Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Sjukt snygg!:D:D:D önskar ja också kunde sånt,men ja har bara knåpat ihop ett bettlöst trens i läder och en lädergrimma ån en ardenner än så länge i mitt liv:)

KL

Det var länge sedan jag vågade mig in på buke, men känner att jag vill visa upp rid-gjorden som jag blev klar med igår :)
Pga knäproblem rider jag barbacka, och hittils har jag använt en billig tömkörningsgjord i syntet för att få lite stabilitet. Men den är inte riktigt skapad ör att hålla för ridning och dessutom ganska ful. Så när jag fick erbjudandet att få sy och fixa i läder så blev det till att göra en roligare gjord :D

En riktigt gammal loksele (lädret föll i bitar av sig själt typ) fick bistå med ett däckeljärn och lite pynt. Sen gjorde jag själva gjorden med stroppar och allt av ett enkelt läderstycke, sydde paneler, sydde in däckeljärnet osv och satte ihop det :) Fäste den lilla dekorationen på toppen och gjorde ett litet flätmönster längs kanten. Jag har inga stigläder eftersom knäna inte klarar det och att jag inte vill ge punkt-tryck.

Jag är mycket nöjd med den och den är underbar att rida i! Inget som skaver men ändå att man ar lite ''framför sig'' om jag tex rider i nerförsbacke eller skulle skumpa till och inte vill landa på manken. Provade den i morse och bus-rejsade lite..hehe

Ska%cc%88rmavbild%202012-08-16%20kl.%2012.10.21.png

Smycket och kant-mönstret :)
Ska%cc%88rmavbild%202012-08-16%20kl.%2012.10.05.png

Ska%cc%88rmavbild%202012-08-16%20kl.%2012.09.41.png

Ska%cc%88rmavbild%202012-08-16%20kl.%2012.08.08.png

Någon som gjort transportskydd? Hur blev de? Har även sytt ett schabrak till miniatyren och håller på med ett dressyrschabrak just nu :) har även gjort pannband av skärp. Gud vad duktiga alla e!!!

+lewellyn: Tack så mycket! :)

Nuvarande projekt är en bomlös sadel.. fast det lär ta ett tag innan den blir klar, får jobba med den lite sporadiskt (har inte verktyg sjäv utan pysslar hos en kompis och hon är bortrest en vecka nu dessutom ;) )

Skissen iaf:
Ska%cc%88rmavbild%202012-09-01%20kl.%2013.49.07.png

Uppritade delar som ska skäras ut, och den sönderplockade Chezzen som är mall. Kommer snatta bl.a. framvalv och så från chezzen också.
Ska%cc%88rmavbild%202012-09-01%20kl.%2000.56.20.png

Det lättaste är att gå till någon pysselbutik, beställa/köpa ett kit för att göra armband. Där får du allt material och en beskrivning. Öva på armbandet o beställ sedan hem mer för att göra till träns. Tänk på att sy noga! Det är asfult med sömmar som syns...

grontrans.jpg

Knapplån som följer...
Jag har ju en ny hobby, som kanske inte innefattar att Sy, men det är hemmagjort iaf... Tenntrådsträns går ju inte att tjäna några pengar på så jag fick hitte på nåt nytt!
O det blev Glasgravyr!
wpid-dsc_3674.jpg

glasvas.gif

Jättekul, o det blir så läckert!

Hur gör du det där??? Kan du göra olika motiv?

Jag börjar bli inspirerad av alla vackra pannband och funderar på att styla om mina lite. Är lite smått förälskad i kvandis tenntrådspannband :love:
Tror jag ska försöka göra något snyggt till mina små ponnysar. Frågan är vad man ska ha till bruks/westernhästar utan att det ser töntigt ut :p

Det är faktiskt ett sånt från början. :D Men vita pärlor är ju tråkigt. ;) Tog bort den fula vadderingen oxå. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar