Svenskt fläsk och djurskyddet

Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Angående att suggor skadar sig vid brunst så kan man göra en del för att underlätta. Man ska ha en djupströbädd så att djuren får fäste i underlaget när de slåss och rider på varandra. Inte nymockad yta utan gärna 2 veckor gammal ialla fall.

Man ska också göra så att man plockar bort de svagare djuren och inte släpper in dem i flocken med de tyngsta ranghöga suggorna. Det kräver naturligtvis extra platser = kostar pengar.

Extra mineraltillskott till unga djur under digivningen så att de inte är svaga vid avvänjning.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Scan kör ekologiskt, dvs grisarna får utevistelse men på hårdgjord yta t ex betong. Coops bacon är däremot KRAV. Det har den blivit på sistone. Tidigare var den också "bara" ekologisk och med importerat kött från Tyskland och Danmark. Nu är köttråvaran svensk. Toppen, tycker jag!

Eu ekologiskt griskött är grisar som har tillgång till utevistelse året runt på betongplatta och äter ekologiskt foder.Har lite roligare än en konventionell betongris .Men inte lika tuffa regler som Kravproduktion.

Krav grisar har krav på sig att de skall gå på bete minst 4 månader om året,resten av året tillgång till utevistelse (på betongplatta tex.)
Just beteskravet gör produktionen dyrare men grisarna mkt lyckligare!:D
Grisar är gjorda att beta böka och bada!Och röra på sig.Utegrisar tillbringar mkt tid ute med att leka busa och böka.
Krav grisar har sen över ett år tillbaks regler där kastrering måste göras med lokalbedövning och även smärstillande medicin som räcker ett dygn.(lokalbedövningen är som typ tandläkarbedövning och funkar mkt bra)
Smågrisarna får dia längre(6-7 veckor)och har större avvänjningsvikt och klarar sig då bättre after avvänjning.Fodret skall komma ifrån spannmål som är odlad enligt Kravs regler(inga bekämpningsmedel ingen konstgödsel osv.)Största delen från egen spannmålsproduktion.




Märket Scan säljer konventionellt griskött,EU ekologiskt och Kravkött så det är inte lätt för en vanlig konsument att hitta rätt,men titta efter KRAV loggan!

Välj i första hand svenskt griskött! Även de uppfödda i stora stall i Sverige har det mkt bättre än de i Danmark.Danmark har lägre avvänjningsålder på smågrisarna och kan få ut fler kullar per år på varje sugga,men eftersom grisarna är ca tre veckor gamla vid avvänjning krävs antibiotika för att hålla liv i dem:banghead:
Danska grisar får ingen halm,fixeras ,kuperad svans och har trots överanvändning av antibiotika problem med Salmonella mm.

Vill ni äta kött från en riktigt glad gris köp svenskt Kravkött!
Men som sagt i första hand svenskt!
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Precis. Jag förstår inte hur någon med empatisk förmåga kan tycka att fixering är okej. Speciellt i samband med förlossning. (För det vet vi ju att djur som föder ligger helt still hela tiden. Det är ju inte så att värkarbetet underlättas av lite vankande tex).

För att inte tala om att vi vet att det är gynnsamt för kroppen med rörelse efter förlossningen, för att livmodern ska dra ihop sig osv.
Helt rätt.Mer nackdelar än fördelar.
Fixering får bara göras i undantagsfall.Och jag ser större nackdelar med stress vid fixering än att låta dem grisa fritt i grisningsboxen.det räcker med rör runt boxväggarna för att skydda smågrisar vid förlossningen.Väldigt få suggor är faktiskt klumpiga vid grisningen,och de som lägger sig på de små gör det oftast pga att de har feber el liknande.
Suggor som rör på sig får mkt sällan grisningsfeber.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag har jobbat en del med grisar, och kan verkligen inte kalla det "vidrig tortyr" att suggan är fixerad vid grisning. Det handlar om 1-2 dagar, sen har smågrisarna lärt sig gå till den skyddade platsen vid värmelampan och sova.

Jag törs inte berätta hur många suggor som bryter ben när 40 brunstiga suggor går på lösdrift. Suggor rider på varann vid brunst, och den gris som inte riktigt är med på att en sugga på 250 kg kastar sig upp på baken bryter lätt ett ben.
Det är det som jag allra mest saknar från den "gamla" tiden, att man fick fixera suggorna vid brunst.
Jag har till oh med slutat äta fläsk, just för att det är så jäkla sorgligt att fina suggor får skjutas för att de måste gå i grupp vid brunst.
Jag har jobbat med grisar sen 1987.Då fanns fixerade suggor i betäckningsavdelningen,det är faktiskt enda gången jag sett brutna ben på suggor då de lyckades vrida sig runt i båsen och försöka ta sig ut.
Suggor i lösdrift är jobbiga vid brunst ,men är det bra underlag som djupströbädd bryter de inte benen.Sköra ben kan bero på dålig utfodring.
Aldrig att jag vill tebaks till 80talet då det fanns fixerade suggor.
Usch vad hemskt det va,och härligt när det i början på 90 talet förbjöds och lösdrifterna byggdes överallt.
Suggor kan bli 400 kg tunga och visst e de jobbiga vid brunst men det är över på ett par dagar och sällan nån skadar sig om man tänker på hur pöktokiga de är vid brunst:D:o
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Nu glömmer du bort ganska många viktiga detaljer vad gäller landområden. Danmark och Sverige är mycket olik varandra, så det går inte att jämföra yta rakt av bara sådär.

För grejen är den att större delen av Sverige består av Norrland. Här har vi skogsproduktion, fjäll, myr, rennäring, gruvnäring och femioelva andra riksintressen som Sverige och EU har stadgat. Vi är få som bor här, men vi har näringar och intressen som kräver stora landområden och det är inget som kommer "flytta på sig" för grisuppfödning.

Den andra delen av Sverige har större delen av våran befolkning och matproduktion. Där grisuppfödning ingår.

Utöver detta har Sverige väldigt många fler vattendrag än vad Danmark har, som ganska självklart minskar ytterligare mängden odlingsbart landskap. Men vattendrag är även känsliga för lantbruk och t ex Östersjön är redan i ett fruktansvärt dåligt skick på grund av andra faktorer.

Det är mer rättvist att jämföra odlingsbara landytor i sådana fall, där siffrorna jag fick upp var hyfsat lika för både Sverige och Danmark. Så vi har inte så olika förutsättningar ändå.

Och problemet med EU är att fri handel gäller, vi i Sverige har ingen rätt att neka Danmark att importera sitt billiga fläsk till oss. Och den enskilda individen agerar utifrån sin egen situation där "vad spelar det för roll om jag köper svenskt när grannen ändå köper danskt, då kan jag också lika gärna spara in en slant" och i slutändan vinner ingen på det.

Tragedy of the commons, du har säkert hör det förr.

Ska vi tillåt importkött ska vi även få kräva att det följer våra svenska regler, annars får EU lägga upp en bättre lägsta nivå och så får alla länder rätta sig efter det. Man kanske inte kan ha en grisuppfödning på 13 milj helt enkelt?
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Eu ekologiskt griskött är grisar som har tillgång till utevistelse året runt på betongplatta och äter ekologiskt foder.Har lite roligare än en konventionell betongris .Men inte lika tuffa regler som Kravproduktion.

Krav grisar har krav på sig att de skall gå på bete minst 4 månader om året,resten av året tillgång till utevistelse (på betongplatta tex.)
Just beteskravet gör produktionen dyrare men grisarna mkt lyckligare!:D
Grisar är gjorda att beta böka och bada!Och röra på sig.Utegrisar tillbringar mkt tid ute med att leka busa och böka.
Krav grisar har sen över ett år tillbaks regler där kastrering måste göras med lokalbedövning och även smärstillande medicin som räcker ett dygn.(lokalbedövningen är som typ tandläkarbedövning och funkar mkt bra)
Smågrisarna får dia längre(6-7 veckor)och har större avvänjningsvikt och klarar sig då bättre after avvänjning.Fodret skall komma ifrån spannmål som är odlad enligt Kravs regler(inga bekämpningsmedel ingen konstgödsel osv.)Största delen från egen spannmålsproduktion.




Märket Scan säljer konventionellt griskött,EU ekologiskt och Kravkött så det är inte lätt för en vanlig konsument att hitta rätt,men titta efter KRAV loggan!

Välj i första hand svenskt griskött! Även de uppfödda i stora stall i Sverige har det mkt bättre än de i Danmark.Danmark har lägre avvänjningsålder på smågrisarna och kan få ut fler kullar per år på varje sugga,men eftersom grisarna är ca tre veckor gamla vid avvänjning krävs antibiotika för att hålla liv i dem:banghead:
Danska grisar får ingen halm,fixeras ,kuperad svans och har trots överanvändning av antibiotika problem med Salmonella mm.

Vill ni äta kött från en riktigt glad gris köp svenskt Kravkött!
Men som sagt i första hand svenskt!

Vill bara komma med några rättelser: danska smågrisar får enligt lagen inte avvänjas innan 28 dagar, om det inte föreligger särskilda skäl :). Halm används av somliga, övriga är skyldiga att ge annan sysselsättning. Antibiotikaförbruket är helt riktigt tre gånger högre än i Sverige. Efter Sverige är Danmark dem med lägst förbruk i Europa, så Sverige är märkligen bemärkningsvärdiga i sammanhanget :).

Jag är absolut enig. Välj KRAV, om inte annat för att visa att ni är beredda att betala för välfärd!
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag gillar inte fixering, men jag ser hellre att suggan får stå så några dagar än ihjälklämda kultingar. Visst större yta är bra men det är ingen garanti att att suggan inte ligger ihjäl kultingarna, suggan är där kultingarna är oavsett yta.

Skulle det vara okej att fixera hundar? Katter? Hästar? Vilka djur är det okej att fixera för att garantera att ungar inte kläms ihjäl? Eller ska vi försöka ge djuren bästa möjlighet att leva goda liv där de får utlopp för sina naturliga beteenden och så får vi leva med risken att en del ungar kommer gå åt. Det är ju tyvärr fullt naturligt att iaf flerfödande djur förlorar av olika anledningar några ungar ibland. Det är tråkigt och självklart inte det bästa rent ekonomiskt, men vi har ju en djurskyddslagstiftning just för att djur inte ska tillåtas fara hur illa som helst av ekonomiska skäl.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Så du tänker som så att det är bättre att 3-4 smågrisar dör, än att man kanske måste fixera mamman i 2 dagar?
Då är det bara att konstatera att vi prioriterar olika.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Så du tänker som så att det är bättre att 3-4 smågrisar dör, än att man kanske måste fixera mamman i 2 dagar?
Då är det bara att konstatera att vi prioriterar olika.

Falsk dikotomi. Alternativen är inte fixering/döda spädgrisar. Det finns andra sätt att undvika problemet, flera exempel har tagits upp i tråden.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Så du tänker som så att det är bättre att 3-4 smågrisar dör, än att man kanske måste fixera mamman i 2 dagar?
Då är det bara att konstatera att vi prioriterar olika.

Det är inte antingen eller dom gäller, men det är inte okej att tumma på djurskyddet för att "garantera" att kultingar överlever.

Men som sagt, är ni villiga att fixera tikar också för att "garantera" attvinga valpar kläms ihjäl?
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

motiveringen är att det svenska är för dyrt...

Hur tusan kan det vara för dyrt? Jag köpte svensk fläsklägg förra veckan för 29:- kilot.

Blev en fantastisk gryta tillsamman med lite rotfrukter och purjolök! :d

Jag har svårt att föreställa mig billigare kött än 29:-/kilo det är ju billigare än vad tex tomater brukar vara...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp