Svenskt fläsk och djurskyddet

Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Märkligt att fläskfilén är så billig i Sverige. Här betalar vi från cirka 35 danska kr per halvkilo nämligen (från 87,50 kr kilot i svenska kronor med andra ord), för inhemskt kött.

Du har helt rätt i varför det ser ut såhär :). Det tycker danskarna är fel väg att gå, att tvinga bönderna till att gå back ekonomisk (läs: lägga ner) och sedan tvingas importera kött istället. Branschen i Danmark menar istället att man ska öka kraven i en takt där förbrukaren priskravsmässigt kan hänga med.

Tycker också att idén med importkrav är bra, det skulle gynna de svenska bönderna.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Nä. Prisskillnaden i hyllan beror inte på att de svenska bönderna får mer betalt. De skulle BEHÖVA få mer betalt för att gå runt, men i dagsläget är det mellanhänderna som cashar in. Samma sak med det ekologiska köttet, bonden för bara nån krona mer men butikerna dubblar priset!
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Och varför är den svenska dyrare?

Jo för att svenska grisbönder måste anamma en kostsammare djurhållning än danskarna. Mer personal, större anläggningar, mer foder osv kostar självklart mer pengar!

Dessvärre har du fel. Se länken i inlägg nr 31
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Kl delvis

Hörde någon eller läste något om att danskt fläsk som exporteras subventioneras? Eftersom jag inte är säker på källan så säger jag det lite undrande. Stämmer det är det en förklaring till att danskt fläsk är billigt, tyckte inte det var så billigt när vi var i Danmark själv. Om någon kan verifiera eller dementera detta vore det intressant.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Här hemma är det bara svenskt som gäller. Gärna närproducerat och krav-märkt. Affären där jag brukar handla säljer bara svenskt kött.

Sambon har kontakter så vi kan få både lamm, kyckling och vilt utan att köttet/djuren har fått åka långa transporter.

Danskt kött kommer aldrig i närheten av min tallrik! Det är viktigare att de svenska bönderna får pengarna.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Kan inte hitta något om subventioner för export. Men antagligen så får dem som köper mer ett billigare kilopris. Hittade statistiken över export av svinkött från Danmark till utlandet.

Det året (2010) exporterade Danmark 44968 ton kött till Sverige, med en omsättning på 1062 miljoner kronor. Samma år exporterades det till Tyskland 624283 ton kött till en omsättning på 7109 miljoner kronor, Tyskland var detta år dem som importerade mest. Jag räknade lite på dessa siffror och fick fram att man genom exporten till Sverige tjänade 2,36kr/kilo medan motsvarande siffra på den tyska marknaden var 1,14 kr/kilo.

Fann också att i 2010 var konsumentpriset på dansk fläskfilé 68,56 danska kr/kg i genomsnitt. Så inte är den danska fläskfilén i Danmark billigare än den svenska i Sverige i alla fall ;).
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Men det ska sägas att olika delar av grisen ju går till olika länder och har olika pris. Det här är bara ett genomsnitt!
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Lite siffror om vad bonden får i de olika länderna :):

I Sverige 2013 låg avräkningspriset, eller vad det kan heta på svenska (:p), på 13,72 DKK/kg och i Danmark låg det på 12,13 DKK/kg. Så vi kan ju konkludera att bönderna i de två länderna tjänar ungefär lika mycket på grisarna, men danskarna något mindre än svenskarna.

Det är någon annanstans de där priserna ändrar sig uppenbarligen :). Spännande är det i alla fall! Känns som om jag tagit över tråden med mina tal och siffror, haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Ryssland har ju godkänt Danmark särskilt (med hårdare krav), så om vi snackar danskt kött så tror jag inte att det kommer någon överskottsdumpning till Sverige :).

Fel av mig: de har visst funnit svinepest nyligen i Litauen, så hela EU-importen är stoppad :). Kan dock inte finna någon ordentlig information om det, skumt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Jag tror att en t.ex. av LRF-driven kampanj, där man faktiskt står i/utanför affärer och upplyser folk på väg in för att handla skulle kunna ge stor effekt.

Om vi sedan skulle kunna "få ordning på" LOU (lagen om offentlig upphandling) och politiker och tjänstemän också, så vore mycket vunnet.
Jag skulle gärna hjälpa till med något sådant faktiskt, jag tror också öga-mot-öga är bättre.

Den var någon i tråden som föreslog att euländer ska kunna få neka import av kött från länder som inte följer importlandets djurskyddslagar. Utmärkt ide! Då har grisbönder i Sverige en chans att blomstra igen, ta ut ett korrekt pris på fläsket utan att gå på knäna ekonomiskt eller tumma på djurhållningen.
Det hade varit jättebra! Hur kan man få igenom ett sådant förbud? Vad kan folket göra?
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Nä. Prisskillnaden i hyllan beror inte på att de svenska bönderna får mer betalt. De skulle BEHÖVA få mer betalt för att gå runt, men i dagsläget är det mellanhänderna som cashar in. Samma sak med det ekologiska köttet, bonden för bara nån krona mer men butikerna dubblar priset!

Det är också en sjuk sak, att det ens är tillåtet att göra?!
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Lite siffror om vad bonden får i de olika länderna :):

I Sverige 2013 låg avräkningspriset, eller vad det kan heta på svenska (:p), på 13,72 DKK/kg och i Danmark låg det på 12,13 DKK/kg. Så vi kan ju konkludera att bönderna i de två länderna tjänar ungefär lika mycket på grisarna, men danskarna något mindre än svenskarna.

Det är någon annanstans de där priserna ändrar sig uppenbarligen:). Spännande är det i alla fall! Känns som om jag tagit över tråden med mina tal och siffror, haha.
Hur många grisar per kvadratmeter är tillåtna i Danmark.
Hur länge får man ha suggan fixerar(fastlåst i en bur knappt större än hon själv för att bla inte klämma ihjäl kultingarna) i Sverige är inte tillåtet utom i undantagsfall.
Vad kostar diesel, kraftfoder etc etc..allt detta måste man ju veta för att kunna göra en jämförelse
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Märkligt att fläskfilén är så billig i Sverige. Här betalar vi från cirka 35 danska kr per halvkilo nämligen (från 87,50 kr kilot i svenska kronor med andra ord), för inhemskt kött.

Du har helt rätt i varför det ser ut såhär :). Det tycker danskarna är fel väg att gå, att tvinga bönderna till att gå back ekonomisk (läs: lägga ner) och sedan tvingas importera kött istället. Branschen i Danmark menar istället att man ska öka kraven i en takt där förbrukaren priskravsmässigt kan hänga med.

Tycker också att idén med importkrav är bra, det skulle gynna de svenska bönderna.

Fast ligger inte matmomsen högre i danmark än sverige?
Och allmänt så ligger de danska matpriserna högre än de svenska, i alla fall sist jag såg en jämförelse.

/Camilla
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Så går det när marknaden får reglera sig själv...

Alltså måste konsumenten använda sin makt och o inte sitta .gnälla

En reglerad marknad ger högre priser o lägre kvalitet kolla bara vad som hände i de länder med en reglerad livsmedelsmarknad.
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Fast ligger inte matmomsen högre i danmark än sverige?
Och allmänt så ligger de danska matpriserna högre än de svenska, i alla fall sist jag såg en jämförelse.

/Camilla

Det kan ju vara så att danska aktörer vill "prisa" in sig på den svenska marknaden
 
Sv: Svenskt fläsk och djurskyddet

Hur många grisar per kvadratmeter är tillåtna i Danmark.
Hur länge får man ha suggan fixerar(fastlåst i en bur knappt större än hon själv för att bla inte klämma ihjäl kultingarna) i Sverige är inte tillåtet utom i undantagsfall.
Vad kostar diesel, kraftfoder etc etc..allt detta måste man ju veta för att kunna göra en jämförelse

Tänkte precis som du. Med danska djurskyddsregler är det kanske möjligt att producera fler kg kött per kvadratmeter än vad som går i Sverige. Så även om danska bönder får ungefär lika mycket betalt per kg så kan de producera många fler kg än svenska och på så sätt gå med större vinst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp