lintyg mot hästen. Nästa schabrak är redan planerat och där blir det indisk bomull inner och jeanstyg ytter.

Har ju dock inte testat det än, så jag kan inte svara för kvaliten. Har bara kommit så här långt:

20121108-232047.jpg

Spännande! Blir det sladdrigt eller känns det vettigt? Hur mycket stoppning har du?

Clovergirl: rekommenderar att du använder två lager fleece så blir det inte lika sladdrigt :)

Jag kör med dubbla lager 200g/m2 vadd och det känns bra och tillräckligt stabilt. Quiltade en testbit med enkelt och dubbelt lager vadd och enkelt blev sladdrigt. Längtar tills det är klart, det tar en himla massa tid att quilta 2,5x2,5...:p

Okej, jag är inne på dubbla eller trippla laget, men tre kanske blir för tjockt för min lilla symaskin :D Haha jo tack förstår det! Jag har tänkt ha 4x4 rutor. Ska du ha kantband och passopal med?

Jag tror inte att min maskin (helt vanlig Bernina Bernett 55) hade klarat trippla lager, men gör en testbit. Haha, ja nästa schabrak blir med lite större rutor! ;)
Ska sätta ett silverkantband och istället för en passpoal ska jag sätta ett till band med lite snirkel på kantbandet.

Haha nä känns som att det blir lite väl mastigt :D Har en brothers, helt vanlig.

Okej :) Jag ska ha passopal men spekulerar lite i hur jag ska fästa den så det blir hållbart på shabraket. Och utan att det blir sjukt knöligt uppe vid manken.

Nu blev jag sugen på att sy lite! Ska göra ett däckelunderlägg tänkte jag. Funderar på vad man ska ha i, vill ha något liggunderlagsliknande (wow, vilket ord!) men det kan jag ju inte sy i. Kanske inte behöver quilta..
Någon som har sytt något sånt?

Håller det då? Tänkte först sy som en påse och stoppa in det i, om man gör så och limmar?

jag håller på att sy ett däckelunderlägg. använder gammal kudd-stoppning som jag lägger ut mellan tyget och ska quilta sen. Men om man vill investera pengar så finns det jättesmidiga rullar med material som man kan ha som stoppning som det bara är att klippa till i rätt storlek.

Vad för material?
Jag hade tänkt ta gamla liggunderlag, eller köpa om jag inte hittar. Vill gärna ha ganska tjockt, vet inte varför det bara känns bättre :D

Håller det då? Tänkte först sy som en påse och stoppa in det i, om man gör så och limmar?

Det finns lim till nästan allt :) Rätt typ av lim så kommer det sitta, det är jag säker på. Jag har limmat på reflexer på ett par utnötta benskydd i syntet och det sitter och då blir det ju ändå ganska tufft för limmet med all blöta. lera och tvätt :)

sy påse! Då kan du sy flera olika påsar, lättare att tvätta och du behöver bara ett underlag (billigare än att käpa liggunderlag hela tiden)

Så långt hade jag inte tänkt :D Fram med symaskinen och börja sy tror jag bestämt!

Och så har jag tänkt att sticka en balaklava att ha under hjälmen i vinter. Ska bara hitta ett bra mönster att utgå från, stickar inte så bra på frihand än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar