Svullna mandlar

I

Ivo

Hejsan.

Min foxterrier Angus har under en längre tid haft svullna madlar och det vill inte ge med sig! Han visar inga som hälst tecken på att han är sjuk i övrigt, det är bara de där mandlarna som spökar. I början, för kanske två - tre månader sedan kändes de som plommon, nu känns de inte lika svullna men känns ändå, ungefär som små påsar. Han är bara tre år så det har nog inte med åldern att göra?

Undrar bara ifall någon här har någon aning om vad det kan tänkas vara, kanske haft en hund med liknande besvär. Fast det verkar inte besvära honom särskilt i och för sig. Men..

Skulle bli glad om någon ville hjälpa:confused:

MVH M

Sv: Svullna mandlar

Gå till veterinären och undersök om det är är en halsinfektion. Han kanske behöver pencillin. Det är vanligare än man tror med halsinfektioner hos hundar.

Har också varit inne på om det kunde vara något sådant. Men vad ger det för symptom?
Vi åker till norge tidigt i morgon bitti så det får såfall bli veterinär i norge. Men någon som har lite info om halsinfektion eller var man kan läsa mer om det? :(

Du kan säkert vänta med veterinären tills ni kommer hem. Min goda vän och uppfödare har haft det på ett par av sina hundar. Hundarna kan lukta illa ur munnen. Ha svårt att ha halsband vid svalget. Ibland så har hon bara märkt att mandlarna varit svullna.

Ja det låter ju som det sånna fall. Men vi får nog kolla upp det i Norge då vi ska vara där i tre veckor. Det kan väl aldrig vara bra att han går med det för länge. Även om det hållt på i minst 7 veckor. Men tack så mycket för informationen, vi får rådfråga en veterinär, nog säkrast. MVH Mathilde

Du kan ju försöka få tag i en veterinär per telefon och fråga vad dom tycker. Hoppas att det ordnar sig och ha det så bra i Norge!
Mvh Camilla

Våran hund hade halsmandel infektion. Vi ringde olika vetrinärer och alla sa att det var noskvalster i 2 år. Han harklade (som att han velade spy) och stördes av halsbandet m.m. När vi sen fick diagnosen halsmandels infektion var halsmandlarna igentligen bara sår.

Så far till en vetrinär och säger dom noskvalster så be dom titta i halsen på hunden :devil:...

Lycka till!

Halsmandlar/Tonsilit är inte att leka med. Om hunden går för länge med infekterade tonsiller så kan giftet spridas ut till de inre organen. I våran ras har vi enormt mycket tonsilit så de flesta har tagit bort dem på sina hundar. Men först vill försäkringsbolaget att man sätter in en antibiotika kur.

Det finns att läsa om tonsilit på min hemsida.
http://www.irmagarden.se/

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 674
Senast: Acto
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025