Svenskt fläsk och djurskyddet

Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag har varit i grisstallar och jag kallar det fastspända.

De kan klia sig i och med att de näst intill automatiskt kliar sig om de försöker röra på sig. Fixa med halmen? Vad menar du med "fixa med"? Och jag känner väl inte direkt att "kan sträcka på sig" är något överväldigande wow. Snarare att det är något så grundläggande att det inte ens borde tas upp.

Grisar är sociala djur som normalt lever i flockar med flera honor. Om de inte klarar av att göra det i vår vård så är det antingen fel på inhysningen eller så har vi avlat dem på tok för hårt på saker som gjort att andra fallit undan.

För övrigt vet jag flertalet grisgårdar där grisarna alltid går på lösdrift där det går alldeles utmärkt. Klart att någon gris kan skada sig ibland, men det är olyckor som tillhör undantagen inte regeln.

Jag tycker att om det gäller några dagar suggan är fixerad är det inte så farligt, den överlever det och framförallt överlever kultingarna. Men att suggan är fixerad hela sitt är en helt annan sak.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Har du varit i ett grisstall?
Där jag jobbat har suggorna STORA lösdrifter, med massa halm i djupströbädd.
Men brunstiga suggor är helt rabiata, och ska rida runt på varann. Det är naturligt för dom. Men även om det är "naturligt" att de bryter benen på varann är det inget som jag tycker människan ska acceptera, när man relativt enkelt kan undvika det.

Fixerade suggor är INTE fastspända. De kan röra sig, klia sig, fixa med halmen, sträcka på sig och liknande. Utrymmet är begränsat, så att de står i som i smala boxar, just för att kultingarna ska kunna ta sig undan. Och det räcker med ett par dagar.

Fast när forskningen visar att det inte finns någon signifikant skillnad i dödlighet hos smågrisarna mellan lösgående och fixerad suggor ter det sig extremt onödigt att fixera suggor. Särskilt med tanke på att större boyta bla. för med sig lägre smittryck och därmed minskad sjuklighet hos kultingarna.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag tycker att om det gäller några dagar suggan är fixerad är det inte så farligt, den överlever det och framförallt överlever kultingarna. Men att suggan är fixerad hela sitt är en helt annan sak.

Prova själv och se hur du mår efter "några dagar" i fixerat läge...
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Precis. Jag förstår inte hur någon med empatisk förmåga kan tycka att fixering är okej. Speciellt i samband med förlossning. (För det vet vi ju att djur som föder ligger helt still hela tiden. Det är ju inte så att värkarbetet underlättas av lite vankande tex).

För att inte tala om att vi vet att det är gynnsamt för kroppen med rörelse efter förlossningen, för att livmodern ska dra ihop sig osv.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Men då krävs det att EU är enade om hur djur ska ha det, så vi inte sparkar ytterligare på våra egna bönder.

Vi har helt andra fysiska möjligheter att hålla grisar på stora lösdrifter jämfört med de flesta andra europeiska länder.

Som tidigare exempel; I Danmark lever ca 13 miljoner grisar på Danmarks 43 tusen kvadatkm (med drygt 5,5 miljoner invånare). Sverige lever ca 1,5 miljoner grisar på 450 tusen kvadatkm (och drygt 9,6 miljoner invånare).

Vi har alltså, om jag räknat rätt, i snitt 3 grisar per kvadratkm (känns nästan mycket, det kanske är väldigt gristätt i Skåne??), danskarna har 302. I snitt.

Danmark är den 11:e största grisnationen i världen (i antal). Tyskland är femma. Spanien sexa. Frankrike nia. Polen tia. Frankrike och Spanien är något större till ytan än Sverige (ca 550 resp 500 kvkm). Polen (ca 310 kvkm) och Tyskland (ca 360 kvkm) är båda mindre.

Att få igenom krav på lösdrifter, utegång och plats för naturliga beteenden inom EU kan nog alltså bli svårt att ro i hamn... Vi kan kräva det av våra bönder, men då måste vi ju köpa de produkterna - om vi nu ska äta fläskkött.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag tycker att både Sol och migo svarade bra på varför "ett par dagar" är illa nog.

Jag säger det igen:
Suggorna ligger inte ihjäl smågrisarna för att de har för mycket plats.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Vi har helt andra fysiska möjligheter att hålla grisar på stora lösdrifter jämfört med de flesta andra europeiska länder.

Som tidigare exempel; I Danmark lever ca 13 miljoner grisar på Danmarks 43 tusen kvadatkm (med drygt 5,5 miljoner invånare). Sverige lever ca 1,5 miljoner grisar på 450 tusen kvadatkm (och drygt 9,6 miljoner invånare).

Vi har alltså, om jag räknat rätt, i snitt 3 grisar per kvadratkm (känns nästan mycket, det kanske är väldigt gristätt i Skåne??), danskarna har 302. I snitt.

Danmark är den 11:e största grisnationen i världen (i antal). Tyskland är femma. Spanien sexa. Frankrike nia. Polen tia. Frankrike och Spanien är något större till ytan än Sverige (ca 550 resp 500 kvkm). Polen (ca 310 kvkm) och Tyskland (ca 360 kvkm) är båda mindre.

Att få igenom krav på lösdrifter, utegång och plats för naturliga beteenden inom EU kan nog alltså bli svårt att ro i hamn... Vi kan kräva det av våra bönder, men då måste vi ju köpa de produkterna - om vi nu ska äta fläskkött.

Man får ta med att vi importerar mer än vi själva producerar och att det i norra Sverige är svårt att ha grisar utomhus.

kl.
Jag tror inte det rör sig om 1-2 dagar, från grisnäringen talas det om 3-4 dygn och eftersom frågan är kontroversiell blir det nog betydligt längre än så i praktiken.


Jag tycker djurskyddet är upp och ned, samtidigt som det är tillåtet att ha grisar som aldrig någonsin får komma ut kan andra få djurförbud för de låtit djur i mycket god kondition gå ute lite för länge på hösten.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Vi har helt andra fysiska möjligheter att hålla grisar på stora lösdrifter jämfört med de flesta andra europeiska länder.

Som tidigare exempel; I Danmark lever ca 13 miljoner grisar på Danmarks 43 tusen kvadatkm (med drygt 5,5 miljoner invånare). Sverige lever ca 1,5 miljoner grisar på 450 tusen kvadatkm (och drygt 9,6 miljoner invånare).

Vi har alltså, om jag räknat rätt, i snitt 3 grisar per kvadratkm (känns nästan mycket, det kanske är väldigt gristätt i Skåne??), danskarna har 302. I snitt.

Danmark är den 11:e största grisnationen i världen (i antal). Tyskland är femma. Spanien sexa. Frankrike nia. Polen tia. Frankrike och Spanien är något större till ytan än Sverige (ca 550 resp 500 kvkm). Polen (ca 310 kvkm) och Tyskland (ca 360 kvkm) är båda mindre.

Att få igenom krav på lösdrifter, utegång och plats för naturliga beteenden inom EU kan nog alltså bli svårt att ro i hamn... Vi kan kräva det av våra bönder, men då måste vi ju köpa de produkterna - om vi nu ska äta fläskkött.

Moraliskt riktigare vore det ju om VI bär kostnaderna för ett djurskydd, högre än EU-norm, dvs bi betalar bönderna för merkostnaden...via skattsedeln:sneaky:
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag tycker djurskyddet är upp och ned, samtidigt som det är tillåtet att ha grisar som aldrig någonsin får komma ut kan andra få djurförbud för de låtit djur i mycket god kondition gå ute lite för länge på hösten.

Det här tycker jag är jätteintressant att fundera över. Eller kanske inte exakt där där.. Men om man bytte ut grisar mot hundar så undrar jag hur debatten skulle se ut...
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Moraliskt riktigare vore det ju om VI bär kostnaderna för ett djurskydd, högre än EU-norm, dvs bi betalar bönderna för merkostnaden...via skattsedeln:sneaky:


Skatter som skall fördelas i form av bidrag? Jag tycker inte det ger något vidare bra resultat. Bättre är att verka för att minska den fria rörligheten och låta marknaden reglera sig själv under uppsikt.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Precis. Jag förstår inte hur någon med empatisk förmåga kan tycka att fixering är okej. Speciellt i samband med förlossning. (För det vet vi ju att djur som föder ligger helt still hela tiden. Det är ju inte så att värkarbetet underlättas av lite vankande tex).

Jag tycker också det är helt oförsvarbart. :(
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Verkligen.

Hästar ska ha daglig utevistelse med möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Men de får inte vara ute för länge utan vindskydd. Sen kan man kika på mjölkkor där de går ute under sommarmånaderna...

Väldigt intressant att fundera kring tycker jag!
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Det här tycker jag är jätteintressant att fundera över. Eller kanske inte exakt där där.. Men om man bytte ut grisar mot hundar så undrar jag hur debatten skulle se ut...

En ledare i en kvällstidning i Danmark gjorde just det där med att byta ut grisar mot hundar (http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article2197948.ece) och folk gick amok på Facebook! De borde kanske ha läst mer än de första raderna så hade de förstått att det handlade om grisar ;), men det skapade iaf uppmärksamhet omkring problemet med döda smågrisar.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Åh, jag är så dålig på danska att jag inte pallar läsa allt... :D

Men hur går debatten kring hur man ska lösa problemet med döda smågrisar? Ser man fixering som den enda lösningen eller hur tänker man kring det?
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Ministern har inkallat till ett toppmöte som går av stapeln någon gång här i februari, med branchen, forskare, djurskyddsorganisationer m.fl. Så det blir spännande att se vad de kommer fram till :). Det är stort fokus på just smågrisdödligheten, inte minst för att den innebär ett stort inkomstförlust. Man kallar välfärd för framtidens konkurrensparameter, så fokus är enormt.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag tycker att både Sol och migo svarade bra på varför "ett par dagar" är illa nog.

Jag säger det igen:
Suggorna ligger inte ihjäl smågrisarna för att de har för mycket plats.

Det vet i alla fall inte suggorna på de gårdar jag jobbat. Vilket är några stycken.
Det är ju inte för att bönder är onda, elaka djurplågare som man vill ha så låg smågrisdödlighet som möjligt, utan för att det är så tråkigt att plocka bort platta, döda smågrisar ur boxarna.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag tycker att både Sol och migo svarade bra på varför "ett par dagar" är illa nog.

Jag säger det igen:
Suggorna ligger inte ihjäl smågrisarna för att de har för mycket plats.

Jag gillar inte fixering, men jag ser hellre att suggan får stå så några dagar än ihjälklämda kultingar. Visst större yta är bra men det är ingen garanti att att suggan inte ligger ihjäl kultingarna, suggan är där kultingarna är oavsett yta.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

kl

Jag jobbar med suggor och smågrisar och har ganska lång erfarenhet och är erkänt duktig på området. De suggor som ligger ihjäl smågrisar mår nästan alltid dåligt, har ont i juvret och vill inte ge di. Det kan också vara så att hon inte har så mycket mjölk så det räcker till en kull på kanske 14 grisar, de hungriga smågrisarna är och nafsar i spenarna hela tiden, suggan får ont och rullar över, lägger sig på grisen.

Problemet är att man har fått upp antalet levandefödda smågrisar men man har inte lyckats avla fram suggor som har mjölk till så stora kullar.

Där jag har jobbat har vi aldrig haft fixerade suggor. Tvärtom, suggorna måste upp och röra på sig för att må bra, inte drabbas av juverproblem och därigenom ligga ihjäl fler smågrisar.

Kanske är mitt inlägg en upprepning, har inte orkat läsa igenom hela tråden. Ursäkta i så fall :)
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Precis. Jag hade några"hushållssuggor" för länge sen.
De bodde på en yta av kanske 4 * 5 meter. Rejäla boxar, bra mycket större än en fölningsbox för häst.
Jag har för mig att en trededel av smågrisarna blev ihjällegade första dygnen. Och då var jag ändå där jättemycket och passade.

Jag är stolt över att Sverige har ett bra djurskydd. Men man får inte överdriva.
Jag har nog jobbat på minst 50 olika gårdar, och har lång erfarenhet, och tycker det finns andra saker att jobba på, än att hetsa upp sig för att man fixerar djur några få dagar per år.
Man fixerar ju inte för att få det lättare med skötsel, utan för att rädda liv.

Jämför man med folk kan man ju säga att man INTE borde få hålla små barn i handen när man är i trafiken, för är barnen så dumma så de hoppar ut i körbanan så får de bli överkörda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp