Svullet skap

Flummflicka

Trådstartare
Idag såg jag att min pojke hade ett skap som en fotboll. Egentligen är det inte själva skapet, utan mer ovanför. Hur som helst är det vääääldigt svullet, gör inget ont och han är precis som vanligt annars.

Han har förutom kunnat svullna upp av insektsbett, men nu finns inga sådana alls och det ser inte riktigt ut som den "sortens" svullnad.

Någon idé? Kommer självklart ringa veterinär om det inte går ner om ett par dagar eller blir värre.

Sv: Svullet skap

Min häst har fått så några gånger när han har fått allergiska reaktioner, t.ex. på mögligt hösilage (gav honom det absolut inte med mening, utan såg vid nästa utfodringa att balen var möglig längre in). Den gången fick han nässelutslag och svullnade upp lite överallt, och mådde allmänt förskräckligt dåligt. Men han har även svullnat vid skapaet några andra gånger utan att det har blivit så mycket mer, och han har mått bra i övrigt, dock har benen ibland samtidigt varit lite tjocka.

Visst har din häst också bronkit? De verkar som de ofta är extra känsliga även mot andra saker här i världen =( Min pålle är det i alla fall.

min ponny blev svullen på skapet, jag tänkte inte mycket på det, eftersom han inte hade ont. men vetrinären sa att han hade urinvägsinflamation. det var en vinter när han stod i ute box och antagligen glömde eller så ville han inte kissa pga av kylan.:crazy: i villket fall gick de över av sig själv:)

Jo, han har bronkit och det kan nog stämma att det är lite känsligare då.

Han går ute dygnet runt sen nästan två månader tillbaka och äter endast gräs och maskrosor :angel: ... Han är ju lite mer slemmig nu i luftvägarna med all pollen, men det kanske kan yttra sig på andra sätt också? Pollenallergi alltså.

Tror inte på UVI i det här fallet, han kissar precis som vanligt. Tack och lov. :) Men jag ska ha det i åtanke ifall han inte blir bättre.

Kan vara pga insekter.

Är det en skimmel? Kanske ska kolla om han har tumörer i därinne... Det har min gammling, och därför är ju skapet större.. Som tur är verkar han inte plågas av det, kan kissa som vanligt. Tog bort en som satt precis vid öppningen bara.

Jo, insekter finns det ju. Men han är liksom inte biten där och inte svullen på själva skapt egentligen utan mer ovanför.

Min första tanke var faktiskt också skimmelknölar (han är skimmel ja) men det borde ju inte komma SÅ fort? Han var normal igår. Har för övrigt inga andra skimmelknölar, men är förvisso 18 så det kan väl komma...

nej, men OM han har några, så kan det ha gått hål på en så det blivit infektion tex. du får väl upp med handen och känna efter.

Jag har haft en skimmel och tumörerna kom väldigt fort, det tog ca en månad (vi trodde det var en spark av annan häst) innan vi fick ta det sorgliga beslutet :cry: Jag visste inte att det var vanligt med skimmlar, ålder och valack så det kom som en liten chock :eek: Detta berättar jag inte för att skrämmas men man kan ju vara observant. Jag hoppas i detta fall att det bara är insektsbett.

Okej... låter ju inte allt för skoj. Ska se till att känna efter ikväll.

Milou:
Tråkigt. :( Ska se till att se efter vad det rör sig om om det inte är borta på ett par dagar.

Liknande trådar

Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 998
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
819
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka