Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Har du tänkt att det ska ligga bakom gjorden? I så fall mät från gjorden till svansen så långt du vill ha det.

Hade jag haft en häst att mäta på så hade jag gjort det. Men nu har jag tyvärr ingen häst att mäta på därför som jag frågade.

Bombarderar dig med lite fler frågor :p,
Hur långt ner går kjolen? Text från höften ned till knäet, över knäet, från midjan osv, hur har du mätt den?
Hur beter sid den vid lättridning? Blåser den aldrig upp eller väldigt ofta?

Den går från höften. Min blev som sagt lite kort så den behöver gå ner lite över knät för jag fryser om knäna i min. Min blåser inte upp speciellt ofta, bara när jag red i halvstorm och när jag galopperat fort. Den lägger sig runt låren och låser sig fast lite så. Vid lättridning ligger den på plats.
Jag kan ta fler bilder på mönstret och baksidan om du vill?

Hade varit jätte snällt :D, funderade lite på att ha glatt insida men då borde den nog inte ligga lika fast, blir ju mer friktion med teddy.

Jag gjorde ett nitpannband till hästens andra träns... (På ena har han GG Diablo så han måste ju ha matchande på sitt andra!)

wpid-20130127_185632.jpg

wpid-20130127_185622.jpg

Nitarna är från P***uro Hobby och kostade 60kr... =P

Så här gjorde jag de...
http://www.videofy.me/v/806046

Hej hej.
Vad ska man helst ha för rep till repgrimmorna?
Jag har en gammal här hemma, man jag hittar inget liknande rep någonstans.

Hatsune: Leta bland båtgrejer, där används/säljs liknande rep, men de är gärna mindre stabila än de färdiga grimmor man köper..
själv har jag även gjort i treslaget bomullsrep från järnaffären...

Vill tacka alla för inspiration!!
har varit toktaggad på att beställa läder och göra ett enörasträns, tills jag kom på att jag har ett gammalt basic körhuvudlag hemma att slakta och använda!
så ikväll smäller det, så kommer bilder sen.. såatt man har lite press på att det ska bli fint.. :D

Jag råkade köpa ett remontträns på hööks rea förra veckan (74 kr..), men funderar på hur jag ska hotta upp tränset lite :) Det är brunt och har "vanligt pannband och remont" (inte någon "skåra" för att lägga i en rad pärlor tex).

Jag hittade en bild ett jättefräckt "ländtäcke" nånstan, och blev supersugen att göra ett sånt, men VART börjar man :confused: ? Nån klok människa här inne som kan ge tips :laugh:
(kommer inte ihåg vart)
780px-Giuseppe_Arcimboldo_-_Saddle_cover_-_WGA00912.jpg

Men himmel så läckert :love: Måste titta efter nitar nästa gång jag är på P :)

Mvh anaby:)

Coolt ländtäcke minst sagt! Blir riktigt sugen på att göra ett själv...

Jag skulle börja med att göra mönstret till själva tyget under, för det måste det nästan vara. Anar det på teckningen också. Och sen skulle jag göra en skalenlig miniatyr av mönstret som är hanterbar på ett vanligt bord.

Sen ritar man upp flätmönstret på det mindre mönstret, med linjal så alla krysspunkter hamnar på rätt ställen. Spelar man sina kort rätt kan man rita av mönstret på kalkerpapper från datorskärmen och sen lägga över det på miniatyren. Det ser ut som att det borde bli en hjärtformad knut uppe vid ryggraden, så totalt blir det sju såna. Bak på rumpan där man inte ser skulle jag spara till sist och sen freestyla lite. Huvudsaken är att flätmönstret går ihop.

Dessutom skulle jag nog ändra lite så täcket är utskuret i samma form som nedhängen, då blir det lite stadga och man kan använda sidenband istället för att försöka hitta nåt som inte kommer sladdra runt bara.

Bandet behöver inte vara ett långt kontinuerligt eftersom man korsar, skarvarna kan lätt döljas. Sen är det "bara" att föra över det hela till rätt storlek och mäta hur många hundra meter band man måste köpa...
Sidenband går ju inte riktigt att böja i sidled som på bilden tänker jag att man får leva med att göra små diskreta veck i kurvorna. Så jag skulle välja en ganska mörk färg. Alternativet är typ att skära ut hela skiten i tyg och det känns oerhört ansträngande. Men gör man det kan man ju välja tjocklek på banden själv. Vill man göra det lättare för sig om man gör i tyg så köper man typ filt eller nånting annat som inte fransar.
Kan säga av direkt erfarenhet att det är inte alls roligt att sitta och vika in kanterna på så där många böjda linjer.

Det där är nog så jag skulle göra det. Om nån annan har en bättre metod please share för det där var ett riktigt coolt ländtäcke :D

Lite snabbt googlande visade också att ländtäcket är ritat av Guiseppe Acrimboldo, en italienare från 15oo-talet. Mannen som målade ansikten gjorda av frukt. Hittade bilden på ländtäcket i en mapp på nätet med namnet "Costumes and drawings for court festivities and tournaments"

Så det finns nog inte att köpa färdigt idag i alla fall :angel:

Tummen upp för dej Gwaeron! Hade inte en tanke på att ha tyg under haha min första tanke va att hoppas på en tålmodig häst när man pillar omkring, och fäster bandmöterna med säkerhetsnålar innan man kan sy ihop dom :p
Men, om man gör ett ländtäcke, exempelvis i lakan, som blir att passa, sen ritar hela mönstret när man har det platt, sen "lägger" man ut bandet i mönstret, och syr ihop banden i varandra, sen ta bort lakanet så har man ett "ihåligt" coolt utsmyckningsländtäcke :angel:
Köper man snedslåband i siden/polyester så kommer man undan ganska billigt för många meter, tror jag köpte 25 el 50 meter på ebay för under 50 kr... och kantband/snedslå är ganska formbart, så det borde fungera i sådana kurvor.
Gud nu blev jag rejält sugen att pyssla haha :banana:

Jag tror man gör sig själv en stor otjänst om man gör ett sånt där ländtäcke i nånting annat än tjockt, stadigt material. Eftersom tyngdkraften kommer dra ner på det är risken att hela nätet blir uttöjt neråt om man inte har någon backning. Man skulle däremot kunna använda ett stadigt tyg till flätverket och stryka på vliselin bakpå, eller kanske tunna band men dubbel vliselin.

En annan viktig poäng om du vill göra det som ett flätverk utan nånting bakom är att det lämpligen borde gå att fästa i sadeln. Även där känns det nog lättast att ha ett helt ländtäcke som grund. Kanske ett i samma färg som hästen?

Ja vi får se hur jag löser det hela, nu har jag iaf fått lite mer kött på benen så att säga :)
Man skulle kanske kunna göra sånna krumelurer som ska sitta fast i sadeln med, men göra dom stadigare med dubbla lager och vliselin...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar