Svullad på baksidan av skenbenet...

Piruette

Trådstartare
SVULLNAD ska det ju stå :)
Min häst har en svullnad på baksidan av skenbenet (precis under hasen), det är ganska mjuk att ta på o han verkar inte öma direkt, förutom att ju faktikst visar hälta. Den har varierat lite i storlek. Nån som vill spåna lite i vad det skulle kunna vara!?

Sv: Svullad på baksidan av skenbenet...

Om du med baksidan menar mitt bak på benet under hasen så är det senorna som sitter där = inte alls bra med en svullnad som dessutom ger hälta. Låter i mina öron som om du har en senskada hade kollat upp det direkt på klinik (ultraljud).

jo, jag ska kolla upp det...
suck.. ska det aldrig ta slut.

senskador?.. hur farligt är det eg? o vad brukar prognosen vara på dom? fattar såklart att det är olika från skada till skada, men generellt

Låter som en harhas. behandlas eller bränns av vet, brukar bli tre-fyra veckors konvalescens med lugn motion (skritt). Det är vanligt på unga travhästar. sök på "harhas" så hittar du info

mvh Wildrose

Låter som en harhas. behandlas eller bränns av vet, brukar bli tre-fyra veckors konvalescens med lugn motion (skritt). Det är vanligt på unga travhästar. sök på "harhas" så hittar du info

mvh Wildrose

har jag aldrig hört talas om. Blir det hälta på det oxå?
en kompis till mej sa att om det var en senskada borde hela hans ben vara svullet, men nu är det ju bara som en liten boll... stämmer det lr kan det vara senan ändå?

Det låter som harhas om det sitter där hasen övergår till skenan (baksidan), bränner man den och låter hästen ta det lugnt ett par veckor så brukar det inte vara några problem sedan!

Är det en senskada, i varje fall om det är ytliga böjsenan så brukar det bli "bananböj" bakåt! Dock brukar inte hela benet svälla, är det däremot en gaffelbandsskada brukar benet kunna bli jämntjockt!

Senast ändrad:

Det låter som harhas om det sitter där hasen övergår till skenan (baksidan), bränner man den och låter hästen ta det lugnt ett par veckor så brukar det inte vara några problem sedan!

hoppas verkligen att det är det!.. *liiiitet hopp tänds*:crazy:
kan distriktsvet se det lr måste man röntga för o veta?

Min häst halkade i skritt och blev efter det halt. Inte jättehalt men markerade. Kunde inte hitta nån typ av svullnad nånstans och tog han till vet efersom det inte gick över. Han hade jättesvårt att säga var det kom ifrån och hittade heller ingen svullnad men vi ultraljudade bakbenet och fann en gaffelbandsskada alldeles nedanför hasen lite där på insidan. Han sa åt mig att skritta hästen mycket men det var inte ett dugg bättre efter nästa ultraljud så jag "glömde bort honom" dvs han fick vila i fyra månader i hage (snitslade en labyrint så han inte kunde få upp nån fart) och gjorde ett nytt ultraljud efter det då han var mycket bättre och jag skulle börja skritta honom. Han var helt frisk (och någorlunda igång) efter ett år! Kanske låter länge men jag var extremt försiktig och lät honom stå lite extra länge och tog det mycket försiktigt vid igångsättningen. Nu är han helt bra! (peppar, peppar). Inte för att skrämma upp dig men det kan nog vara bra att ultraljuda. Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt!

Min häst halkade i skritt och blev efter det halt. Inte jättehalt men markerade. Kunde inte hitta nån typ av svullnad nånstans och tog han till vet efersom det inte gick över. Han hade jättesvårt att säga var det kom ifrån och hittade heller ingen svullnad men vi ultraljudade bakbenet och fann en gaffelbandsskada alldeles nedanför hasen lite där på insidan. Han sa åt mig att skritta hästen mycket men det var inte ett dugg bättre efter nästa ultraljud så jag "glömde bort honom" dvs han fick vila i fyra månader i hage (snitslade en labyrint så han inte kunde få upp nån fart) och gjorde ett nytt ultraljud efter det då han var mycket bättre och jag skulle börja skritta honom. Han var helt frisk (och någorlunda igång) efter ett år! Kanske låter länge men jag var extremt försiktig och lät honom stå lite extra länge och tog det mycket försiktigt vid igångsättningen. Nu är han helt bra! (peppar, peppar). Inte för att skrämma upp dig men det kan nog vara bra att ultraljuda. Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt!

jag har fått tid på ATG på fredag. Gör mej inte så mkt om jag bara får skritta närmaste året, har inte kunnat rida han på över 1år så.. :) vill bara att han ska bli bra...

Hur gick det nu då?:confused:

han hade fått en liten spricka, men denna hade läckt ut fint o det var eg inga stora problem.. däremot gjorde vi ultraljud o hittade att gaffelbanden var i stort sett helt utslitna (björfotad) så igår fick han somna in min underbara prins...:cry:

Näe fy vad trist! Kram på dig!

Massa massa maaaaaaaaaaaaassa kramar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har samma problem med min prins nu som du hade med din i början, tog ut vet idag som inte hittade någonting men ordinerade 2-3 veckors vila och om det inte var bättre eller bra skulle vi kolla upp det på klinik...
Usch var orolig man blev nu, lilla hjärtat ...

Tröstkramar för dig och förlusten av din pojk :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 851
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil