Switch på arbetande häst

Sv: Switch på arbetande häst

Jag tror inte att du ska oroa dig över det.
Min häst var jättekänslig mot det mesta och han överlevde varje gång. ;)

okej, jag hoppas min är som din då :p Jag ska ut och rida nu, sen efteråt ska jag lägga på test dosen och hålla tummarna för att det funkar :)

Tack för all hjälp :bump:

När jag använde Switch sommaren 2001, stod det i instruktionerna att medlet skulle appliceras i en sträng från manke till svansrot och därför inte skulle användas på hästar som reds. (fick inte täcka över området där medlet applicerats) Nu har de tydligen ändrat och medlet ska inte appliceras likadant, vilket gör att det är ok att lägga på sadel om jag förstått rätt. De som avråder dig kanske inte använt medlet på några år (som jag) och inte vet att det ändrats.

Så kan det vara. Nu står det att man ska hoppa över sadelstaden.

Jag är inte säker men jag tror inte de använt switch någonsin utan bara "hört" .. Men man vill ju fråga ändå för att känna sig säker :)

Jag skulle känna mig tryggare om jag kunde se vad medlet är gjort av tex. Mer om biverklingar och hur det hjälper. Som det brukar stå på bipacksedlar till medicin tex.

Men tror du jag märker annan reaktion än rodnad med så liten dos? Jag hoppas ju verkligen att jag gör det förstås.

Jo jag förstår det, det är klassat som 3:e gradens bekämningsmedel, det är starka grejer och det ska man vara medveten om. Men det är därför de anger just detta att man ska testa först innan man applicerar hela dosen. vissa hästar reagerar starkt och svullnar upp.

Om hästen inte tål medlet kommer du märka en starkare reaktion inom 24 timmar ja. var noga bara att vänta innan du doserar resten.

en annan sak som kan vara bra att veta för dig som inte själv använt det tidigare är att a) det är lättare om du använder en pipett när du applicerar medlet - tex en spruta utan kanyl. medlet har en förmåga att flyta ut rejält när man drar strängen längsmed mankam och bakom sadelstaden, så håll dig en bra bit från sadelstaden innan du ser vart medlet flyter ut. på korset brukar jag rentav dra tvärstreck med sprutan hellre än att följa ryggraden, för tvärstrecken stoppar upp att det flyter ut och rinner ner i sadelstaden.

den andra saken b) man ska vara medveten om är att flera hästar reagerar på när medlet applicerats precis. jag vet inte om det är för att det svider eller sättet det rinner ut på i pälsen, men de jag använt på har reagerat genom att gå runt och ruska på sig och visa lite obehag osv. det betyder inte att de inte tål medlet, men helt klart är det inte helt behagligt att få det applicerat.
passa in när du doserar så att hästen är torr, och att du inte ska släppa ut den direkt, för då rullar den sig och medelet hämmas i att sjunka in och gå ut i fettlagret i huden ordentligt.

bara ngra tips :)

Senast ändrad:

+ Roheryn.
Vad kul att ni inte haft problem. :) Jag ska göra allergitest med switchen imorron och blir det inga utslag så switchar jag även hästen som normal rids.

Om hästen reagerar mot medlet så syns det. Jag provade en fläck på min förra häst som inte var speciellt känslig annars, men hade rätt tunn hud. Hårremmen stod rakt ut på fläcken jag provade på så han kunde inte ha Switch.

Jag har hällt på switch nu på båda hästarna. På reaktionstestet så reagerade ingen av dom. Kollade tempen också för säkerhetens skull men ingen feber.

Jag tyckte flaskan var lite opålitlig så jag hällde upp i ett 5 ml mått och doserade över hästen tills det vart 40 ml. Men det där med sprutan lät mycket smartare:) Det ska jag prova nästa gång det är dags.

Och det där med att ruska på huvudet märkte jag också av. Båda hästarna gjorde det, även nordisen som annars inte brukar märka av bromsbett ens. Så någonting var irriterande iallafall. undrar också för att det kanske svider. Men de slutade någon minut efter att jag va klar.

De har nu haft på sig switchen sen i torsdags men jag har inte sett någon reaktion på det alls :banana: Ska träna travaren idag för första gången sen jag applicerade medlet.

Tack för all hjälp alla!

en av mina 2 får en hudreaktion. de blir klart irriterade över att det kommer på svansroten. delar därför upp dosen på 3 dygn.
Sätter inte på det förrän de får exsemtäckena på- för att de inte ska få i munnen vid kliande.
Det sägs även att man kan sätta på en dutt vid skap o armhålor för bättre skydd.
själv är jag mest intresserad av den goda effekten som den har på broms.

Det ska jag komma ihåg, att man kan dela upp det alltså. Kan ju hända att man doserar på en häst som blir irriterad och då kan man ju dela upp doseringen :)

Jo, jag är också mest intresserad av skyddet mot broms men också mygg. Har inte så mycket fästing här och knotten är dom inte så irriterade av = lite knott.

Tyvärr så verkade switch i all fall ha noll inverkan vad gäller bromsar och blinningar. Mygg vet jag inte då vi har mest knott och för det funkar det. Fästingar är super.

Nu har ju mina täcke på sig, men jag märker stor skillnad på om de även är switchade. hästarna har lika mkt broms ikring sig, men bryr sig inte iom att de ej bits då.

Tyvärr så verkade switch i all fall ha noll inverkan vad gäller bromsar och blinningar. Mygg vet jag inte då vi har mest knott och för det funkar det. Fästingar är super.

Det har endas effekt på fästingar och knott. Det står även på förpackningen. Du måste komplettera med något annat medel. :)

samma här, jag har aldrig sett ngn som helst verkan mot broms med switch, däremot mot knott och fästingar är det super.

i vilket fall så får jag ändå fortfarande skydd mot de fästingar och knott som finns.

Får hålla tummarna på att bromsen lugnar sig iallafall :angel: Provar man inte (kanske dumt att säga om ett så skarpt medel..) så får man inte reda på svaret.

Det enda som kan vara "farligt" är värmefriktionen som uppstår mellan sadel och huden med switch.
Därför kan man lägga switch överallt UTOM just där sdael+gjord ska vara :)

Det enda som kan vara "farligt" är värmefriktionen som uppstår mellan sadel och huden med switch.
Därför kan man lägga switch överallt UTOM just där sdael+gjord ska vara :)

Det stog på flaskan så det har jag unvikit:) Fast visste inte för att det var pga friktionen :o

när det gäller switch här, har nyss varit å köpt ett paket idag. man har ju bara på switch på ruggen/manen, det fördelar ju sig seda över resten av kroppen men hjälper det även under magen?? och framme vid bringan, menar dom ställena där dom värsta betten befinner sig...? eller kan man annars dutta på en lite fläck på sidan av magen lite längre ner fast inte vid sadelläget? sen undrar jag också ifall det värkligen är så bra att behandla en häst med switch med tanke på hur giftigt det egentligen är, även fast det är bra och håller såpass länge...

Jag har tagit bort en häst pga anaplasma (ehrlichios)så valet för mig är väldigt lätt. Jag utsätter hellre min häst för ett miljögift än fästingburna sjukdomar.

Håller med om att fästingar kan vara betydligt farligare än Switch! Switch är visserligen ett dödligt gift för fästingar och knott, men inte för däggdjur som har en helt annan ämnesomsättning. En överkänslighetsreaktion är något helt annat.

Vad gäller upptaget så fungerar Switch genom att sprida sig i hudens fettfilm. Det tas alltså inte upp av kroppen i någon större mängd. Switch är precis samma preparat som Exspot till hund, bara i högre koncentration.

Och då kan det ju vara på plats att påminna om att såväl Switch som Exspot är synnerligen giftigt för katt, om nu någon tänkt tanken att hälla en dutt på stallkissen!

*kl* Jag var och köpte flugmedel häromdagen... Tjejen i affären frågade om jag skulle rida min häst under sommaren eller om han endast skulle beta. Affären fick nämligen inte sälja switch till människor som behandlade sina hästar med medlet och skulle rida under somamren. Hästarna kan dö då sa hon. Nu ska jag ändå aldrig använda switch till min häst, törs inte med hans känsliga hud!

Frågade runt i stallet och 2 andra hade fått samma info från ngn annan hästaffär som sålde switch.

Så jag vet inte jag? :confused:

(undrar dock om det var ngn konstigt med switchen ifjol för 2 hästar i stallet fick detta och de har haft det i alla år, men just i fjol reagerade båda med att få kraftig klåda och svullnader)

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 934
Senast: Korven
·
Övr. Barn Hallåjj! Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 200
Senast: Basilika
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka