Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ful rubrik, men något som jag funderat på, om det är personligt eller 'mode'.. Vissa verkar inte vara nöjda med sin träning om man inte kommer till stallet svettig och 'mör'. Det ska märkas att man tränat! Medans andra blir svettiga ibland, beroende på att det är varmt, eller man är otränad (grundkonditionen saknas), det ska ju vara lätt och enkelt att rida!
Vad tycker ni, 'Hästen ska göra jobbet' eller 'klart båda ska ha tränat'?
Vill höra era tankar = )
Alltså olika uppfattning om vad som är "bra". Personligen tror jag att det är lite olika i olika "läger". Kanske om man är mera tävlingsinriktad eller rider med åt AR- eller NH-hållet. Har jag fattat rätt, Ponnyryttaren?
Vill jag disskutera min ridning nu också? Jag skrev hur jag upplever och tycker det. Jag anser att skritten tränas bättre ute och det är min åsikt. Och som jag skrev, ekipage är på olika nivåer behöver träna och koncentrera sig på olika grejer.Nu fick du svar på övningar, om du vill prata av dig om din träning, eller något annat, så finns det flera andra ställen för det.
Varför sån koncentration på svett eller inte i kombination med träningen? Jag hoppas att dom flesta ekipagen har en kontakt med sin tränare och kan berätta vad den tycker och inte tycker. Min åsikt och erfarenhet är att blir ett ekipage aldrig svettigt, då tvivlar jag lite på hur mycket dom egentligen arbetar och kommer framåt när det gäller styrka och kondition.Linnda, du har fattat frågan rätt. däremot vet jag inte om ex. 2 är nöjda -för att- dom inte är svettiga, snarare -trots- att dom inte är svettiga?
Tror du missat innebörden i detta med skrittarbete lite. Det är lika viktigt och nyttigt för den duktige ryttaren och hästen som kommit långt i sin utbildning, som det är för den mindre erfarne ryttaren och hästen. Det finns mängder av övningar som är bra att utföra även i skritt. Inte bara skritt alltså, för visst behöver hästen göra rörelser även i trav och galopp. Men det ena utesluter inte det andra. Det är väldigt stärkande med skrittövningar för alla ekipage. (och jag tror många ryttare glömmer bort det/inte tänker på det)Jag håller inte med alls faktiskt. Bara för att man inte sitter i skritt och jobbar så betyder inte det att det inte varar särskilt länge. Min häst får betydligt mera ut av att göra skolorna i trav än i skritt tex, att verkligen stretscha ut kroppen och ta för sig. Att bygga på muskler och utmana sig själv lite.
Jag får ingenting ut av att sitta ett pass och traggla på i skritt, sen kanske för folk som inte har kommit särskilt långt, som har svårt med sitsen och hjälpgivandet, då kan jag förstå att man ska sitta och få till det i skritten först.
Sen undrar jag vad det är för övingar som gynnar hästen på banan i skritt? Att bygga musker och jobba i skritt, det kan man göra i skogen och när man klättrar. Men att sitta och traggla på banan i skritt, då hade min häst tillslut vägrat gå in där tror jag.
Jag håller inte med alls faktiskt. Bara för att man inte sitter i skritt och jobbar så betyder inte det att det inte varar särskilt länge. Min häst får betydligt mera ut av att göra skolorna i trav än i skritt tex, att verkligen stretscha ut kroppen och ta för sig. Att bygga på muskler och utmana sig själv lite.
Jag får ingenting ut av att sitta ett pass och traggla på i skritt, sen kanske för folk som inte har kommit särskilt långt, som har svårt med sitsen och hjälpgivandet, då kan jag förstå att man ska sitta och få till det i skritten först.
Sen undrar jag vad det är för övingar som gynnar hästen på banan i skritt? Att bygga musker och jobba i skritt, det kan man göra i skogen och när man klättrar. Men att sitta och traggla på banan i skritt, då hade min häst tillslut vägrat gå in där tror jag.
Rider jag på banan så är det träning som gäller, ska jag skritta och jobba där då är vi ute i skogen och klättrar eller går lite offroad, eventuellt tränar lite skolor i skritten på vägarna. Men aldrig på banan, det är inte roligt för varken mig eller hästen, då somnar han istället och det tjänar ingen på.
Sen håller jag helt med om att folk överlag skrittar för lite, det är en gångart som lätt glöms bort.
Du missförstår mig. Jag menar att arbeta i skritt. Det behöver man ju för all del inte göra de pass man rider för sin tränare. Det kan man lika gärna lägga fokus på när tränaren inte är där. Men jag menar alltså inte att skritta ute i skogen utan dressyrarbete (stärkande/gymnastiserande övningar). Mycket skritt ute behövs ju också, men dressyarbetet i skritt är lika viktigt menar jag.Ja, och jag skrittar otroligt mycket. Dock när det gäller träningar med tränare, då är inte jag nöjd med ett pass i enbart skritt. Jag och min häst som ekipage behöver annat. Skritten har jag inte skrivit någonstans att den inte behövs. Jag är ute på timlånga skrittrundor flera gånger i veckan och tränar olika saker. Men som sagt, jag föredrar att träna det ute och ser det som mindre bra att harva runt i skritt på banan för mycket.
Då har jag uppfattat dig fel när det gäller det. Ber om ursäkt. Får läsa bättre.Jag har inte skrivit någonstans att det inte är bra att träna saker i skritt. Jag som tvärtom är väldigt för träning i skritt, det som inte funkar i skritt funkar sällan i någon annan gångart heller.
Skritta hela lektioner för tränare låter inte som något som alla ekipage behöver. Det var inte vad jag syftade på. Men att det är viktigt att även arbeta i skritt, vilket många verkar glömma bort.Och som jag också skrivit många gånger, det finns säkert många ekipage som behöver skrittpass för tränare i maneger också, som behöver skritta hela lektioner tex. Min åsikt angående träningar som bara kör på i skritt runt runt, dom hästarna går mer eller mindre och sover och är oengagerade och jag ser sällan resultat på sånna ekipage.
Här är vi helt överensAtt jag tycker att det inte behöver vara antingen eller är just för att en bra tränare i mitt tycke ser på häst och ryttarens dagsform vad det är för träning som behövs. Ibland blir det ett lugnare pass, ibland behöver ekipagen backa lite och gå tillbaka till rörelser i skritten istället osv. Men just det här att det påstås vara antingen lugn "mental" träning eller ett mera aktivt pass, det är fel tycker jag. Det måste inte vara antingen eller.
Sen håller jag helt med om att folk överlag skrittar för lite, det är en gångart som lätt glöms bort.
Jag håller inte med alls faktiskt. Bara för att man inte sitter i skritt och jobbar så betyder inte det att det inte varar särskilt länge. Min häst får betydligt mera ut av att göra skolorna i trav än i skritt tex, att verkligen stretscha ut kroppen och ta för sig. Att bygga på muskler och utmana sig själv lite.