Switch på arbetande häst

Sv: Switch på arbetande häst

När jag använde Switch sommaren 2001, stod det i instruktionerna att medlet skulle appliceras i en sträng från manke till svansrot och därför inte skulle användas på hästar som reds. (fick inte täcka över området där medlet applicerats) Nu har de tydligen ändrat och medlet ska inte appliceras likadant, vilket gör att det är ok att lägga på sadel om jag förstått rätt. De som avråder dig kanske inte använt medlet på några år (som jag) och inte vet att det ändrats.

Jag har använt Switch så länge jag kan komma ihåg och det ha alltid stått samma sak. Nämligen att det skall appliceras i en sträng från huvudet till svansrot men inte där sadeln sitter. Kan det ha funnits två liknade produkter?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

*kl* Jag var och köpte flugmedel häromdagen... Tjejen i affären frågade om jag skulle rida min häst under sommaren eller om han endast skulle beta. Affären fick nämligen inte sälja switch till människor som behandlade sina hästar med medlet och skulle rida under somamren. Hästarna kan dö då sa hon.

Frågade runt i stallet och 2 andra hade fått samma info från ngn annan hästaffär som sålde switch.

Ytterst märkligt med tanke på att det isåfall skulle stå på paketet. Aldrig ngnsin hört ngt liknande.

Inte jag heller. Jag har alltid ridit mina fast de är Switchade.

Mvh

Tora

samma här, jag har aldrig sett ngn som helst verkan mot broms med switch, däremot mot knott och fästingar är det super.

Våra knott måste vara övermännskliga (eller överknottiga :D) för de har ingen effekt alls på dem. Inte heller broms/blinningar. Men mot färstingar är det guld värt! Som tur är så har vi lite blinning/broms men tyvärr så mycket knott så det är bara att ta in. Inget verkar hjälpa mot våra knott :mad:

Vi rider oxå.

Mäter upp mängden i små medicinmått och drar upp i plastspruta utan kanyl och applierar. Lämnar sadelstaden.

Kompisens ena häst fick dock STORA bölder över hela kroppen (trots ingen reaktion på testet som de gjorde noga eftersom han är väldigt känslig) som srpack och äcklade sig. Veterinärerna hade aldrig sett den reaktionen och det vidarebefodrades till Switchnissarna. Han switchas inte mer ;)

*kl* Jag var och köpte flugmedel häromdagen... Tjejen i affären frågade om jag skulle rida min häst under sommaren eller om han endast skulle beta. Affären fick nämligen inte sälja switch till människor som behandlade sina hästar med medlet och skulle rida under somamren. Hästarna kan dö då sa hon. Nu ska jag ändå aldrig använda switch till min häst, törs inte med hans känsliga hud!

Om du är ute efter flugmedel är ju inte switch något att välja eftersom det inte hjälper mot just flugor...:angel:

Samma här. Har använt switch i över tio års tid och på mina flaskor har det alltid stått att det inte ska appliceras på sadelstaden.

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 934
Senast: Korven
·
Övr. Barn Hallåjj! Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 200
Senast: Basilika
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka