Svullet skap

Han var extremt uppdragen i buken så han såg väldigt konstig ut. Det har släppt helt nu och han ser normal ut i både buk och framför skapet.
Han har dock fått tidigare av något insektsbett, för massor med år sen. Det blev som en stor vätskefylld fläck på 20*5 cm på sidan av magen. Då fick jag någon slags gel som jag smorde med så det gick ner.
Vad skönt att han ser bättre ut! :heart Tänkte om det möjligen var något cirkulatoriskt, om han hade ödem både under buken och i skapet. Min förra häst blev ibland svullen i skapet om han av någon anledning rörde sig mindre än vanligt. Men då fick han förstås inte feber.
 
Han har känslig mage så han får det för att inte bli dålig av den andra medicinen. Höst, vinter och vår får han loppfrö för att hålla bajset normalt. Utan det får han rejäla mängder vätska som rinner längs med benen.

Svullnaden har gått ner till hälften ungefär.
Aha. Då förstår jag. Bra att ge på enbgång som förebyggande.

Skönt att svullnaden i alla fall gått nedåt. Hoppas den försvinner helt snart.


Han har dock fått tidigare av något insektsbett, för massor med år sen. Det blev som en stor vätskefylld fläck på 20*5 cm på sidan av magen. Då fick jag någon slags gel som jag smorde med så det gick ner.

Kan det varit hirudoidsalva du fick då?
Har varit med om att det rekommenderats av veterinär (och hjälpte) just vid ett rejält ödem som verkade härröra från insektsbett.
Receptfri.
 
Aha. Då förstår jag. Bra att ge på enbgång som förebyggande.

Skönt att svullnaden i alla fall gått nedåt. Hoppas den försvinner helt snart.




Kan det varit hirudoidsalva du fick då?
Har varit med om att det rekommenderats av veterinär (och hjälpte) just vid ett rejält ödem som verkade härröra från insektsbett.
Receptfri.
Det var något liknande men där sa du något, jag har ju en tub hemma!
Ibland tänker jag inte hela vägen ut, tack!
 
Kan vara lymfangit. Kompisens häst fick något liknande för ett par år sedan. Han får det av små sår om dom inte behandlas snabbt. Nu har han ev lymfangit igen då han fått små sår på benet. Han har haft det flera gånger så det är ju något i kroppen som sätter igång det.
 
Kan vara lymfangit. Kompisens häst fick något liknande för ett par år sedan. Han får det av små sår om dom inte behandlas snabbt. Nu har han ev lymfangit igen då han fått små sår på benet. Han har haft det flera gånger så det är ju något i kroppen som sätter igång det.
Ja en häst i stallet svullnade typ i ljumsken, helt enorm svullnad. Det var lymfangit. Jag tyckte det var jättekonstigt men de har tydligen lymfkörtlar där som i ovanliga fall kan svullna upp sådär enormt mycket. Den hästen fick också feber som var svår att få ner..
 

Kan vara lymfangit. Kompisens häst fick något liknande för ett par år sedan. Han får det av små sår om dom inte behandlas snabbt. Nu har han ev lymfangit igen då han fått små sår på benet. Han har haft det flera gånger så det är ju något i kroppen som sätter igång det.

Ja en häst i stallet svullnade typ i ljumsken, helt enorm svullnad. Det var lymfangit. Jag tyckte det var jättekonstigt men de har tydligen lymfkörtlar där som i ovanliga fall kan svullna upp sådär enormt mycket. Den hästen fick också feber som var svår att få ner..
Hur behandlas de för sin lymfangit? Det låter mycket troligt då han även är lite svullen i lymfkörtlar i halsen.
 
Hur behandlas de för sin lymfangit? Det låter mycket troligt då han även är lite svullen i lymfkörtlar i halsen.
Först penicillin och metacam, sen byte till hippotrim. Tog lång tid, var tal om att köra till klinik för intravenös behandling, men till slut blev den bättre. Var nog när den tvingades till rörelse som det sakta började bli bättre. Var superhalt och ville inte röra sig så den hölls stilla först eftersom det lika gärna kunde vara en fraktur eller trasig muskel..
 
Där jag hade hästarna (hästlös nu) finns det mycket insekter. Det är knott, mygg (både vanliga och översvämningsmygg), bromsar och de nedrans älglusflugorna. Rubbet. Jag har haft samma två hästar norr om Stockholm och inte haft några problem, mycket mygg men det löste sig med medel. Här behövde båda täckas mot insekterna, i kombination med en massa spray och smörja. Ingen av dem hade/fick eksem.

Min valack kom in en dag från hagen med svullet skap och ljumskar, så pass att det skavde när han gick. Varm och ordentligt biten i området. Lite feber, men bara lite och det gick över rätt fort. Veterinären bedömde det som en reaktion på insekterna i grunden .Tvättade flera gånger om dagen, torkade torrt och smorde. Salvan som veterinären skrev ut innehöll antibiotika.

Stoet fick en liknande reaktion i samma område, men inte riktigt lika illa.
 
Ja en häst i stallet svullnade typ i ljumsken, helt enorm svullnad. Det var lymfangit. Jag tyckte det var jättekonstigt men de har tydligen lymfkörtlar där som i ovanliga fall kan svullna upp sådär enormt mycket. Den hästen fick också feber som var svår att få ner..
Aha, kan lymfangit yttra sig så. Bra att känna till
 
Först penicillin och metacam, sen byte till hippotrim. Tog lång tid, var tal om att köra till klinik för intravenös behandling, men till slut blev den bättre. Var nog när den tvingades till rörelse som det sakta började bli bättre. Var superhalt och ville inte röra sig så den hölls stilla först eftersom det lika gärna kunde vara en fraktur eller trasig muskel..
Som här då. Det blev sakta bättre och igår så låg han 39,9 igen. Satte in Hippotrim som jag hade hemma (vet skrev ut för säkerhets skull) och i morse var han nere på 37,3. Skapet är också mjukare och något mindre.
 
Som här då. Det blev sakta bättre och igår så låg han 39,9 igen. Satte in Hippotrim som jag hade hemma (vet skrev ut för säkerhets skull) och i morse var han nere på 37,3. Skapet är också mjukare och något mindre.
Håller tummarna att det ger sig nu.

Rör sig hästen något (när febern inte är så hög) eller har den stått enbart på box?
Tänker på att "vanlig" lymfangit kan gynnas av rörelse och vore intressant att veta om det verkar hjälpa även en sådan här svullnad.
 
Håller tummarna att det ger sig nu.

Rör sig hästen något (när febern inte är så hög) eller har den stått enbart på box?
Tänker på att "vanlig" lymfangit kan gynnas av rörelse och vore intressant att veta om det verkar hjälpa även en sådan här svullnad.
Han har inte stått på box alls förutom när det är dags för mat och medicin. De går på lösdrift så han har kunnat röra sig dygnet runt. Idag galopperade och lekte han lite. :heart
 
Vissa valacker är lite dåliga på att rengöra sig så att säga. Han har inte fått in något skit som gör honom dålig/skapat en infektion?
 
Vissa valacker är lite dåliga på att rengöra sig så att säga. Han har inte fått in något skit som gör honom dålig/skapat en infektion?
Han är grundligt tvättad av både veterinär och mig. Vi har inte hittat något men visst kan det legat något därinne. Han blir sällan direkt smutsig i skapet men får små ”stenar” vid urinröret som jag håller koll på.
Min andra häst är så skitig i skapet så det är läskigt, har aldrig varit med om liknande.
 
Han är grundligt tvättad av både veterinär och mig. Vi har inte hittat något men visst kan det legat något därinne. Han blir sällan direkt smutsig i skapet men får små ”stenar” vid urinröret som jag håller koll på.
Min andra häst är så skitig i skapet så det är läskigt, har aldrig varit med om liknande.
Ja jag hade hoppats det skulle vara något så ”enkelt”. Hade en som fick en dunderinfektion en gång. Stackaren kunde knappt gå pga det svullna skapet. Hoppas det ger med sig nu med Hippotrim.
 
MIn gammelman blev oxå lika svullen i skapet sommartid
Dels pga insekter.
Dels pga hans PPID
Hade lite feber när det var som värst. Hade ut Vet flera gånger, som inte visade på något. Det hölls nere med tvätt där inne
 
Aramis fick sista dosen Hippotrim i torsdags och ligger fortfarande bra i temp. Skapet är fortfarande något förstorat men det brukar det vara under sommaren tyvärr.

Han låg lite, lite lågt i selen, protein, jod och magnesium så det ges med försiktighet nu för att få honom helt på banan.
 
Aramis fick sista dosen Hippotrim i torsdags och ligger fortfarande bra i temp. Skapet är fortfarande något förstorat men det brukar det vara under sommaren tyvärr.

Han låg lite, lite lågt i selen, protein, jod och magnesium så det ges med försiktighet nu för att få honom helt på banan.
Vad skönt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tidigare i veckan svullnade Noras ena örsnibb upp lite, och dagen efter den andra också. Jag tänkte att det kanske var början till...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 554
Senast: Huggorm
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 362
Senast: Soffan74
·
Hästvård Upptäckte tidigare idag att min valack är extremt svullen vid skapet. Det är riktigt spänt och hårt. Ringde vet som tyckte att jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 009
Senast: Dull
·
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp