Svullen mage + skjuter rygg

Sv: Svullen mage + skjuter rygg

Rena B S!
Har hört sånt dumnhet att folk inte avmäska för stynflugsläv, kan förklara en hel del.
Google "treating bots in horses" finns hur mykcet som helst att läsa.

De avmaskningsmedel vi i första hand använder idag, ivermektiner, tar styngflugans larver redan när de är i tungan och på väg på sin vandring ner mot magsäcken. Att vänta till dec-jan är över 30 år gamla råd! Och då för att de medel som användes inte tog larven förrän den var i magen. Har man avmaskat i slutet av sommaren har man alltså redan kommit åt styngflugans larver. Ännu bättre är om man skrapar bort äggen varje dag.

Här i Sverige har styngflugan en mycket kort säsong, det är inte som i USA där de finns i stort sett året runt på många ställen. Här i Sverige ska du INTE avmaska hästarna i dec-jan eftersom det kan väcka upp vilande blodmasklarver i tarmslemhinnan.

Det finns massor med forskning, riktiga forskningar, att läsa som är gjorda under kontrollerade former och med tydliga referenser och personer som skrivit dem. Att lita på vad som står på random sida du hittar via Google, eller ännu värre, en som vill sälja sitt läkemedel, dessutom för ett land som inte har samma förutsättningar som vi har här.

Inte ens i USA är det lika överallt. Där jag hade häst i bergen i Albuquerque behövdes ingen avmaskning alls. Vädret var aldrig så maskarna trivdes...

De avmaskningsmedel vi i första hand använder idag, ivermektiner, tar styngflugans larver redan när de är i tungan och på väg på sin vandring ner mot magsäcken. Att vänta till dec-jan är över 30 år gamla råd! Och då för att de medel som användes inte tog larven förrän den var i magen. Har man avmaskat i slutet av sommaren har man alltså redan kommit åt styngflugans larver. Ännu bättre är om man skrapar bort äggen varje dag.

Här i Sverige har styngflugan en mycket kort säsong, det är inte som i USA där de finns i stort sett året runt på många ställen. Här i Sverige ska du INTE avmaska hästarna i dec-jan eftersom det kan väcka upp vilande blodmasklarver i tarmslemhinnan.

Det finns massor med forskning, riktiga forskningar, att läsa som är gjorda under kontrollerade former och med tydliga referenser och personer som skrivit dem. Att lita på vad som står på random sida du hittar via Google, eller ännu värre, en som vill sälja sitt läkemedel, dessutom för ett land som inte har samma förutsättningar som vi har här.

:bow: Precis vad jag ville få fram...

Du läser ju till veterinär! :D Vad sjutton händer med min häst?

Idag när jag tog in henne var allt som vanligt, jag red och allt var som vanligt. Sen släppte jag in henne i boxen så hon fick äta och väntade lite och då kom det! Hon blev svullen och ryggen blev som jag beskrivit tidigare. Då måste det ha nåt med maten att göra? Eller att hon tar i så när hon krubbiter? (Känns långsökt)

Jag har ju läst den nya forskningen om att krubbitare inte sväljer luften utan att den vänder och kommer ut igen men just nu vette tusan om det inte är så ändå? Det kommer ju i samband med det plus att hon blir gasig i magen. Men hon har ju stått på box förut och aldrig blivit såhär.

Inte ens i USA är det lika överallt. Där jag hade häst i bergen i Albuquerque behövdes ingen avmaskning alls. Vädret var aldrig så maskarna trivdes...

För det första är det valdig få som gå och skrapa hästen päls och för det andra har hästen hunnit redan att slicka i sig ägg innan.
För det tredja vill jag se den research som vissa att du kan komma åt lärven i mun hålen?? ska man avmäska för springflugs lärva en gång i vecka under bete sesonge?
4. Har man skött om avmäsknings program då finns det ingen blodmask att vakna i Dec-Jan just när man kan komma åt styflugslärv.
5. Det låter mer som Profit Makeing Monkey Buisness av vissa statlig myndigheter med alla träkt prov....prover som man för betala extra för typ band mäsk prov! så att slänga bäjs på dom som har ett botmedal (mäsk medal föratag) är helt befäng.
Det hela likna en doktor som säjer till sitt patient "du har cancer men vi ska inte behändla det för risken att du kan bli immun av medlet".

Hela betessäsongen? Styngflugan flyger i sisådär 1 månad här i Sverige. Sen är den borta.
Angående att skrapa ägg så är det inte särskilt svårt om hästen inte är helt inkletad i dem. Det räcker gott att man skrapar 1 gång/dag då det trots allt tar lite tid innan äggen kläcks. Min unghäst var helt inkletad förra året. Hon hade tom ägg i manen :confused:. i det läget försökte jag inte ens skrapa men jag har med stor framgång skrapat bort ägg från knäna på hästar= inte en enda synlig larv i träcket trots grävande i studiesyfte efter avmaksningen.
Din punkt 4 är riktigt fel. Man får inte bort alla maskar när man avmaskar. Det är endast vissa utvecklingstadier som dör vid maskningen. De larver som sitter i tramslemhinnan är mer eller mindre omöjliga att få bort innan de vaknar till och blir aktiva. Olika medel tar olika många stadier av maskarna och det är orsaken till att man har så olika lång tid mellan maskningarna med olika preparat.

*kl*

Vad gör du då när du står med resistens mot alla maskmedel mot blodmask?
Så dör kanske hästarna för att vi har gått och behandlat i tid och otid bara för att!

Och precis som Shaggy säger kommer man inte åt alla larvstadier och man kommer inte åt de resistenta larverna!

Gulan:
Hmm jag vet inte, svårt att ställa diagnose via internet! ;)
Men det kan kanske vara en idé att få ut en veterinär och få gjort en rektalundersökning för att utesluta att där finns någon/något utspillt tarmavsnitt eller en midl förstoppning. Hon verkar ju inte kliniskt påverkad och det är ju alltid bra! :)

Vad innebär utspillt tarmavsnitt? Förstoppning tror jag inte att det är för hon bajsar som hon ska även när hon är sådär svälld. Men det kan nog vara idé att kolla vad det skulle kunna vara ändå såklart. Ska försöka se om jag kan se nåt samband.

Det blir lite rörigt i min hjärna när jag sitter och har undervisning på danska och ska komma på de svenska orden. :o Och just nu står det fortfarande helt stilla, men jag menar om där är något avsnitt som är förstorade eller spända som tecken på gas eller afföring osv. Det låter ju lite som en väldigt mild form av kolik. Men som sagt, typ omöjligt att säga utifrån Buke! ;)

För det första är det valdig få som gå och skrapa hästen päls och för det andra har hästen hunnit redan att slicka i sig ägg innan.
För det tredja vill jag se den research som vissa att du kan komma åt lärven i mun hålen?? ska man avmäska för springflugs lärva en gång i vecka under bete sesonge?
4. Har man skött om avmäsknings program då finns det ingen blodmask att vakna i Dec-Jan just när man kan komma åt styflugslärv.
5. Det låter mer som Profit Makeing Monkey Buisness av vissa statlig myndigheter med alla träkt prov....prover som man för betala extra för typ band mäsk prov! så att slänga bäjs på dom som har ett botmedal (mäsk medal föratag) är helt befäng.
Det hela likna en doktor som säjer till sitt patient "du har cancer men vi ska inte behändla det för risken att du kan bli immun av medlet".

1. Det är väldigt många som skrapar bort äggen så fort de ser dem, döm inte alla efter dig själv.

2. Det tar ca 2 dygn innan larverna kläcks och hästen slickar i sig dem, dvs skrapar du bort varje dag har hästen inte hunnit få i sig något.

3. Utdrag ur FASS: Styngflugelarver: Gasterophilus spp – orala och gastriska larvstadier. källa: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19860425000041&DocTypeID=14

4. Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i många år, ända upp till 10 år om inte mer.

5. Du tänker bakvänt. Varför bota något som kan förebyggas istället. Vi ser till att hästen har så rena marker som möjligt, visiterar varje dag så den korta period som styngflugan lägger ägg så får vi bort smittan innan den kommer in i hästen. Du kan inte jämföra med cancer, däremot användandet av penicillin (antibiotika) när bakterierna blir resistenta och ÄR resistenta mot mycket. Där är det kraftigt åtdraget från läkarnas håll när det ska användas. Den stora skillnaden mellan antibiotika och avmaskningsmedel är att det forskas massor på att få fram mer antibiotika, ingen forskar för att få fram nya avmaskningsmedel...

Haha då förstår jag ;) Frågan är ju fortfarande varför det uppstår... Vad lär ni er om krubbitning?

Inte så mycket tyvärr, och mest ur beteendeaspekten, inte så mycket på sjukdomsaspekt.

Skillnaden mellan resistens hos bakterier och resistens hos maskar är också att de resistenta bakterierna till sist slänger bort sin resistens"gen" om de inte selekteras för det eftersom resistensgenen är mer energikrävande än att inte ha den.
MEN maskar är och förblir resistenta även om vi slutar selektera för dem.

Haha då förstår jag ;) Frågan är ju fortfarande varför det uppstår... Vad lär ni er om krubbitning?

Lite OT, men är inte krubbitning egentligen som när vi provocerar fram en rapning?
Tömmer magsäcken på luft?

Kan det betéendet uppstå när hästarna har ont i magen *spånar*

Alltså... om hästen har ont i magen så kan den börja. inte vice versa som man alltid har trott?

Precis! Forskning visar ju att luften vänder och kommer ut igen och alltså fylls inte magen med luft som man trodde först. Jag har också hört det du tänker på, att magsår kan göra att en häst krubbiter. Min häst har dock krubbitit sen flera år tillbaka, innan jag tog över henne.

Kan det vara magsår som blivit värre sen alla koliker?

Jag hade nog kollat hästen med gastroskopi.

Ang. krubbitningen så måste man ju själv ta till den där kraften i halsen för att trigga rapningen.

För att den ska svälja luft måste man ju se att den sväljer, men de gör de inte. De rapar!

BTW så sitter ju den stora blindtarmen där du beskriver att din är svullen.

Senast ändrad:

En vän till mig har en valack som krubbiter, han hade samma problem som du beskriver med magen och vi klurade som attans på vad som var grejen men kom fram till att han nog trots allt fick ont i magen när han åt, han äter nu dagligen linfrö och har inte haft problem en enda gång sen hon började ge det. :idea:Nu behöver det inte hjälpa din kanske men det hjälpte hennes. Han har inte haft kolik heller sen dess eller problem med gaser vilket han hade förrut. :angel:

Hela betessäsongen? Styngflugan flyger i sisådär 1 månad här i Sverige. Sen är den borta.
Angående att skrapa ägg så är det inte särskilt svårt om hästen inte är helt inkletad i dem. Det räcker gott att man skrapar 1 gång/dag då det trots allt tar lite tid innan äggen kläcks. Min unghäst var helt inkletad förra året. Hon hade tom ägg i manen :confused:. i det läget försökte jag inte ens skrapa men jag har med stor framgång skrapat bort ägg från knäna på hästar= inte en enda synlig larv i träcket trots grävande i studiesyfte efter avmaksningen.
Din punkt 4 är riktigt fel. Man får inte bort alla maskar när man avmaskar. Det är endast vissa utvecklingstadier som dör vid maskningen. De larver som sitter i tramslemhinnan är mer eller mindre omöjliga att få bort innan de vaknar till och blir aktiva. Olika medel tar olika många stadier av maskarna och det är orsaken till att man har så olika lång tid mellan maskningarna med olika preparat.

Din häst var så infekterad med ägg....och du stå har plätt fot och säjer "min häst har ingen mäsk"!
HALLOOOOOO var tro du ägg kommer ifrån????????
Din märk är pest smitted just för att du har "ingen mäsk kontrol program".
Tyvär är det du och månge andra som har det hela omvrid i huvud och att diskuter är meningslös.

Jag kan garanti om nogra år kommer det att bli "AVMÄSKNINGS TVÅNG!" där vetrenär för komma utt 2-3 gånger om året och gjöra en avmäskning och stämpla i passet.
Det sista år är det fler vetrenär station som har markt ett ökning av mäsk ängrepp.
Det komma att bli slakteri som slå lärm när dom sprätta upp häster och det vallar mäsk.

Jag har ingen lust att lägga utt en massa extra penger för andras korked dumnhet.
Det här är inte Hästvård!

Din häst var så infekterad med ägg....och du stå har plätt fot och säjer "min häst har ingen mäsk"!
HALLOOOOOO var tro du ägg kommer ifrån????????
Din märk är pest smitted just för att du har "ingen mäsk kontrol program".
Tyvär är det du och månge andra som har det hela omvrid i huvud och att diskuter är meningslös.

Jag kan garanti om nogra år kommer det att bli "AVMÄSKNINGS TVÅNG!" där vetrenär för komma utt 2-3 gånger om året och gjöra en avmäskning och stämpla i passet.
Det sista år är det fler vetrenär station som har markt ett ökning av mäsk ängrepp.
Det komma att bli slakteri som slå lärm när dom sprätta upp häster och det vallar mäsk.

Jag har ingen lust att lägga utt en massa extra penger för andras korked dumnhet.
Det här är inte Hästvård!

Hur menar du nu? Shaggy sa ju att den gången hästen var nerlusad så skrapade hon inte utan avmaskade istället.

Äggen från styngflugans ägg kommer från en fluga, som i Sverige lever en kort tid av sommaren ENBART, så varför avmaska 2-3ggr/år för det? Vad är det för maskar vi ska avmaska mot så ofta? Vilket medel är det som ska användas och varför?

Hästvård är att sköta om sina marker så inte hästarna blir infekterade. Inte att medicinera friska hästar.

Jag har ingen lust att stå med en häst som är i behov av avmaskning där ingenting biter längre för att alla har överavmaskat sina hästar. Det är dit vi är på väg. Vi kan inte nöta ut det enda medel vi faktiskt har idag mot lilla blodmasken.

Leafhillranch: Här har du information på engelska som kommer från källor helt fria från några vinstdrivande intressen:
Extension.org

Madick:
Thank you for Craig Woods article.
He states at the end "until bot infection is shown NOT too cause internal damage their control should be considered in any parasite control."
Rather strainge as we have known for a very long time the damage bots can do, even death of the horse! so I wonder where Mr. Wood´s is comming from that he woud even quastion the idea that "control should be considered?"....that is what we call a "NO BRAINER"

Madick, we have gone from one extream too the other, from over kill deworming of four times a year too no deworming at all!
I just talk to a friend who just bought a horse, she had no idea horses needed deworming. Another one said her quarter started coughing wondering if it was the hay, I asked "did you worm him in the fall" she said "no...I sent in a excreatment prov and they found no worms"!
People do not understand that these test DO NOT say your horse is worm fee!! it only tells you the horse is infected if shown posative. These test show a very small % of the total infestation, too get an accurate count you would have to open up the horse, you also have too take into account When the test is taken, worms can not fullfill their life-cycle by popping out in the middle of winter, but hybernate, feeding on the body until warm weather where they are excreated and can fullfill they cycle.
You know all this!!!
In the wild, horses will eat various toxic plants too control worm infestation;
With domestication people used an arsnik compound;
For 30-40 years ago there was Banoment och Ivomac, now we several differant compound in worm control.
And that is the key word "CONTROL"!!!!
There is very little parasite control and now it is spreading, reports from clinics of over infested horses, and as I said in my last letter Madick...if horse owners can not take control, then the goverment will (even though it was a goverment agency that has led everyone down the wrong course).

All Horses Have Worms!
Deworming will not get rid of them all, but will keep them down to a manageble rate too where they will not damage the horses health.
I feel 3--4 times a year is a bit much but twice a year (Sept. och Dec.-Jan.) is safe enough too keep parasites under control.

There are two garantes in life:
1. We are all going too die,
2. People are going too mess things up!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 039
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17