Svenskt fläsk och djurskyddet

Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag hörde om det i höstas av en upprörd kollega som doktorerar inom djurskyddslagstiftning. Jag och en annan kollega satt mest och gapade. Jag känner mig fruktansvärt uppgiven över hela situationen just nu. Smågrisar liggs ihjäl ja. Men inte för att suggan har för mycket plats och behöver mindre av den... Det gör ont i hela min själ.

Men jag får hoppas att så många som möjligt lyssnar på bästa Bosse Algers.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Såg det just på nyheterna och jag kommer inte köpa annat än krav fläsk framöver. Får jag inte tag på det kan det vara. Tycker detta är oacceptabelt. Jag förstår att svenska grisbönder har det jävligt tufft, men att sänka kraven på djurskyddet är helt fel väg att gå.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Såg det just på nyheterna och jag kommer inte köpa annat än krav fläsk framöver. Får jag inte tag på det kan det vara. Tycker detta är oacceptabelt. Jag förstår att svenska grisbönder har det jävligt tufft, men att sänka kraven på djurskyddet är helt fel väg att gå.

Jag tycker det är riktigt obehagligt. Men det är ju det som konsumenterna vill ha. Det kanske är viktigt att det ska vara etiskt och humant producerat, men det får inte kosta något. Om det kostar något är det bättre att låtsas som man inte vet något om det eller knipa ihop öronen så hårt man bara kan. Det kommer bli lite hullaballo om det går igenom, men ett halvår senare äter alla sina fläskfiléer utan att fundera på om suggorna lever bakom en skyddsgrind eller inte.

Är det åt det här hållet vi måste gå angående djurskydd för att konsumenten ska bli nöjd skämmer jag ihjäl mig å svenskarnas vägnar.

Fler konsumenter borde komma ut på gårdarna och se hur det ser ut i verkliga verkligheten. Här i Sverige med de hårdaste djurskyddsreglerna i världen. Tvingas känna efter om en uppluckring av djurskyddet är vad vi faktiskt önskar oss. Jag är helt säker på att nästan alla svinfarmare inte vill gå bakåt djurskyddsmässigt, men de kommer bli tvingade om det är enda sättet att inte krascha i brakkonkurs. Ju djupare ner man sitter i skiten, inte minst ekonomiskt, desto sämre blir moralkompassen.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Kl

Jag äter minimalt med fläskkött, men det händer att jag köper danskt.
Jag äter danskt fläskkött i Danmark om jag är där, så då äter jag det även här. Jag skulle vilja köpa bara krav, men det tillåter inte plånboken. Alltså bidrar jag till misären, på så vis.
Jag tänker mycket i termer av att ex brasilianskt kött har transporterats långt- alltså väljer jag bort det, och att försöka äta säsongsbetonat, reser kommunalt eller cyklar, köper mycket begagnat osv.

Jag vet säkert för lite om svinuppfödning mm, men jag orkar inte vara medveten om allt.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag tycker det är riktigt obehagligt. Men det är ju det som konsumenterna vill ha. Det kanske är viktigt att det ska vara etiskt och humant producerat, men det får inte kosta något. Om det kostar något är det bättre att låtsas som man inte vet något om det eller knipa ihop öronen så hårt man bara kan. Det kommer bli lite hullaballo om det går igenom, men ett halvår senare äter alla sina fläskfiléer utan att fundera på om suggorna lever bakom en skyddsgrind eller inte.

Antagligen blir det så.. Ett steg bakåt men vill ingen betala så. Kanske kan det ge bättre marknad för småskalig uppfödning? Men då är problemet godkänd slakt, alt öka marknaden för svartslaktat.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Ja det är så sorgligt.

Jag älskar verkligen grisar och jag kan knappt tänka mig något bättre än glada grisar! :love: Men detta gör verkligen fysiskt ont i mig... :(

Det finns gårdar här o var som är bra dock, vissa med kravmärkt kött, andra inte. Några för att de är "för bra" för krav, andra som är närmre konventionellt men som i alla fall jag nog skulle kunna tänka mig att köpa av om jag åt kött (vill börja igen men kan inte förmå mig till det).

Grisar ska få ha sin knorr. De ska få böka. De ska få vara precis så härliga som bara grisar ska vara.

Jag har varit bekymrad över att den svenska grisnäringen dör ut. Men kanske ska jag inte vara det. Kanske går det inte att hålla grisar på ett vettigt sätt om man vill ha större produktion.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

kl.

Jag undrar om det går att gå tillbaka en en mera rimlig djurhållning utan att drastiskt lägga om kosthållningen hos stora delar av världens befolkning. Så stora är inte livsmedelsöverskotten och det mesta pekar mot en ökad konsumtion.


För egen del slutade jag i stort sett att köpa griskött för flera år sedan, någon enstaka korv händer det väl att det blir men det är inte ofta. Höns har jag börjat fundera på att själv ha, det hade inte vara så dumt med riktiga ägg och att kunna slakta en tupp lite då och då eller en höna.
.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

kl.

Jag undrar om det går att gå tillbaka en en mera rimlig djurhållning utan att drastiskt lägga om kosthållningen hos stora delar av världens befolkning. Så stora är inte livsmedelsöverskotten och det mesta pekar mot en ökad konsumtion.


För egen del slutade jag i stort sett att köpa griskött för flera år sedan, någon enstaka korv händer det väl att det blir men det är inte ofta. Höns har jag börjat fundera på att själv ha, det hade inte vara så dumt med riktiga ägg och att kunna slakta en tupp lite då och då eller en höna.
.

Fågeluppfödning/äggproduktion i fabriksskala är ingen rolig historia det heller på många ställen. Tyvärr äter jag mer kyckling än svin och låtsas att en kravmärkt kyckling absolut har ett bra liv. Egentligen borde man väl hålla för självhushållning både vad gäller grönt och ev. kött... Men då får man nog sluta jobbet om man ska hinna med och se till att djuren har det bättre än i fabrikerna... :D Men jag har allt funderat på att ha ett nån rödkulla och några får av utrotningshotade raser. Om inte annat kan jag kanske hyra in dem hos ett par småskaliga och trevliga bönder i närheten som har sina djur på bra lösdrifter? Tål att tänka på.

Jag skulle gärna äta mer vilt både av etiska och smakskäl! Men jag har inte skaffat någon lämplig jägarkontakt än... ;) Jag får väl skaffa egen licens och gå med i laget, det är ju inte jättestort och storviltstammarna (älg, rådjur, vildsvin) är starka. Ska man äta kött får man ju lov att vara beredd att kunna döda ett, kan jag tycka. Utan att någonsin ha gjort det själv. Förutom två ripor som flugit rakt in i framrutan på bilen och bistått vid höns/tuppslakt. :o
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag har varit bekymrad över att den svenska grisnäringen dör ut. Men kanske ska jag inte vara det. Kanske går det inte att hålla grisar på ett vettigt sätt om man vill ha större produktion.

Jag hade inte varit bekymrad över svenska grisfabriker om det inte hade varit för att alternativet som folk väljer i stället är sämre. Att man sätter upp hårda djurskyddslagar för de svenska bönderna och sen väljer kött som är billigare då de produceras på sätt som inte skulle vara godkänt enligt lagen vi satt upp. Hyckleri. Sverige har världens bästa djurskydd, men de andra har billigare kött... :rage:
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Är det så stor skillnad mot övriga länder? jag har varit inne i några moderna svinstall och där var det inget liv för en gris precis.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag köper enbart svenskt, närproducerat (känt med bra djurhållning) och/eller krav. Här i Skåne finns det en del att välja på, och jag kan köpa av bekanta som har god djurhållning eller småföretag både i öst och sydväst och Österlen, gris och nöt och lamm. Blir kanske en del bilkörande o hämta, men det blir mest två-tre ggr/år. Ägg får jag av bekanta, pickehöns som går ute när de vill. Jag är nöjd med att ha det så här.

Måste jag handla i butik blir det enbart krav. Samma med grönsaker och frukt och kryddor etc. Jag betalar gärna extra och köper inte om det inte finns det jag vill ha. Köper bara rena produkter (inga halvfabrikat).

Förr när jag bodde i Östergötland köpte vi kronhjort som gick i stora hägn, som det var då var det i mitt tycke mycket bra djurhållning. De sköt hjorten på beställning höst/vår, sedan styckades det och vi fick hämta köttet. Tyvärr har jag inte hittat detta här i Skåne trots alla hjortar/rådjur som trängs här....
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

kl

Har ni läst om det nya "omsorgsprogrammet" som ska testas?

Jag såg också inslaget på nyheterna nyss (eller inslag och inslag, ett kort inlägg i förbifarten) Att ha mage att kalla det "djurskydd". Jag håller med moiran, jag skäms. Över att "vi" klappar varandra på ryggen för att vi har "världens hårdaste djurskyddslagar" samtidigt som producenter i skymundan inför försämringar och hoppas att ingen ska uppmärksamma det förrän det är försent. Över hur kloka, vänliga, känsliga, intelligenta djur behandlas. Jag känner mig också så uppgiven. Och arg.

Synd att kritiken inte fick plats i nyhetsinslaget, väl talat av Bo Algers:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-forsok-med-instangda-grisar

Den svenska konsumenten har på något sätt fått för sig att den har rättighet att äta vad den vill, men den vill inte betala för det. Mat får inte kosta pengar. För mig är argumentet att plånboken inte tillåter acceptabelt producerat kött oerhört märkligt. Har en inte råd får en väl äta mindre kött. Jag har inte råd att dricka champagne varje dag, men för det ska ju inte vinet produceras på ett annat sätt så att det blir billigare för mig. Jag får köpa och dricka något annat.

lizan skrev:
Jag har varit bekymrad över att den svenska grisnäringen dör ut. Men kanske ska jag inte vara det. Kanske går det inte att hålla grisar på ett vettigt sätt om man vill ha större produktion.
Nej, kanske inte, om alternativet till att näringen försvinner att den ser ut på det här viset kanske förlusten är större om den blir kvar.

Själv köper jag inte mycket fläsk, men det jag äter kommer från en småskalig producent som slaktar själv, där grisarna får må bra och leva ett lugnt, gott grisliv, där de behandlas med respekt och omtanke. Jag har inte råd att äta det köttet varje dag, men jag skulle inte säga att det är dyrt. Det kostar vad det kostar. Priset är alltid det samma, och det är alltid någon som får betala. Grisen betalar ett väldigt högt pris för fläskfilén för 49:90 kr / kg.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Den svenska konsumenten har på något sätt fått för sig att den har rättighet att äta vad den vill, men den vill inte betala för det. Mat får inte kosta pengar. För mig är argumentet att plånboken inte tillåter acceptabelt producerat kött oerhört märkligt. Har en inte råd får en väl äta mindre kött. Jag har inte råd att dricka champagne varje dag, men för det ska ju inte vinet produceras på ett annat sätt så att det blir billigare för mig. Jag får köpa och dricka något annat.

*hålla med-inlägg* :bow: :bow::bow:
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Är det så stor skillnad mot övriga länder? jag har varit inne i några moderna svinstall och där var det inget liv för en gris precis.

Det är ganska mycket skillnad mellan vårt djurskydd och EUs direktiv som övriga europeiska länder följer mer eller mindre, enligt mig. Det finns naturligtvis bra producenter i alla hörn av världen, men med en slapp djurskyddslag är det mycket lättare att gena i kurvorna när pengarna tryter. Som du säger - det är ju bara att hälsa på i en svensk grisfabrik för att förstå vad "världens strängaste djurskyddslagar" tillåter...
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Är det så stor skillnad mot övriga länder? jag har varit inne i några moderna svinstall och där var det inget liv för en gris precis.

Det är för att "världens bästa djurskydd" säger mer om andra länder än om Sverige.

Jag själv önskar att lägsta kravet för livsmedelsdjur skulle vara lösdrift, eller i alla fall stora inomhusutrymmen och daglig utevistelse. Bra med mat, trevliga flocksammansättningar samt att djuren får växa upp i naturlig takt.

Skulle vara beredd att betala för det, utan tvekan.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Det är för att "världens bästa djurskydd" säger mer om andra länder än om Sverige.

Jag själv önskar att lägsta kravet för livsmedelsdjur skulle vara lösdrift, eller i alla fall stora inomhusutrymmen och daglig utevistelse. Bra med mat, trevliga flocksammansättningar samt att djuren får växa upp i naturlig takt.

Skulle vara beredd att betala för det, utan tvekan.

Men det är inte bara en ekonomisk fråga utan också en resursfråga. Jag vet inte riktigt hur många grisar vi skulle behöva för att täcka vår egen konsumtion men kanske 5 milj. eller så, frågan är om det ens skulle vara möjligt att låta samtliga dessa vara utegrisar, kunna böka i jord osv och vi är ändå ett glest befolkat land. Till det kommer allt annat kött vi äter från djur som också behöver utrymme och resurser.

Man kan förbättra mycket men jag blir mer och mer pessimistisk.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Men det är inte bara en ekonomisk fråga utan också en resursfråga. Jag vet inte riktigt hur många grisar vi skulle behöva för att täcka vår egen konsumtion men kanske 5 milj. eller så, frågan är om det ens skulle vara möjligt att låta samtliga dessa vara utegrisar, kunna böka i jord osv och vi är ändå ett glest befolkat land. Till det kommer allt annat kött vi äter från djur som också behöver utrymme och resurser.

Man kan förbättra mycket men jag blir mer och mer pessimistisk.

Då får vi sänka våran konsumtion, att vi inte kan äta så mycket kött som vi egentligen gör är ju allmänt känt sett ur social och ekologisk hållbarhet.

Sen ska inte grisarna och andra djur behöva lida bara för att tillfredsställa oss. Dom betalar redan med sina liv, det räcker tycker jag.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Danskarna är bra på avel ja, de har fler levandefödda per sugga.
MEN det som kostar pengar för en arbetsgivare , är personalen. Det går betydligt mer personal på svenska grisar än på danska, till största delen för:

*fixering. (Suggan bajsar och kissar på ett ställe)
*helspalt (det behövs inte/knappt skrapas :idea:)
*stallbehandling istället för individbehandling (antibiotikan kommer ut med vattnet)
*ingen halm (tar tid att strö)

Vilken effektivisering....

Kommer antagligen att ångra att jag frågar, men vad är fixering? Spänns suggan fast eller dresserar man henne? :eek:
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Det tycker jag också, och vi behöver inte äta så mycket kött som vi gör idag. Men hur får man alla andra att tänka och tycka likadant?
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Kl
Är det någon som vet om det ligger någon sanning i påståendet att ekologiskt kött är värre för djuren pga att bonden drar sig för veterinärvård? Läste det en gång här på buke.
Anledningen var att om de får medicin får de inte säljas som ekologiska längre, därför skulle eko-uppfödningen istället leda till att djuren gick med obehandlade skador och inflammerade sår. :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp