Sv: Svett eller lätt?
Jag skriver att regelbunda pass i skritt på ridbanan så jo, då hade min häst tröttnat och hade inte tyckt ridhuset varit särskilt roligt.Det var det här jag syftade på i mitt svar. Du skriver att du inte får ut någonting av att sitta ett pass och "traggla" i skritt, samt att din häst förmodligen inte skulle vilja gå in på banan då.
Jag tycker faktiskt inte det stämmer helt, jag anser lite att om hästen blir bättre efter att man tvingats till skrittarbete en period, då är det någonting i den ordinarie träningen som brister. Då har man lagt upp träningen fel och missat en stor del. Enda skillnaden jag ser efter att jag och min häst har tvingats till att skritta större delen av veckan är att han tappar i kondition och flås.Jag tänker att det är jättenyttigt att rida ett pass mestadels i skritt ibland. På vintern tex om det är hårt och fruset, kan det vara svårt att göra annat än att skritta. Det märks hur nyttigt det är när man kan börja trava och galoppera igen efter en sådan period. Jag har bara ridbana och får anpassa ridningen efter väder/underlag.
Alla hästar älskar inte ridbanan trots att ryttaren gör vad den kan för att det ska vara kul. Vissa hästar är svårare än andra att motivera och fungerar ett koncept så varför ändra på det? Man får anpassa träningarna utifrån vad hästen tycker är kul. Min häst är mer eller mindre en träningsnarkoman när det kommer till arbete, dock är han även en svårmotiverad och lättutråkad häst så det gäller att hitta det som han tycker om ifall man ska få ut någonting av träningen.Att göra övningarna roliga för hästen är upp till ryttaren. Ju mer man tänker på det desto fler variationer och kombinationer kommer man på. Det är otroligt mycket man kan träna på bara i skritt.
Senast ändrad: