Svenskt fläsk och djurskyddet

Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Det tycker jag också, och vi behöver inte äta så mycket kött som vi gör idag. Men hur får man alla andra att tänka och tycka likadant?

Jadu, vi kämpar i motvind för att i inte säga mot-orkan. Öppna vilken tidning som helst så hittar du garanterat goda råd om hur man kan förändra sin vikt sittande på häcken frossandes i fett och protein. Frukt är big no-no. :(

Lhcf-fantaster borde tänka över hur jordklotet skulle må om alla åt så mycket kött som de. Jag mår illa när jag ser någon äta en måltid bestående av 300g kött och lite morot. :wtf:
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Kl
Är det någon som vet om det ligger någon sanning i påståendet att ekologiskt kött är värre för djuren pga att bonden drar sig för veterinärvård? Läste det en gång här på buke.
Anledningen var att om de får medicin får de inte säljas som ekologiska längre, därför skulle eko-uppfödningen istället leda till att djuren gick med obehandlade skador och inflammerade sår. :nailbiting:

Det är längre karenstid för KRAV-kött, men de får behandlas med tex. antibiotika vid behov. Om detta leder till att enskilda bönder drar sig för att behandla faller det på deras ansvar och det kan betraktas som ett brott mot djurskyddslagstiftningen.

Enskilda bönder inom den konventionella djurhållningen tummar också på regler av ekonomiska skäl så sådant förekommer nog tyvärr överallt.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Suggan har bara utrymme att lägga sig och stå upp. Hon kan inte vända sig eller gå annat än ett steg fram eller bak. Fruktansvärt.
Från början fixerades suggorna de första dagarna efter grisningen då det ofta hände att klumpiga suggor låg ihjäl 2-3 kultingar innan dom lärde sig hålla undan. Sen upptäckte man väl att det var smidigt att hålla rent på detta sätt så då fick dom vara kvar så.

Om man håller suggor i "hushållsformat" så sorterar man bort de klantiga suggorna. Kultingen skriker ju när han blir klämd och en "bra" sugga reser då på sig fort. En sugga som ligger ihjäl 4-5 kultingar i sin första kull får inte en andra chans.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Men vilken vidrig tortyr! :arghh:
Kan det vara tillåtet enligt djurlagen? Vad hände med att ha rätt att kunna röra sig?
Är detta något som alla svenska bönder praktiserar?
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Nej - förbjudet i Sverige. Men i Danmark normalt.

Jag är glad att jag aldrig köper danskt kött. :meh:
Enligt en tysk jag diskuterat med så har tydligen Tyskland samma djurskyddsregler som Sverige, är det någon som vet om det är tillåtet i Tyskland? (Bara intressant att veta om det stämmer att de har samma djurskydd som oss, alltså).
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Förbjudet i Sverige idag.

Det kan komma en ändring där grisbönder som följer det nya grisomsorgsprogrammet som håller på att utvecklas får fixera suggor. Det är så många steg tillbaka att det är riktigt sorgligt. Men som någon annan sa, grisnäringen är desperat och tyvärr är deras lobby bättre än de som skulle kunna sätta sig emot. Bara att det testas på 12 gårdar innebär att det gått ganska långt.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jo... Det är ju det..

Usch och blä.


Ett tips till alla intresserade i ämnet.
Boken Hur mår maten? av Per Jensen är superbra!
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Kl
Är det någon som vet om det ligger någon sanning i påståendet att ekologiskt kött är värre för djuren pga att bonden drar sig för veterinärvård? Läste det en gång här på buke.
Anledningen var att om de får medicin får de inte säljas som ekologiska längre, därför skulle eko-uppfödningen istället leda till att djuren gick med obehandlade skador och inflammerade sår. :nailbiting:

Nej, det är inte sant. KRAV-djur får absolut medicineras vid behov. Allt annat vore att bryta mot djurskyddslagen.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Men vilken vidrig tortyr! :arghh:
Kan det vara tillåtet enligt djurlagen? Vad hände med att ha rätt att kunna röra sig?
Är detta något som alla svenska bönder praktiserar?

Jag har jobbat en del med grisar, och kan verkligen inte kalla det "vidrig tortyr" att suggan är fixerad vid grisning. Det handlar om 1-2 dagar, sen har smågrisarna lärt sig gå till den skyddade platsen vid värmelampan och sova.

Jag törs inte berätta hur många suggor som bryter ben när 40 brunstiga suggor går på lösdrift. Suggor rider på varann vid brunst, och den gris som inte riktigt är med på att en sugga på 250 kg kastar sig upp på baken bryter lätt ett ben.
Det är det som jag allra mest saknar från den "gamla" tiden, att man fick fixera suggorna vid brunst.
Jag har till oh med slutat äta fläsk, just för att det är så jäkla sorgligt att fina suggor får skjutas för att de måste gå i grupp vid brunst.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Att hålla för många grisar på trånga områden så att de skadar varandra är väl inte ett skäl till att fixera dem? Snarare ett skäl att utöka kraven på att de ska få gå på så stora ytor och i sådana grupper att de kan bete sig normalt!

Om ett par dygns fixering inte är så illa... Har du själv provat att vara fixerad? Ligga fastspänd en längre stund? Jag vet då att man får träsmak i baken av att sitta helt stilla i bilen ett par timmar. Och att det är vansinnigt frustrerande att inte kunna klia sig eller sträcka på sig. Total fixering i spiltbås är för mig likställt med tortyr.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Har inte hört något om förslag på ändrade regler för grishållning förrän nu men det är ju tragiskt! Och går stick i stäv mot en hel del som står HÄR, läs särskilt sidan 9.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Av alla utom LRF och rådande jordbrukspolitiker på EU-nivå...

Jag tror LRF tänker fel här. Ökad köttkonsumtion har ju inte gett svenska bönder större intäkter. Tvärtom faktiskt eftersom ökningen av köttkonsumtionen är importkött.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Att hålla för många grisar på trånga områden så att de skadar varandra är väl inte ett skäl till att fixera dem? Snarare ett skäl att utöka kraven på att de ska få gå på så stora ytor och i sådana grupper att de kan bete sig normalt!

Om ett par dygns fixering inte är så illa... Har du själv provat att vara fixerad? Ligga fastspänd en längre stund? Jag vet då att man får träsmak i baken av att sitta helt stilla i bilen ett par timmar. Och att det är vansinnigt frustrerande att inte kunna klia sig eller sträcka på sig. Total fixering i spiltbås är för mig likställt med tortyr.

Har du varit i ett grisstall?
Där jag jobbat har suggorna STORA lösdrifter, med massa halm i djupströbädd.
Men brunstiga suggor är helt rabiata, och ska rida runt på varann. Det är naturligt för dom. Men även om det är "naturligt" att de bryter benen på varann är det inget som jag tycker människan ska acceptera, när man relativt enkelt kan undvika det.

Fixerade suggor är INTE fastspända. De kan röra sig, klia sig, fixa med halmen, sträcka på sig och liknande. Utrymmet är begränsat, så att de står i som i smala boxar, just för att kultingarna ska kunna ta sig undan. Och det räcker med ett par dagar.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag har varit i grisstallar och jag kallar det fastspända.

De kan klia sig i och med att de näst intill automatiskt kliar sig om de försöker röra på sig. Fixa med halmen? Vad menar du med "fixa med"? Och jag känner väl inte direkt att "kan sträcka på sig" är något överväldigande wow. Snarare att det är något så grundläggande att det inte ens borde tas upp.

Grisar är sociala djur som normalt lever i flockar med flera honor. Om de inte klarar av att göra det i vår vård så är det antingen fel på inhysningen eller så har vi avlat dem på tok för hårt på saker som gjort att andra fallit undan.

För övrigt vet jag flertalet grisgårdar där grisarna alltid går på lösdrift där det går alldeles utmärkt. Klart att någon gris kan skada sig ibland, men det är olyckor som tillhör undantagen inte regeln.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Det tycker jag också, och vi behöver inte äta så mycket kött som vi gör idag. Men hur får man alla andra att tänka och tycka likadant?

Jag är sådan att jag gärna vill se att mjuka styrmedel fungerar, att information ska leda människor till att göra etiskt korrekta val. Men funkar inte det ser jag inte så mycket andra alternativ än straffavgifter.

Bestämmer man dock att djur ska ha utegång varje dag, så bör ju mängden tillgängligt kött på marknaden naturligt minska till en hållbar nivå, där priset även kan öka till bondens fördel samtidigt som det fungerar styrande. Men då krävs det att EU är enade om hur djur ska ha det, så vi inte sparkar ytterligare på våra egna bönder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp