Sv: Sy egna hästgrejer nr 5
Coolt ländtäcke minst sagt! Blir riktigt sugen på att göra ett själv...
Jag skulle börja med att göra mönstret till själva tyget under, för det måste det nästan vara. Anar det på teckningen också. Och sen skulle jag göra en skalenlig miniatyr av mönstret som är hanterbar på ett vanligt bord.
Sen ritar man upp flätmönstret på det mindre mönstret, med linjal så alla krysspunkter hamnar på rätt ställen. Spelar man sina kort rätt kan man rita av mönstret på kalkerpapper från datorskärmen och sen lägga över det på miniatyren. Det ser ut som att det borde bli en hjärtformad knut uppe vid ryggraden, så totalt blir det sju såna. Bak på rumpan där man inte ser skulle jag spara till sist och sen freestyla lite. Huvudsaken är att flätmönstret går ihop.
Dessutom skulle jag nog ändra lite så täcket är utskuret i samma form som nedhängen, då blir det lite stadga och man kan använda sidenband istället för att försöka hitta nåt som inte kommer sladdra runt bara.
Bandet behöver inte vara ett långt kontinuerligt eftersom man korsar, skarvarna kan lätt döljas. Sen är det "bara" att föra över det hela till rätt storlek och mäta hur många hundra meter band man måste köpa...
Sidenband går ju inte riktigt att böja i sidled som på bilden tänker jag att man får leva med att göra små diskreta veck i kurvorna. Så jag skulle välja en ganska mörk färg. Alternativet är typ att skära ut hela skiten i tyg och det känns oerhört ansträngande. Men gör man det kan man ju välja tjocklek på banden själv. Vill man göra det lättare för sig om man gör i tyg så köper man typ filt eller nånting annat som inte fransar.
Kan säga av direkt erfarenhet att det är inte alls roligt att sitta och vika in kanterna på så där många böjda linjer.
Det där är nog så jag skulle göra det. Om nån annan har en bättre metod please share för det där var ett riktigt coolt ländtäcke