Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Wow vad snygga saker alla gör:love:

Har själv gjort två nackludd till min häst som inte kan koncentrera sig med vanliga tränsnackstycken eftersom det irriterar henne väldigt mycket när det fastnar hårstrån mellan nosgrimman och nackstycket.
Resultatet av det blir att hon sträcker fram nosen, lägger huvudet på sned och tar bak ena örat samtidigt som hon springer, ser helknäppt ut och hon är verkligen missnöjd med situationen...

För att inte behöva köpa nya träns så gjorde jag därför dessa av fårskinn och vanligt skinn:
dotdg8.jpg

2qw0u1e.jpg

nwaipg.jpg

Tog ca 1 h vardera att sy för hand( tvungen att pilla väck ullet från sömmen och ha kanterna jämna hela tiden:angel:), men resultatet blev ju ganska bra:p

Tack! :bow:
Fast jag får medge att jag kanske "fuskar" lite - går på sadelmakeriskolan (börjar 2a terminen i januari).

Grimman (och grimskaftet) är gjord i svavelgarvat remläder (Tärnsjö), 3-3,5mm som tagits ner till lämpliga tjocklekar. Rubbet är handsytt.
Fler bilder och lite info finns på bloggen, länk finns i min profil (man får inte länka här). Någon beskrivning har jag inte lagt upp, iom att jag inte har några "work in progress"-bilder alls. Kanske kommer i framtiden (dvs vid nästa grimma), om jag har tålamod och kommer ihåg att fota.

Jag gjorde precis ett fleecetäcke till ponnyn och det var enkelt att sy i. Har gjort fleecetröjor också och det är ett kul material att hålla på med. Köpte fleecefiltar på jysk, billigt om man skulle misslyckas.

Liten, vad duktig du är!!! Det där var riktigt snyggt.

tack ^_^är väldigt nöjd med den, står stabilt i bilen med sadel på och utan :D

KL
Skulle man kunna sy om en "vanlig" figursydd kappa till ridkappa med bra resultat? Idéer på hur?

Det lär nog vara lättare att göra en helt ny kappa. En ridkappa behöver tex större rörlighet/bättre passform i både rygg och runt armarna än en vanlig kappa. Dessutom måste sprundet bak vara ganska högt och knäppningen får inte gå för långt ner fram. En annan sak värd att tänka på är att det inte får bli massa knöliga veck när man böjer armbågen. Ridkappor från 1700 och 1800talet hade ärmar med inbyggd böj.

En sak som är otroligt tänkvärd innan man ger sig på att sy om nåt är: "om jag plockar isär den, vet jag sen hur den ska sitta ihop igen?". Om inte, låt bli sprättaren :p

Jag håller just nu på och syr om kappan till en gammal permisuniform (ett enormt och jättetungt åbäke i tjock vadmal). Hade inte vadmal varit så hysteriskt dyrt finns inte en chans att jag tagit i den med tång. Det är helt ärligt skitjobbigt att försöka få nån rätsida på ett sånt här projekt.
Nålade fast alla bitar jag plockat loss och tog ett par bilder om du är intresserad av att se. Håller änsålänge bara på med grundläggande passform och försöker få till nån sorts prinsessömmar för att den ska bli lite mer figursydd.

Den är grymt smutsig dels av alla kritstreck och även för att katterna sovit på den i ett par veckor. De älskar vadmal :confused:
_DSC9853_zps3b2b7047.jpg

Baksidan har kommit lite längre, men bara så tillvida att det inte stora hål där som det är på framsidan. Har tagit upp sprundet ganska högt för att det ska funka med alla sadlar. Sen när alla sömsmåner ligger rätt osv så kommer sprundet ligga omlott som det ska, inte sådär konstigt som det gör nu.
_DSC9854_zps71c8d801.jpg

Här är den framför sambons nästan identiska orörda kappa. Fast jag tror att min var en storlek större.
_DSC9856_zps0b679a85.jpg

Om du vill sy dig en ridkappa föreslår jag att du bestämmer dig för vilket århundrade/årtionde du vill gå på och köper ett bra mönster istället. Det är tyvärr större skillnad på vanliga kappor och ridkappor än man tror. Vad är det för typ av kappa du tänkt sy om?

Satt och surfade på Tradera och konstaterade att det fanns många långa kappor till bra pris. Tänkte att en som är ngn storlek större än min vanliga och typ ett sprund bak skulle kunna räcka. Men det verkar alltså svårare än så. Även om jag inte fattar riktigt varför, men jag är inte supergrym på det där med sömnad :)

Jag köpte en vanlig kavaj på hennes tror jag för några år sen som jag hade som tävlingskavaj. Fick gå upp en storlek annars stramade det i armarna när man skulle böja. Den funkade fint :) men det var kanske inte en kavaj du skulle ha?

*kl* Fina grejer ni gjort allihop, härligt m lite inspiration!
Bidrar med mitt kavajprojekt, saknade en lite lagom udda kavaj så det var bara ett designa en egen:) En del jobb återstår, knappar, fålla nedtill och stryka till den...
013_zps69453594.jpg

017_zps021c1d3b.jpg

015_zps1fb83dc3.jpg

Här är mina hemmagjorda schabrak i kronologisk ordning.
De rosa e lite sladdrigt och tunt men fungerar bra ändå, dom andra är jag super nöjda med:laugh:
Nästa blir nog svart! Men har ingen symaskin så måste åka hem till päronen när jag ska sy. Blir inte så ofta som jag vill då!

IMG_2532_zps062fae6e.jpg

IMG_2525_zps22b9cc28.jpg

IMG_2521_zps22367c44.jpg

Har visat de två första innan men de e alltid bra med uppdatering;)

Jag köpte en vanlig kavaj på hennes tror jag för några år sen som jag hade som tävlingskavaj. Fick gå upp en storlek annars stramade det i armarna när man skulle böja. Den funkade fint :) men det var kanske inte en kavaj du skulle ha?

Nä, tänkte en hellång kappa men i "kavajmodell" på överkroppen. Tänkte också gå upp en storlek. Men jag ska nog testa. Måste bara funka med sprund bak, men tänkte ju köpa en på Tradera billigt så går det åt hell så gör det :) Tänkte dels att det är enkelt med kappa men också juste att kunna vara lite snygg om man tex ska till ridhuset och träna :)

Tack:)
Ja har använt ganska kompakt fleece. Hyfsad lätt att sy i och dra sig inte så mycket.
Skulle vilja hitta nån annan stoppning då ja fått för mig att fleece gör att de kan bli för varmt speciellt på sommaren. Tycker de e svårt å hitta nåt som inte e jätte jobbigt å sy i!

Vad använder ni som syr schabrak för stoppning?

Jag köpte den billigaste bäddmadressen på jysk o gjorde av sist. Jag har dock inte använt det ännu men det blev väldigt tjockt o mjukt, gjorde dubbelt lager. Det var det svarta schabraket ovan.

Ok. Bra idee. Har använt ett täcke någon gång men de drar sig så så bäddmadrass e nog bättre:laugh:
Måste hem till päronen å sy snart! Blir så sugen av de här tråden:d

Kl
ingen som sytt sig en egen täckridkjol?
Är riktigt sugen på en sån men tycker dom är lite väl dyra :o

/B

Jag har sytt en. Ska sy en ny sen och sätta in en dragkedja i fram för det blåser in lite när man går. När jag rider funkar den jättebra som den är förutom att den skulle vart en decimeter längre. Den är omlott i bak också. Vill inte sitta på en dragkedja och riskera repor i sadeln.

Ridkjol.jpg

vad har du som foder? och hur har du sytt där kjolen går omlott? har du knappar eller dragkedja där eller bara ressår? sugen på att sy själv :)

Jag fodrade med teddy men det var inte så smidigt att hålla på med. Tror jag nöjer mig med fleece i nästa. Det är ju billigare också :)
I bak är bitarna ihopsydda omlott längs linningen och fram har jag två tryckknappar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel