Svett eller lätt?

Sv: Svett eller lätt?

tanken kom upp efter uppfattningen att somliga hellre rider för tränare där dom kommer ut möra och svettiga oberoende av det långsiktiga resultatet sas. 'man har tränat ordentligt', fast man har inte jättekoll på vad man tränat ordentligt.. tränare som 'jobbar igenom' sina elever är populärare än dom som lägger mer tid på det mentala (lära in känsla ex.).

Jag anser lite att ska jag träna ett dressyrpass för en tränare så vill jag ha lite resultat. Nu är det ju olika för vilken nivå man är på såklart, hur mycket tränaren kräver osv.

Min erfarenhet är att tränare som faktiskt tar tag i sitsen och kräver lite, det är också dom som får lite resultat både på sig själva och hästen. Att träna "mentalt" mycket, jag vet dom som även gör det och jag skulle nog vilja påstå att dom ekipagen kommer inte framåt i träningen på samma sätt.

Jag anser heller inte att hästen gör allt jobb själv, för att kunna följa med hästen rätt så krävs det muskler som ryttaren måste aktivera för att kunna följa och hjälpa hästen. Och ska hästen kunna arbeta ordentligt så krävs det att ryttaren har bra kroppskontroll och muskler att hålla sig upprätt med. Det krävs en hel del för att klara det ett helt dressyrpass.

Sen är det mycket pass för tränaren där vi kanske inte ens kommer till riktigt arbete, där fokuset får vara att lugna ner hästen när han är för explosiv och pigg och tokig eller om vi inte kommer till den psykiska avslappning som krävs för att göra ett riktigt bra dressyrpass. Sånna pass sitter jag mera passiv och sånna pass blir jag inte svettig knappt ens en varm sommardag.

Allting beror på dagsform hos häst och hos mig. Men efter ett riktigt bra dressyrpass där jag känner att hästen arbetat ordenligt, då är vi svettiga oftast båda två.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

Svettig blir jag om jag har för mycket kläder eller om det är varmt ute.

Rider man mycket så blir man oftast inte så svettig.. eftersom det krävs "så lite" för att göra så mycket ;) perioderna när jag arbetar med hästar (rider oftast 4-8 hästar /dag) är de perioder då jag svettas som minst vid ridning.

Som några har tagit upp så blir även jag mindre svettig av en välriden häst. Är oftast de "tunga" hästarna som sätter igång svettningarna.
 
Sv: Svett eller lätt?

KL

Om jag blir svettig efter ett ridpass eller inte beror på min kondition och hur tung hästen är att rida. Jag strävar inte efter att bli så svettig som möjligt, mitt mål med ridpasset är att hästen går rätt och på det sätt jag vill, och att det känns bra och att det går åt rätt håll. :) jag vill ändå känna att jag har jobbat, då genom att jag blivit kanske svettig eller trött i musklerna, eftersom jag lätt blir och bara åker med, vilket inte är bra - hästen släpar fötterna och går med bakbenen femton meter efter sig och bär sig inte. :p
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag blir svettig om jag är för varmt klädd när jag rider. Annars inte. Dock får jag lätt träningsvärk om jag rider på ny häst i ny sadel eller om jag gör någon liten förändring i min sits tex.
 
Sv: Svett eller lätt?

Visst kan den göra det. Ta en lyhörd och mjuk häst med stort steg. Säg den som inte blir anfådd eller varm av att sitta ner i traven på en sån häst.

Ja då blir det jobbigt såklart. Det krävs en del av ryttaren för att inte störa om de har väldigt stor eller stötig gång. Så det beror ju på många olika faktorer hur svettig man blir (eller om man blir det). Inget mått på hur bra träningen är för mig alltså. :)
 
Sv: Svett eller lätt?

Men hur mycket fysisk träning det är för ryttaren att rida beror ju på så mycket saker. Vilken typ av häst man sitter på, dess utbildningsståndpunkt, vad man tränar för dagen osv. Ibland när jag rider är det mera fysiskt, ibland mindre. Det varierar.
 
Sv: Svett eller lätt?

Nu får jag nog gå in och revidera det jag skrev för ett bra tag sen :) För nu har jag kommit mycket längre med min häst än vad jag hade gjort sist, mycket längre än vad jag har kommit med NÅGON annan häst dessutom.
Nu är det slut på gratis åkturer, skall man rida lite mer "på riktigt" så nog fasen blir man svettig... Hästen däremot blir inte speciellt svettig, men det är väldigt kallt här just nu i o f s.
Att det blir svettigt är för att det blir väldigt mycket rörelse som man skall följa och för att man måste rida med väldigt mycket bålstabilitet för att kunna klara av det. Då blir i a f jag svettig :)
 
Sv: Svett eller lätt?

fast nu missförstår du mig, så som jag skrev, att det är oberoende av det långsiktiga resultatet menas att dom kan göra mindre utveckling än för en annan tränare bara för att dom kommer ut svettiga och möra, ungefär som att hästen är svettig - då måste den ju ha jobbat bra. dom rider för tränare som inte gör någonting med sitsen eller direkt förklarar vad man jobbar med eller hur, utan dirigerar igenom passet. ryttaren får exakta instruktioner om hur hon ska göra och följaktligen går ju hästen oftast rätt bra under träningen, men ryttaren blir 'förbikopplad' (den mentala biten uteblir). Resultatet är ganska omedelbar på så sätt, men varar ju inte särskilt länge... Men det gör ju att dom går före dom tränare som lägger fokus på just detta med det mentala, sitsen och inverkan, långsiktig träning, eftersom det inte rids skolor upp och ner, utan tråkiga ( =nyttiga) övningar i skritt.... man känner sig inte lika duktig och efter passet är ingen svettig...
 
Sv: Svett eller lätt?

frågan är som sagt inte huruvida det är träning att rida eller inte, det är vi nog alla ganska överens om att det är (även om det är i olika stor utsträckning beroende på olika faktorer). frågan är snarast varför många tolkar svett = bra pass? i mina ögon kan ett väldigt svettigt ekipage lika gärna betyda bråkat en hel lektion.. dra och banka och hästen blir stressad..
 
Sv: Svett eller lätt?

Det ska ju vara lätt! Fast ändå träning. För även om hästen är lätt och kvick för hjälper så det inte går åt någon kraft för hjälpgivning, så är det ju inte samma sak att sitta i en sadel som att sitta i en gungstol. Jag blir svett efter ett ridpass, för att det kräver aktiva muskler i arbete bara att följa hästens rörelser. Min djupa bålmuskulatur arbetar ju med att hålla kroppen rak och följsam (särskilt i traven), benen och rumpan ska ju spänna och spänna av hela tiden, för varje rörelse. Även små snabba skänkelhjälper kräver att jag har en god kroppskontroll och kan flytta min vikt lite i sadeln, flytta en skänkel, trycka till med underskänkeln. Jag bär mina händer och flyttar dom lite beroende på gångart och rörelse, så det är ju lite träning (om än inte styrketräning) att hålla händer, armbågar och axlar i rätt position. Så visst jobbar hela kroppen, hela ridpasset! Med det menar jag inte att jag är spänd eller har spända muskler hela tiden. Svårigheten är ju just att spänna till och spänna av. Men om min tränare inte är på plats, så blir jag lite mindre varm, för jag "fisrider"... d vs lite undertempo i traven så det inte skumpar lika mycket, tar oftare skrittpauser osv. Ridning kräver en god fysik om det ska bli bra. Men med bättre och starkare muskler (ffa djupa bukmuskulaturen) så blir min hållning bättre (och mer avspänd) och jag kan helt enkelt rida bättre.


Håller med.


Generellt - hjälpgivningen med hand/skänkel är inte det tunga... Har du en "segdeg" som någon skrev så får man ju använda pisk. Aldrig att jag tänker sitta och sparka/dra i någon häst.

Det fysisk krävande för ryttaren är att sitta, och använda sitsen korrekt för en rörlig häst. Det händer grejer snabbt, och hela ryggen svingar. Då måste du vara både följsam och stark på samma gång.
 
Sv: Svett eller lätt?

fast nu missförstår du mig, så som jag skrev, att det är oberoende av det långsiktiga resultatet menas att dom kan göra mindre utveckling än för en annan tränare bara för att dom kommer ut svettiga och möra, ungefär som att hästen är svettig - då måste den ju ha jobbat bra. dom rider för tränare som inte gör någonting med sitsen eller direkt förklarar vad man jobbar med eller hur, utan dirigerar igenom passet.
ryttaren får exakta instruktioner om hur hon ska göra och följaktligen går ju hästen oftast rätt bra under träningen, men ryttaren blir 'förbikopplad' (den mentala biten uteblir). Resultatet är ganska omedelbar på så sätt, men varar ju inte särskilt länge...
Hur menar du att det skulle vara bra resultat ifall inte ryttaren vet vad den gör? Varför måste ryttaren blir förbikopplad bara för att tränaren faktiskt kräver lite av ekipaget och inte bara sitter och väntar på att saker ska hända?

Tränare som aldrig gör någonting med sitsen, dom ekipagen blir knappast särskilt bra, hästen går inte bra om inte ryttaren har en aning om vad den gör. Och dessutom går det utmärkt att rida för en tränare som bryr sig om både och, som faktiskt ser till att man vet vad det är man gör och varför man gör det. Det ena utesluter inte det andra.

Men det gör ju att dom går före dom tränare som lägger fokus på just detta med det mentala, sitsen och inverkan, långsiktig träning, eftersom det inte rids skolor upp och ner, utan tråkiga ( =nyttiga) övningar i skritt.... man känner sig inte lika duktig och efter passet är ingen svettig..
Jag håller inte med alls faktiskt. Bara för att man inte sitter i skritt och jobbar så betyder inte det att det inte varar särskilt länge. Min häst får betydligt mera ut av att göra skolorna i trav än i skritt tex, att verkligen stretscha ut kroppen och ta för sig. Att bygga på muskler och utmana sig själv lite.

Jag får ingenting ut av att sitta ett pass och traggla på i skritt, sen kanske för folk som inte har kommit särskilt långt, som har svårt med sitsen och hjälpgivandet, då kan jag förstå att man ska sitta och få till det i skritten först.

Sen undrar jag vad det är för övingar som gynnar hästen på banan i skritt? Att bygga musker och jobba i skritt, det kan man göra i skogen och när man klättrar. Men att sitta och traggla på banan i skritt, då hade min häst tillslut vägrat gå in där tror jag.

Rider jag på banan så är det träning som gäller, ska jag skritta och jobba där då är vi ute i skogen och klättrar eller går lite offroad, eventuellt tränar lite skolor i skritten på vägarna. Men aldrig på banan, det är inte roligt för varken mig eller hästen, då somnar han istället och det tjänar ingen på.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

frågan är som sagt inte huruvida det är träning att rida eller inte, det är vi nog alla ganska överens om att det är (även om det är i olika stor utsträckning beroende på olika faktorer). frågan är snarast varför många tolkar svett = bra pass? i mina ögon kan ett väldigt svettigt ekipage lika gärna betyda bråkat en hel lektion.. dra och banka och hästen blir stressad..

Men samtidigt, är det ett träningspass för en ryttare om den knappt ens blir varm? Jag kan inte tycka det. Det är som att det skulle vara träning att gå ut en lugn promenad med hunden. Visst är det en sorts motion men inte träning i den bemärkelsen om man inte ens får upp andan lite. Om man inte får igång kroppen så att säga.

Allt är ju relativt, vad som är träning för en är det inte för en annan. Vad en blir svettig av blir inte en annan svettig av. Men har man som mål att träna, alltså i mina ögon att anstränga sig och jobba med kroppen, ja då skulle jag vilja påstå att då bör man bli varm. Annars är det ingen träning.

Och att bli varm för att man "bråkat" med hästen kan även det vara ett bra pass, det kan vara ett pass då man tillsammans med tränaren löst upp ett problem. Om häst och ryttare hamnar i en diskussion och det är svårt att få igenom det man vill och sen efter många om och men så fungerar det tillslut. Hästar har ju sin bekvämlighetszon precis som vi ofta har och att kämpa förbi den är inte alltid lätt. Det betyder dock inte att "bråket" har varit en dålig grej. Dock en svettig grej och behöver inte betyda att man sparkat och dragit i hästen.
 
Sv: Svett eller lätt?

Precis så känner jag också, jag använder alltid små osynliga hjälper men nog blir jag rejält svettig och trött efter ett dressyrpass ändå! För att tillsynolatande sitta still och "inte göra nåt" på en stor dressyrhäst krävs det konstant muskeljobb, annars åker man av.

Det är ju bara att se hur andfådda och svettiga ryttarna är när de intervjuas efter en grand prix.

Att lulla runt blir man såklart inte svettig av.
 
Sv: Svett eller lätt?

Det har egentligen inte så stor betydelse om man blir svettiga eller inte tycker jag, är inte svetten som räknas, det är ju hur det har gått som räknas. Om man fick ut det man ville ur passet.

Ibland behöver vi ju jobba på rejält, och en aktiv kropp svettas när den blir varm. Jag svettas när jag rider, det är naturligt. Svettas gör min häst med, beroende på lite väder och päls, men inte dömer jag ett pass utifrån det! Kommer svett så kommer det.

Sen är det något onaturligt, typ hypermycket svett på hästen efter ett litet skritt, så blir jag orolig.
 
Sv: Svett eller lätt?

det är väldigt svårt att svara på ditt inlägg då det inte riktigt svarar på mitt.. det känns inte så mycket som en diskussion om ämnet som att du måste få det till att jag har fel..? Jag har inte sagt att tränare som förbikopplar sätter press, det är din egen slutsats, även att dom som inte sätter press sitter och väntar. Att du är för bra för att träna i skritt är din helt egen åsikt.. ett ridpass blir så tråkig för hästen som man gör det till. det finns gott om skrittövningar som är gynnsamma för ekipaget. När jag skrev "..eftersom det inte rids skolor upp och ner, utan tråkiga ( =nyttiga) övningar i skritt...." så var det en generalisering, att somliga hoppar över basic basic och går rakt på skolorna istället för det är roligare.

Men samtidigt, är det ett träningspass för en ryttare om den knappt ens blir varm? Jag kan inte tycka det. Det är som att det skulle vara träning att gå ut en lugn promenad med hunden. Visst är det en sorts motion men inte träning i den bemärkelsen om man inte ens får upp andan lite. Om man inte får igång kroppen så att säga.

Allt är ju relativt, vad som är träning för en är det inte för en annan. Vad en blir svettig av blir inte en annan svettig av. Men har man som mål att träna, alltså i mina ögon att anstränga sig och jobba med kroppen, ja då skulle jag vilja påstå att då bör man bli varm. Annars är det ingen träning.

Och att bli varm för att man "bråkat" med hästen kan även det vara ett bra pass, det kan vara ett pass då man tillsammans med tränaren löst upp ett problem. Om häst och ryttare hamnar i en diskussion och det är svårt att få igenom det man vill och sen efter många om och men så fungerar det tillslut. Hästar har ju sin bekvämlighetszon precis som vi ofta har och att kämpa förbi den är inte alltid lätt. Det betyder dock inte att "bråket" har varit en dålig grej. Dock en svettig grej och behöver inte betyda att man sparkat och dragit i hästen.

Vem säger att det måste svettas för att vara träning? ridning är inte bara fysisk träning, det är även mental träning, dvs den sorten man inte blir så svettig av ; ).

bråk med hästen har jag väldigt svårt att uppfatta som positivt... för det allra viktigaste man har är hästens motivation, att vilja jobba och vara sin ryttare till lags. finns inte den så har den egentligen inte anledning att låta ryttaren sitta upp alls.
 
Sv: Svett eller lätt?

Ni vet väl att man svettas mer som vältränad? ;) Iallafall jag.
Själv styrketränar (uthållighetsstyrka), rider och springer. Är väldigt vältränad. Och det senaste året har jag börjat svettas mer än vad jag gjorde förut. Förut klarade jag inte lika mycket, och var myyycket tröttare efter pass. Nu kan jag nästan springa/rida/lyfta hur länge sen helst (tills mjölksyran dödar mig), och nu blir jag svettig efter bara 5 minuters uppvärmning ;) så säg inte att man svettas mer som icke tränad! :)

Iallafall, jag arbetar som tusan när jag rider, vill ju att hästen ska jobba rätt och att jag ska jobba rätt. Har tyvärr inte ridit en häst som gör hela jobbet själv, och skulle nog inte vilja det heller. Vill att båda ska jobba med varandra och lika mycket! :) Så jag är svettig efter ridning, men blir inte frustrerad ifall jag inte skulle bli, beror ju helt på vad man gör också!
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag har inte sagt att tränare som förbikopplar sätter press, det är din egen slutsats, även att dom som inte sätter press sitter och väntar.
För dig verkar det vara antingen eller, antingen så jobbar tränaren med mental träning och mycket skritt eller så är det mera "fart" som gäller, eller hur jag ska beskriva det. Eller hur sätter man någon press och tar igenom hästen i bara skritt och lunkande? För min erfarenhet är att dom flesta hästar mer eller mindre går och sover under dom här lugna passen med mycket skritt.

Att du är för bra för att träna i skritt är din helt egen åsikt..
Vadå för bra för skritt, vart skrev jag det?

När jag skrev "..eftersom det inte rids skolor upp och ner, utan tråkiga ( =nyttiga) övningar i skritt...." så var det en generalisering, att somliga hoppar över basic basic och går rakt på skolorna istället för det är roligare.
Förklara då vad basic jobb i skritt är för något som man rider och tränar på banan? Vad finns det för något som gynnar hästen i det? Om det inte innefattar några skolor tex.
Vem säger att det måste svettas för att vara träning? ridning är inte bara fysisk träning, det är även mental träning, dvs den sorten man inte blir så svettig av ; ).
Som jag faktiskt skrev ganska så tydligt så är inte all ridning för tränare alltid svettig, det beror mycket på vad det är vi tränar. Hur hästen är för dagen, vad vi får fokusera på.

Sen vad är mental träning isåfall? För ryttaren eller hästen eller vad? Dressyr är tex en väldig mental träning.
bråk med hästen har jag väldigt svårt att uppfatta som positivt... för det allra viktigaste man har är hästens motivation, att vilja jobba och vara sin ryttare till lags. finns inte den så har den egentligen inte anledning att låta ryttaren sitta upp alls.
Har du aldrig jobbat en häst med en egen vilja eller en bekvämlighetszon som är svår att ta sig förbi? Ska man hela tiden arbeta inom den här bekvämlighetszonen så kommer man heller ingenstans. Jag tror alla som tränar och ska pröva och ta sig förbi något hästen tycker är jobbigt har stött på en liten konflikt, det är hur man hanterar den som räknas. Och nej, det innefattar inte några sparkar eller drag i tyglarna, dock så blir häst upprörd när han inte får som han vill alltid. Men han blir lika fort nöjd och glad som han blir arg och han får visa vad han tycker, jag hade faktsikt blivit lite orolig om han aldrig hade någon åsikt om någonting. Om han aldrig tyckte någonting.

Min häst har en väldig motivation och älskar att arbeta, väldigt mycket motor men han har en lika mycket egen vilja och egna ideer och är bekväm i det han gör. Att ta sig förbi den är inte alltid enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

Och jag förstår inte tråden alls faktiskt, vad har svetten med träningen att göra, allt är ju helt individuellt. Vissa svettas mycket för lite, vissa inte alls för mycket. Förstår inte problemet riktigt. Får man igenom det man vill, ökar hästens kondition, styrka och muskler så är det en bra träning oavsett svett eller inte.

Dock ser jag många som tränar som bara håller sig till skritt, runt runt runt och fokuserar bara på ryttaren och sitsen. Dom ekipagen ser jag aldrig komma någon vart, hästen ökar inte i styrka och får aldrig någon bättre kondition osv, det är ingen tränare jag hade velat betala. Men som jag skrivit, alla ryttare behöver olika träning, vissa har problem med sitsen och kroppen och behöver mera koncentrerad hjälp med den. Bra träning för dom men det räcker inte för mig och min häst som ekipage.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
770
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp